Jump to content
Sign in to follow this  
Vex33

Kalkgebrek

Recommended Posts

Mensen luister ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen,ik lees hier vaak dat baardjes traag zijn moeilijk bewegen etc.etc...dit alles komt door kalkgebrek,want het is zo belangrijk dat ze de juiste hoeveelheid krijgen anders heb je niet veel aan je baardje,omdat hij bijna niet meer beweegt.Elke dag een flinke mespunt kalk,maar dan ook echte kalk en niet van de WINKEL,want die smeren je van alles aan,met als gevolg veel geld en een ongezond baardje.Bij de dierenarts kun je die kalk krijgen of vermaal een krijtje dat is ook goed genoeg,dat is de pure kalk die ze in de natuur ook krijgen,althans deze kalk komt daar dichtbij in de buurt.Elke dag poederen tot de krekels en de groente er wit van krijgen en dit elke dag weer,dan zul je vanzelf gaan zien dat er meer beweging in komt.MENSEN BLIJFT DIT DOEN,want er zijn altijd mensen bij die een reptiel nemen zonder zich te laten informeren.Bedankt mensen blijft dit doen,voor een gezond dier......Groetjes Michael uit Arnhem

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalk is inderdaad zeer belangrijk

maar ook vitamine,s zijn belangrijk

en niet alle problemen kun je voorkomen door meer kalk te geven

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michael,

 

Kalk is inderdaad belangrijk, maar er moeten ook vitaminen D3

gegeven worden om de kalk te laten opnemen.

Dus alleen kalk heeft geen nut.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

kalk is inderdaad h

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jdg

 

bij vitaminen doseren wij altijd naargelang het gewicht,

 

maar bij kalk geven we ze altijd zoveel mogelijk (over voedseldieren)

 

heb nog nergens gehoord dat teveel kalk ook schadelijk kan zijn?

 

 

gr kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi jdg

 

bij vitaminen doseren wij altijd naargelang het gewicht,

 

maar bij kalk geven we ze altijd zoveel mogelijk (over voedseldieren)

 

heb nog nergens gehoord dat teveel kalk ook schadelijk kan zijn?

 

 

gr kevin

hoi kevin ;)

 

misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt

maar ik heb hier vandaag op alles het woord kalk als antwoord gelezen

vandaar misschien deze reactie

je hebt natuurlijk gelijk dat er nog geen enkel baardje is gestorven door een teveel aan kalk

maar gemiddeld bestaat het voedsel uit 1% calcium in de natuur

in een terra moet je dit tekort dus oplossen door calcium toe te dienen

wat ik eigenlijk wilde zeggen dat je toch goed moet doseren

want een teveel of overdosering van vit.D3 geeft een ophoping van kalk in de organen en dit heeft op lange termijn skeletproblemen en vergiftigingsverschijnselen

dus overdosering van kalk heeft op zich geen problemen maar heeft dan ook geen enkel doel

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi jdg

 

bij vitaminen doseren wij altijd naargelang het gewicht,

 

maar bij kalk geven we ze altijd zoveel mogelijk (over voedseldieren)

 

heb nog nergens gehoord dat teveel kalk ook schadelijk kan zijn?

 

 

gr kevin

Hoi Kevin,

 

hoeveel doseer jij dan. Ik vind dit altijd moeilijk in te schatten. Of gebruik jij soms een spuitje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi olly

het is gewoon in de wetenschap uitgelegd dat bepaalde producten elkaar afbreken als het tegelijk het lichaam binnen treed of samen in een potje zit

in bepaalde producten word daarom de calcium bijvoorbeeld in speciale voor ons blote oog niet zichtbare capsules verpakt waardoor het dus niet in contact met het andere product kan komen

waardoor het elkaar dus niet af kan breken

waarom zouden ze die moeite doen als het elkaar niet af zou breken

en heel simpel het is een kleine moeite om het apart te geven dus waarom niet he

beter het zeker voor het onzekere nemen

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat zo zou zijn, waarom treden er dan geen problemen op als m'n bv. de bovenstaande producten die ik heb opgesomt gebruikt?Voor zover ik weet gaat enkel Miner-all er prat op dat ze de vitamine d3 incapselen van andere producten zoals Reptivite en VitaTotaal is dit niet geweten. En toch doen de dieren het er goed op.

 

Zo eenvoudig vind ik het niet om vitamines en kalk apart te geven.

Bij baardagamen kan je bv. wel vloeibare vitamines geven middels een spuitje eens ze eraan gewend zijn maar probeer dit maar eens bij bv. Phelsuma's, gifkikkers en andere kleine en supersnelle diertjes.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Olly ;)

 

ik kan je hierin wel volgen

maar in al deze producten is alles goed gedoseerd

het enige wat ik wou zeggen is dat je toch wat moet oppassen

als je er lustig op los strooit en dan nog eens het spuitje hanteerd met vit.D3

overdaad schaad, te weinig is niet goed maar teveel kan ook problemen vormen

wat ik ook nog kwijt wil is dat de mensen steeds van calcium en Vit. D3 spreken maar dat er ook nog andere vitaminen en mineralen zijn die noodzakelijk zijn dus verlies dit zeker niet uit het oog

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar in al deze producten is alles goed gedoseerd

 

Dat is zo, maar de discussie gaat om het feit dat, ongeacht de dosering, de vitamines en calcium elkaar zouden tegenwerken en afbreken. Hier geloof ik dus niet in, daar de dieren het prima op deze preparaten doen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi olly ;)

 

ikzelf heb ook ervaring met deze producten en heb hier ook nog geen enkel probleem mee ondervonden

momenteel gebruik ik het product van drago-vit met enkel calcium en D3 daarnaast gebruik ik ook nog de minner-all outdoor om ook tegemoet te komen aan de andere noodzakelijke stoffen

problemen zullen er kunnen komen als je naast deze produkten nog eens het spuitje hanteert met enkel D3

want weinig mensen beseffen dat je van een teveel ook problemen kunt krijgen

en hier ligt volgens mij het probleem als men dit gaat doen op dezelfde dag

dus is het aan te raden enkel op die dag vloeibaar

dit systeem pas ik toe bij mijn opkweek en verloopt prima

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jo

 

Ik gebruik ook Dragonvit, de calcium met vitamine d3 maar ik wil je hiervoor wel waarschuwen om dit niet dagelijks te gebruiken want de hoeveelheid vitamine d3 is heel hoog in dit product. Op de pot staat trouwens ook om dit maar 1maal per week te gebruiken. Gebruik je naast minerall geen ander product want zoals je wel weet zitten in minerall geen vitamines.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Olly ;)

 

dragon-vit gebruik ik uiteraard niet dagelijks

op andere dagen gebruik ik een multivitaminen preparaat in poedervorm en soms vloeibaar over de groenten en sproeiwater

minerall gebruik ik 2x per week om de nodige mineralen te verschaffen

daarbuiten gebruik ik nog pure calcium en of gemalen sephia

het is daarom ook dat ik de mensen er wou attent op maken dat men toch moet oppassen van de combinatie van deze producten

bij mijn nakweek doseer ik de vit D3 vloeibaar (spuitje) naargelang het gewicht 1x per week en op die dag anders niets

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig, je maakt er dus ook een zooitje van zoals bij mij :lol:

Ik gebruik momenteel Dragonvit, Reptivite, Minerall indoor en pure kalk.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi jdg

 

bij vitaminen doseren wij altijd naargelang het gewicht,

 

maar bij kalk geven we ze altijd zoveel mogelijk (over voedseldieren)

 

heb nog nergens gehoord dat teveel kalk ook schadelijk kan zijn?

 

 

gr kevin

Hoi Kevin,

 

hoeveel doseer jij dan. Ik vind dit altijd moeilijk in te schatten. Of gebruik jij soms een spuitje?

hoi martin

 

wij hebben er vaste meet- en weegdag 1x per week

 

die dag krijgen ze geen kalk en krijgen ze vitaminen

 

per 1OOgr lichaamsgewicht krijgen ze 0,1 ml toegediend met een spuitje (vitaminen van de onlineschop)

 

 

gr kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites

baard4.jpgHet is vaak toch logisch dat je deze medicijnen etc etc.goed doet doseren,dit is het belangrijkste in het geven van vitaminen,wat ik dus bedoel te zeggen is dat je het om en om moet doen de ene dag vitamine d3 en de andere dag de kalk,zo doe ik het in ieder geval en 1 dag in de week geef ik ze niks en dat is op zondag,omdat ik ze dan kattebrokken geef wel opgelost in water zodat ze wat zacht zijn ook daar zitten de juiste en nodige vitamine in en ik zeg je mijn dierenarts zegt me dat ze kerngezond zijn en dat zie ik zelf ook en mijn omgeving.Ik heb ze bijna alle 3 een jaar en ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad.

Dus om de dag alleen een flinke mespunt kalk over de groente en insekten

De andere dag vitamine D3 ook een mespunt(normaal)+D3 krijgen ze ook nog van de lampen en ik sproei ze ook met vitamine erin dit ongeveer 2 keer per week.Maar het allebelangrijkste is toch het geven van de kalk in de juiste hoeveelheid,want mijn baardjes hebben in het hele begin een kalk tekort gehad en als je ze dan de normale kalk geeft(DE ECHTE)zie je ze gewoon binnen een week opfleuren,want je moet je voorstellen,als je weet hoe reuma voelt komt dit in verhouding precies overeen met het tekort aan kalk bij reptiele,want je ziet ze inderdaad moeizaam bewegen als dit het geval is.

Mensen bedankt groetjes ut Arnhem,Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet wel dat het HEEL belangrijk is je datum van je preparaat goed in de gaten te houden,de datum staat er namelijk niet voor niets op,mineralen zullen niet schimmelen oid,maar worden met de tijd wel degelijk afgebroken,een pot van een half jaar overdatum zal nog maar 50% van de mineralen bevatten,je denkt goed bezig te zijn,maar blijkt achteraf zinloos te zijn geweest,dus mensen check regelmatig de datum,evenals met de aankoop van je supplementen,aangezien veel winkels de "first in,first out" manier gebruiken,kun je nog wel eens een pot kopen die al over de datum is,dus let hier op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×