Jump to content
Sign in to follow this  
Bas

Halsbandjes

Recommended Posts

heej heeft her iemand ervaring met halsbandjes?

ik ben al beetje aan het inlezen e.d.

op sites en boeken.. Maar zijn er ook mensen die spreken uit eigenervaring hier op het forum? hoezijn die diertjes? ( ik heb namelijk nog steeds een terra van 100x50x50 staan en zit nu te twijfelen tusen paardje halsbandjes of trio luipaardgekko;s)

 

alvast bedankt

 

greets bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi bas

esma heeft halsbandjes en kuno,s (jewel dragons vader) heeft ook halsbandjes

er zullen er vast nog meer zijn

maar deze twee weet ik zo uit mn hoofd

zijn leuke dieren dat weet ik wel

voordeel vind ik dat ze dag actief zijn en dat in tegestelling tot luipaardgecko,s

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi bas

 

halsbandjes brengen veel aktie in de tent (terra) waardoor je altijd wel wat te kijken hebt.

Deze dieren zijn goed te houden vind ik.

Het enigste nadeel vind ik (heb ik iets te licht over gedacht toen ik ze kocht)

dat ze echt een winterslaap nodig hebben, en dat de temperatuur dan wel redelijk constant moet zijn.

Maar als je plek heb waar dit kan dan is het goed te doen.

Maar kuno kan je denk ik nog meer vertellen, die kent deze dieren al wat langer.

Maar heb je nog vragen ik wil ze graag proberen te beantwoorden voor je

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok! Hoe doe jij dat esma? zon winterslaap? hoe heb jij dat dit jaar gedaan??

alvast bedankt

 

greets bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,klopt het dat ze de ijskast ingaan voor de winter ;) ik zou er niet aan moetten denken,al zou het wel makkelijk zijn <_<

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet eerlijk bekennen dat we de halsbandjes dit jaar nog niet in echt vaste winterslaap hebben gedaan :):unsure:

we hebben gewoon de lichten afgebouwd in het terra en 3 weken lang uitgelaten.

Dit jaar gaan we het wel goed doen, en schaffen we een 2e hands koelkast aan, waar ze dan in kunnen overwinteren, de schildpad kan er ook bij dan.

 

De halsbandjes die wij hebben waren nakweek mei 2005, dus nog niet helemaal volwassen, daarom durfde ik het nog niet aan.

Maar het is niet echt aan te raden om dit elk jaar te doen, halsbandjes moeten echt kouder overwinteren dan in hun terra (overwinterplek moet tussen de 5 a 10 graden zijn geloof ik) anders blijft hij spijsvertering gewoon doorgaan, terwijl ze niets eten

Als de temperatuur omlaag gebracht wordt, gaat ook de stofwisseling veel langzamer, waardoor het niet erg is dat ze niet eten.

Je kan ook eens kijken op www.halsbandleguaan.nl hier haal ik veel info vandaan

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

die keus is niet moeilijk bas

 

koop een leuk paartje halsjes!!

ik heb er zelf ook 2 en vergeleken met luipaardjes zijn halsjes

veeele malen speelser springeriger mooier gekleurd

na kweek is *meestal* ondzettend lief zullen je nooit bijten

 

de vraag aan jou is welke wil je :P

 

het zijn echte woestijn diertjes die best hoog in de bak op een steen stuk hout of iets dergelijks willen zitten om zo lekker te kunnen zonnen en hun prooien kunnen zien en vijanden natuurlijk. dus een klimwand van achter en een zijkant is geen overbodige luxe ;)

 

1 spot mag warmer worden dan 40 graden liever niet hoger dan 45/50 maar mag wel (in de zomer is dat vaak dus geen extra lamp)

 

ze eten werkelijk alles wat vliegt kruipt kronkeld 6 poten heeft of meer :P maar als het maar leeft nest muisjes kunnen ze ook weleens eten en dit vinden ze hier minder leuk maar hagedisjes die iets kleiner zijn dan hun of veel kleiner eten ze ook. zorg dus dat ze goed eten want als je mannetje echt honger heeft *duurt heel lang* kan hij weleens je vrouwtje opeten.

 

zorg voor een bodembedekking als zand liefst calcium substraat gemengt met een beetje vogel grit calcium substraat verteert namelijk wel. de halsjes zijn korte afstands jagers en zijn razendsnel! en door hun snelheid happen ze heel snel zand mee. hier een filmpje links komt een krekel binnen vliegen... sorry voor het kabaal. dat is een boor van de buurman

http://rapidshare.de/files/19770389/collaris_023.mov.html

 

planten hoeven niet in het terrarium en cactussen zijn niet verstandig (naaldloze mogen wel)

 

de winter rust is voor na kweek erg belangrijk veel oudere dieren paren meestal nog geen 4 weken na de slaap! jonge halsjes niet langer dan een maand laten slapen omdat deze nog erg klein zijn oudere dieren mogen 2 maandjes.

de temperatuur zo tussen de 8 en de 13 en niet teveel schommelen bakje water erbij voor als ze wakker worden en dorst krijgen en darmkanaal leeg maken door te stoppen met voeren voor de slaap in bad doen zodag de darmen leeg zijn en als ze weer wakker worden met lichtverteerbare insecten het maag darm stelsel weer opgang krijgen. meer details www.halsbandleguanen.nl

 

een schuilmogelijkheid voor te slapen vinden ze ook wel fijn je kunt ook grotjes kopen of maken van flagstones ofzo (beetje woestijn achtig natuurlijk :lol: )

ze haten water maar een bakje water moet wel in het ter staan iedere dag verversen. luchtvochtigheid ik heb hier vrijwel nog nooit geproeid soms eens een beetje in de avond op het hout verder niet ze halen uit alles hun vocht hun voer de lucht maar eens in de week kun je met een doorzichtige (glinsterende) pipet druppeltjes op de neus druppelen dit drinken ze op ze gaan weg als ze het niet lekker meer vinden.

 

eens in de maand even in een warm badje is goed voor de vervelling

 

zoals veel hagedissen kun je beetje aaien onder hun kinnetje as ze het beu worden gaan ze weg.

 

voor meer vragen pb me maar of kijk op internet :)

 

hanteren ik houd ze welleens in mijn hand vast maar heel voorzichtig ze zijn best klein in de ter springe ze soms zelf op je hand

 

ik hoop dat je er wat mee ken dit is mijn ervaring en wat ik allemaal gelezen gezien en gehoord heb :)

 

grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bednakt voor de info Poema

erg bruikbaar

 

mooi filmpje ook!

 

greets bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Poema,

 

Inderdaad zeer goede en nuttige informatie. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Poema,

 

Inderdaad zeer goede en nuttige informatie. ;)

 

Groetjes Marc B)

graag gedaan :)

zal eens keertje kijken of ik een caresheet kan maken?

 

mooi dat je er wat aan hebt

 

grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×