Jump to content
Sign in to follow this  
sem.1

Redrunners

Recommended Posts

hallo iedereen,

 

ik heb gezien dat onze dieren winkel ook kakkerlakken verkoopt(redrunners).

ik wil dat morgen kopen(hij is vandaag dicht), maar dan wil ik weten: moeten er vitaminen e.d. aan toegevoegt worden?

hoe vaak mag ik ze geven?

alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

redrunners kun je net als krekels en sprinkhanen prima voeren als hoofdvoer

let wel op ze rennen snel

vandaar de naam he :)

gewoon net als krekels bepoederen

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt!

 

maar zal ik deze dan ook in de koelkast zetten :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel,

als ze een tijdje in de koelkast hebben gestaan worden krekel/sprinkhanen slomer.

moet dit dan ook bij de redrunners?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zou je dan ook eventueel kunnen doen. Ik doe dit niet daar ik vind dat de dieren wel wat moeite moeten doen om hun eten te pakken te krijgen. Trouwens een sprinkhaan vind ik al enorm traag oa. daarom prefereer ik snellere voedseldieren zoals krekels.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de ervaring dat Redrunners vaak te snel zijn. Ik vind het dus raadzaam ze even in de koelkast te zetten. Ze zijn keihard en kunnen dit makkelijk aan.

 

Het zijn erg voedzame dieren je kan ze erg goed gutloaden je hebt daar tijd genoeg voor doordat ze erg lang overleven (ook in een verkoopdoosje). Maar uhh.... wel blijven poederen ;)

 

 

Grst Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

nu weet ik dat ik dat als voorzorgs maatregel moet nemen :P

ik ga ze ook proberen te kweken, hopelijk mislukt het niet :(

 

trouwens martin,

wat is gutloaden precie, ik zelf wel een iedeetje :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gutloaden is je voedseldieren voorzien van een rijke,gevarieerde voeding.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad. Eigenlijk is het gewoon een duur woord voor goed doorvoeden. Wanneer je een stuk appel geeft aan de Redrunners nemen zij de stoffen uit de appel op zoals de vitamine en mineralen. Je baardje eet de Runner op en krijgt deze stoffen dus ook binnen. Maar let ook op de slechte stoffen. Geef je de Runners bijvoorbeeld wortel, dan krijgt je baardje de slechte stoffen uit de wortel binnen (Oxaalzuur: Deze stof zorgt voor problemen met de bloedsomloop en deze stof verbindt zich met calcium. Waardoor calcium niet meer door het lichaam kan worden opgenomen).

 

Ook medicijnen kan je via je voedseldieren geven.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Martin,

 

Medicijnen via de voedseldieren geven!!! :huh:

 

Kun je dat even uitleggen? ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marc,

 

toen onze kleine baardjes met cocsidiose zaten hebben we ze ook moeten behandelen met medicijnen via de voedseldieren.

 

eerst moesten we wat water nemen, daar een bepaalde hoeveelheid coxiplus in,

een beetje van dat mengsel in een voedseldierenbakje, dan een paar krekels of sprinkhanen erin en zodat die nat waren en dan in de kalk en dan de voedseldieren aan onze baardjes geven.

 

 

 

gr kevin en nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi kevin en Nathalie,

 

Ik neem aan dat je bedoeld de voedseldieren aan je baardjes te geven,

en niet aan de krekels. :huh:

 

Meestal eten baardjes die met coccidiose zitten bijna niet meer, dus hoe krijgen

ze de voedseldieren dan binnen? :o

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sem,

 

Redrunners zijn inderdaad prima voer voor je baardejs, die van mij zijn helemaal gek van redrunners, juist omdat ze eerst door het hele terra moeten rennen om het te pakken te krijgen.

 

Ze zijn ook heel simpel te kweken; ik had een keertje per ongeluk te veel voedseldieren besteld en aangezien kakkerlakken onverwoestbare beetsjes zijn heb ik eerst de krekels opgemaakt. Toen ik 3 weken later de redrunners aanbrak hadden die zich al vermenigvuldigd, dus er is weinig speciaals voor nodig om ze te kweken.

 

Daarbuiten hebben redrunners het voordeel dat ze niet kunnen springen waardoor je rustig het doosje open kan maken om ze te pakken. Ze zijn wel heel snel dus het is echt een sport om ze tussen je pincet te krijgen!!!

 

Groetjes Feiko -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi kevin en Nathalie,

 

Ik neem aan dat je bedoeld de voedseldieren aan je baardjes te geven,

en niet aan de krekels. :huh:

 

Meestal eten baardjes die met coccidiose zitten bijna niet meer, dus hoe krijgen

ze de voedseldieren dan binnen? :o

 

Groetjes Marc B)

idd ff een foutje heb het al aangepast,

 

de onze aten nog goed het was gewoon een preventief mestonderzoek en toen zag de da dat ze alle 2 cocsidiose hadden, we hebben ze toen 2 keer 3 dagen moeten behandelen zoals ik had uitgelegd en daarna waren ze er vanaf.

 

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo iedereen,

 

ze vinden de redrunner heerlijk!

Yel kan er vier op, maar Draco heeft na 1 grote al genoeg anders had hij er 2 gegeten met 3 of 4 krekels.

 

ook al staan ze anderhalf uur tot 2uur in de koelkast, ze zijn nog snel, maar mijn baardagaampjes vinden ze lekker en leuk om achter aan te rennen :) .

 

 

dan heb ik nog een vraagje, hoe kweken jullie die redrunners, ik heb gelezen en gehoord dat je ze niet onder de 20graden mag houden.

maar ik kan dat niet, ik heb ze in de kelder staan want mijn ouders willen niet dat ze in de woonkamer staan.

 

kan ik dan alsnog jonge redrunners krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Martin,

 

Medicijnen via de voedseldieren geven!!! :huh:

 

Kun je dat even uitleggen? ;)

 

Groetjes Marc B)

Hoi Marc,

 

Panacur schijnt ook in droge poedervorm verkrijgbaar te zijn. Je zou ze daarmee moeten bepoederen. Ik heb er geen ervaring mee, maar dat is mij verteld in een reptielen winkel in Rotterdam.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan heb ik nog een vraagje, hoe kweken jullie die redrunners, ik heb gelezen en gehoord dat je ze niet onder de 20graden mag houden.

maar ik kan dat niet, ik heb ze in de kelder staan want mijn ouders willen niet dat ze in de woonkamer staan.

 

Hoi Sem,

 

heel simpel, neem een oud terrarium of een plastic bak. Leg hierin lege eierdozen op elkaar gestapeld. In deze bak hang/zet je een 25 of 40 watts gloeilamp. 20 graden of meer is dan snel bereikt, maar let op dat de temperatuur niet boven de 30 graden uit komt. De diertjes planten zich bij deze temperatuur niet tot slecht voort. Geef ze regelmatig wat gewassen fruit of ander voedsel dat je over hebt (mag geen zout en conserveringsmiddelen bevatten). Vocht zullen ze uit het fruit halen, en anders zou je nog een natte spons neer kunnen leggen. Let wel op, te vochtig levert schimmel op.

 

Grst Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Martin,

 

Ik weet dat er medicijnen in poedervorm zijn.

 

Maar als een baardje niet eet dan krijgt deze ook geen medicijn binnen.

 

Kortom ik ben niet voor de manier van het bepoederen van de

insecten met medicijnen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf gebruik ook de vloeibare vorm van Panacur. Dit is goed te doseren, en iname is gegarandeerd.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×