Jump to content
Sign in to follow this  
benjii

Voedseldierenkweek?

Recommended Posts

hoi

ik zou graag zel beginnen met een kweek van voedseldieren, maar ik ben dit al aan het proberen met doodshoofd kakkerlakken maar hier heb ik maar 1 adult exemplaar van en die 40 jonkies groeien maar niet

 

maar wat kweekt nu echt goed en gemakkelijk, krekels? redrunners? of mss sprinkhanen?wie heeft hier ervaring mee of weet hier meer over?

alle info is welkom

(als iemand vb temperaturn opgeeft gelieve dan ook even te vermelden hoe en met welke middelen moet ik dit bekomen?

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt

werkt deze methode van krekelkweken goed?

en mag je die lampen heel de dag aan laten staan als verwarming of moeten ze dag-nacht-ritme hebben?

 

ga dit in alle geval zeker proberen!

(zodra ik een plek vind waar ik zo'n bakken kan zetten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer de temperatuur zo veel mogelijk rond de 30

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik kweek blabticia dubia,die zijn veel eenvoudiger te kweken dan doodshoofd kakkerlakken, die moetten warm en vochtig zitten,kan je stankoverlast krijgen.het voordeel is dat ze wel groter kunnen worden.

idiaal hoor,je moet alleen wat geduld hebben,met een gewone kweekgroep van ong 25 diertjes moet je zeker 6 maanden geduld hebben,maar dan heb je altijd gratis kwaliteit voor voor je baardjes,en je nakweek.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is het verschil met doodskopkakkerlakken?

ik dacht net dat dat dezelfde waren?

en hoe lang duurt het dan voor die volwas zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor ze zijn niet het zelfde,dubia zijn veel gebruiks vriendelijker.ze zijn geweekt om niet meer te kunnen vliegen en klimmen,wat een grote plus is,en ze zijn niet zo snel.

met 6 maanden zijn ze volwas,worden de dames zwart glimmend,en kunnen dan elke 6 weken nestjes krijgen.zelfs nu met een warmte steentje heb ik nog steeds nakweek.als je besluit om een kweek setje te kopen let dan op dat er niet te veel mannen bijzitten,zet ze warm geef ze eten en na 6 maanden heb je een glimlach op je gezicht.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu begin ik toch echt te twijfelen wat ik heb hoor

ik bedoel: kunnen niet vliegen , snel vind ik ze ook niet echt

maar ik vind dat ze bijzonder traag groeien en ik denk dat ik maar 1 volwas exemplaar heb(met vleugels)meer er zitten genoeg (bijna) evengrote kakkerlakken in zonder vleugels(en deze zijn pikzwart met oranje stippen)

heb ze op een beurs gekocht met 10 eur voor 40stk

de verkoper zei dat deze bijzonder goed kweken maar ik weet het zo nog niet hoor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek Redrunners. Heel eenvoudig. Terrariumpje, gloeilampje (24 uur), stapel eierdozen. Voer lekker appeltjes en ander groente/fruit. Zorg dat de temperatuur zo'n 30 graden celsius blijft, en niet te vochtig wordt.

 

En dan geduld, maar als het

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke

hebben die veel plaats nodig(hoe groot)en hoe hoog moet(en) je bak(ken) den zijn?(en hoeveel heb je dr nodig voor een goede kweek?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd geduld is een schone zaak. bij dubia hebben alleen de mannen vleugels en zijn langwerpig,de dames zijn rond,donker glimmend met een lichte streep.doodshoofd zegd het al die hebben een lichtte kop,dubia mannen niet,en ze zijn kleiner.

bij mij zitten ze nu in een klein aqarium met een warmte steen,op de bodem ligt paardenvoer ,en ze wonen in lege eierbakjes.in het donker.tegen de avond gaan ze aan de wandel en eten ze.doodshoofd moetten warm,en vochtig zitten op turf ofzo,is een smeerboel,dat gaat stinken.dubia heb ik droog zitten,vocht halen ze uit het voer.de eerste 6 maanden waren een ramp,het shoot niet op.maar mijn geduld werd uiteindelijk beloond.het beste is een ratio van ong 3 mannen op zo'n 20 vrouwtjes.uit je verhaal pak ik op,dat je 1 man hebt gekocht met halwas voor de rest.dus zal het wat langer duren.10 euro voor 40 stuks is een oke prijs,maar ik denk niet dat je een top kweek groep hebt gekregen.dus nog even volhouden.kan je een foto nemen,anders doe ik dat hier wel.

anita

heeft in zwolle 10 euro betaald voor 125 stuks,maar halfwas dieren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou wel een foto willen plaatsen maar hij zeg iets van dat hij dit soort document niet kan uploaden

 

dier redrunners moeten die een hoge bak hebben tegen ontsnappen ofzo

want ik heb mijn doodshoofdkakkerlakken in plastieke schepijs dozen zitten(gemakkelijk om te verwarmen)heb ook nog drie faunaboxjes staan , is dit mss beter? die ijsbakken zijn maar 14 cm hoog!en daar ontsnappen ze al bijna uit

 

hoe lang duurt het voor eipakketjes uitkomen? en vanaf wanneer heb je dan nakweek?wat gaat beter? rudrunners of krekels?

 

is het ook waar dat het meesters zijn in ontsnappen of niet?(moet het thuis niet riskeren om zo'n ding te laten onsnappen, dan vliegt alles buiten)

 

ben nu wat info aan het zoeken op inet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het meevallen met de runners. Veel mensen denken dat ze snel ontsnappen, maar als je de ruiten schoon houd en zorgt dat de ze hoog genoeg zijn is het ontsnappingsgevaar heel klein. 30 of 40 cm moet echt wel voldoende zijn. Let wel: Redrunners overleven niet bij kamertemperatuur. Maar kunnen dan nog wel vlug eipakketten neerleggen voordat ze sterven. Deze kunnen bijvoorbeeld 's zomers bij hoge temperaturen wel uitkomen.

 

Bij 30 graden duurt het een paar weken voordat de eipakketten uit komen. De ontwikkeling tot halfwas duurt wel een paar maanden. maar zoals ik al zei, als het loopt heb je een constante afname mogelijkheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dubia zijn levend barend,ze zitten in een soort cocon,zijn bij geboorte wit,met vervellen zijn ze ook een dag spierwit.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
dubia zijn levend barend,ze zitten in een soort cocon,zijn bij geboorte wit,met vervellen zijn ze ook een dag spierwit.

anita

En lekker zacht en dus goed te verteren voor je baardje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je wel

idiaal hoor,kleine enk was zo groot als m'n duim,wat moet je er mee ;) .ik was best angstig met dat kleine diertje,maar eten had ik zat,een buffet van alle maten :P

anita

ps tja ik ben nu eenmaal gek met m'n dubia,maar dat had je al wel door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

even alles op een rijtje:

wat kan ik het beste kweken puur als voedseldier(zodat ik zekrt genoeg heb en teveel maakt niet uit) krekels of redrunners?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

eindelijk nakweek van men kakkerlakken!!! :D

ik maakte vandaag ff mn bakke zuiver en ineens zaten bij die volwassenen allemaal van die kleine bengeltjes!!!

nu op naar de volgende kweek(heb nu de volwassen (4) en de halfwas (geen idee hoeveel)apart zitten in de hoop op meer nakweek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Redrunners zou ik zeggen. Scheelt een hoop herrie in huis, en ze zijn erg voedzaam.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ik heb nu al kakkelakken , zou hier ook geen regelmatige afname mogelijk zijn? ik heb nu mn eerste kweek maak die groeien echt niet snel en nu zijn ze te klein om te voeren, groeien redrunners wel snel ? en waar moet ik mn doodshoofkakkerlakken dan laten? k heb geen plaats voor alletwee????

 

k heb van die doodskopjes ook nog maar 13 jongen , hoeveel jongen heb je zo ongeveer per week/maand? kan ik een baardagaam en een jemenkameleon hier mee voeden zondr veel extra voedseldieren te gaan kopen of moet ik sowiso nog 1 of 2 potjes krekels kopen om de 2 weken?

 

PS: het zijn enorme veelvraatjes als ik ze laat doen werken ze zonder al te veel moeite samen 30 krekels naar binnen op 1-2 dag(en)!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfft,ik ik zeg het nog 1 keer,geduld is een schone zaak,

een rekensom;een kleine kweek groep=ong 20 vrouwen en 5 mannen.

volwas met 6 maanden.dan kunnen ze ong elke 6 weken een nestje krijgen van ruim 20 jongen,duurt 6 maande voor dat ze geslachtsrijp zijn.

het duurt dus 6 maanden voordat je wat kunt gaan voeren.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is het best om sprinkhanen in te laten prikken?

ik gebruikte nu steeds zand, maar zonder enig succes!

iemand beter idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×