Jump to content
Sign in to follow this  
mikeneneas

Eerste Eitje Uitgekomen

Recommended Posts

Na 59 dagen, ietsje vroeger dan verwacht, is vanmiddag het eerste baardje uit zijn ei gekropen. Eerst lag het daar maar te liggen, maar ademde nog. We zijn nog naar de enige winkel gereden die vandaag open was om kleine krekels te halen. Bij thuiskomst kroop de kleine uk al flink rond. Nu begint hij al interesse te tonen voor de krekeltjes.

We houden de broedstoof in het oog, nog 20 te gaan. Ik post de foto's als ze bijgewerkt zijn.

Kan er veel tijd tussen zitten tussen het eerste en het laatste uit te komen ei ?

 

Michel

 

(we hebben nog 2 legsels van 19 en 16, die binnen 2 en 3 weken zouden moeten uitkomen, we zullen hier dus efkes met een flinke kroost zitten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

proficiat met de uitkomst

ik zou er wel van de eerste dag geen krekels bijdoen

deze eten ze toch de eerste 3 dagen niet

en deze kunnen dan alleen maar aan je diertje knagen

de volledige uitkomst kan binnen de paar dagen maar kan ook een week duren of zelfs nog langer

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd hoor met de gezinsuitbreiding

hou ze maar goed in de gaten want het is super leuk om naar ze te kijken

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, nee de krekeltjes zijn er niet rechtstreeeks bijgezet hoor, was in het bakje. Ik weet dat ze nog even verder kunnen met hun dooierzakje. Tweede baardje is vanmiddag trouwens uit zijn ei gekropen en was meteen actief, ze zijn nu met zen tweetjes aan het rondhollen in de "creche".

Andere eitjes zijn nog niet in beweging, maar vertonen al stilletjesaan grijze streepjes, ik blijf deze avond zeker in de buurt ....

Mijn vrouw doopte de eerste 2 alvast Cain en Abel ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd hoor en geniet er maar van. Ik heb van het weekend ook 3 bakken met baby's gezien, helemaal geweldig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nummer 3 is er ondertussen ook al, en in de broedstoof beginnen er al verschillende eitjes te zweten. Ik zal de komende uren nog wat werk hebben. Eens ze hun kopje laten zien leg ik ze in een appart bakje met vochtig vermikuliet op temperatuur in de terra waar ze moeten verblijven. Na volledige uitkomst laat ik ze daar bekomen tot ze aktief worden en laat ze dan bij de rest. Tot hiertoe gaat dit prima. De eerstgeborene van gisteren is zijn dooierzak al kwijt en begint wat sla te eten. Misschien morgen de eerste krekeltjes proberen bij te zetten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michel,

 

Gefeliciteerd met de geboorte van de eerste 3 baardjes. :rolleyes:

 

Ben benieuwd hoeveel het er in totaal gaan worden.

 

Je kunt de baardje beter andijvie geven als sla.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Ik had momenteel niets anders als sla in huis en andijvie blijkt moeilijk te zijn om te vinden. Ik heb heel de winter tot nu geprobeerd om andijvie te vinden in de super en de verswinkel, maar dat verkoopt hier blijkbaar niet.

Trouwens, de eitjes die nu uitkomen, en ze zijn nu goed bezig, komen van ons vrouwtje Madonna, gekocht bij jullie in Reptie-Farm. Dus jullie zijn een beetje peetouders ... :P

Wanneer komen jullie met de suikerbonen ? Oh ja, in Nederland zijn het beschuit met muisjes zeker .... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michel,

 

Leuk om te horen dat het baardje van ons afkomstig is. :rolleyes:

 

Heb je het bij ons thuis of op een beurs gekocht?

 

En inderdaad bij ons is het beschuit met muisjes. ;)

 

Ik wist niet dat andijvie in Belgie zo zeldzaam is. :P

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd met de kleintjes leuk he dat kleine spul

andijvie zeldzaam in belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marc,

 

We hebben haar vorig jaar bij jullie in Hulst gekocht en ze maakt het prima, dankzij jullie goede tips en andere goede tips hier op het forum.

Nu nog even over de pasgeborenen, ik las elders dat mensen hun jonge baardjes de eerste tijd op keukenpapier houden. Heeft dit een reden ? Die van ons, ja ze blijven komen, zetten we nadat ze zijn bijgekomen in de terra op speelzand. Ze lijken het fijn te vinden, maar kan het zijn dat sommige mensen dit niet doen omwille van bvb de spijsvertering (zandkorreltjes dat ze toch binnenkrijgen). In de natuur worden ze toch ook geboren in een zandrijke omgeving ? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi GBF,

 

Nee andijvie is net het zelfde als bij jullie, je kan het hier wel in het vriesvak vinden maar das dan ook alles. Denk dat ik het gewoon moet gaan kweken in de tuin. Spinazie is hier in Vlaanderen met de vleet te krijgen, maar dat geef je niet aan een Baardje.

De laatste weken heb ik regelmatig verse mangos rechtstreeks uit India, daar geef ik ook regelmatig wat van aan de volwassen baardjes, en lekker dat ze dat vinden ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michel,

 

Bij ons zitten ze vanaf hun geboorte op zand.

 

Zoals je zelf al zei, in de natuur is er in het begin ook geen

keukenpapier.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn er nu allemaal, de laatste is net uit zijn ei en ligt nog wat te bekomen. Ze zijn dus uitgekomen tussen 59 en 65 dagen, weinig kans op vrouwtjes dus. De broedstoof staat al wat lager voor de 2 volgende legsels.

We maken al plannen om een standje te nemen op de beurs in oktober in Antwerpen, dan geraken we ze wel kwijt aan echt geinteresseerden. Het zullen er minstens 50 zijn in totaal en met prachtige kleuren.

Bedankt allemaal voor de steun en tips, ben blij dat er zo'n goed forum bestaat.

 

Michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michel,

 

Dat is een hele goede uitkomst 100%. :rolleyes:

 

Hoezo weinig kans op vrouwtjes :huh: , dit heeft niets met de broedtemperatuur

te maken hoor.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke fotoreportage hoor

beetje grote fotos, maar .......................

wat een schatjes he???

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, wat grote foto's, zal nog een beetje moeten uitzoeken welk formaat hier beste past.

En het is heel leuk om die wirwar hier te zien spelen en jagen, de krekeltjes gaan er al goed in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×