Jump to content
Sign in to follow this  
Hilde

Welk Soort Zand ?

Recommended Posts

Hallo allemaal :)

 

Welk zand hebben jullie in jullie bakken liggen? Ik lees veel over calcium zand wat geen kwaad kan als het binnen komt. Maar andere soorten zand kan dat wel kwaad mocht er iets binnen komen met eten? (verstoppingen?)

 

Alvast bedankt !!!

 

Groetjes Hilde

Share this post


Link to post
Share on other sites

HAllo Hilde

Wij hebben voor ons baardje vogelzand.

Werkt prima

alleen de eerste dagen gaan de krekels er sneller in dood door de anijs die er in verwerkt is.

 

Greetz MArgreeth :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
HAllo Hilde

Wij hebben voor ons baardje vogelzand.

Werkt prima

alleen de eerste dagen gaan de krekels er sneller in dood door de anijs die er in verwerkt is.

 

Greetz MArgreeth :D

Hoi ;)

 

gebruik jij vogelzand met anijs ?

vogelzand kan je gebruiken maar met anijs,

sorry maar ik weet niet of dit echt aan te raden is

ikzelf gebruik speelzand in combinatie van leemzand

speelzand heeft een grovere korrel en is dus beter bestend tegen het graven van holen en men kan dit gemakkelijk zeven om er de uitwerpselen uit te halen

om verstopping tegen te gaan kan men het best de voederdieren uit de hand of in een schaal aanbieden

leemzand heeft het voordeel dat het ietsje hard wordt en goed kleeft als het ietsje vochtig is

ideaal dus als je een vrouwtje hebt die haar eitjes moet afleggen

in de toekomst wil ik ook eens proberen met woestijnzand omdat ik hier al veel posietieve dingen heb van gehoord

het voordeel is hier dat het mooi en natuurlijk is

het nadeel is daareentegen dat het prijzig is

 

Grtzzzz :rolleyes: Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

vogelzand raad ik zelf ten allertijden af,kennissen van ons hebben hier al dieren aan verloren door verstoppingen.

Corbo(corn cob) heb ik gehad maar schimmeld snel na sproeien.

Rood Namibisch zand heb ik gehad maar werden de dieren nogal rood van.

Speelzand komen snel nare geurtjes van.

brekerszand is vrij grof,en dus sneller verstoppingen.

 

 

ik gebruik alleen nog maar Calcibolletjes met vogelgrot gemengd,waarom?? de bolletjes zijn opneembaar en de grit zitten essentiele mineralen en aktieve kolen in,deze zijn belangrijk voor de darmen,werkt zegmaar hetzelfde als norit bij diaree bij mensen,het neutraliseerd zegmaar de darmkanaal.

mineralen zijn zeer belangrijk voor de kleur en afweersysteem.

ik zweer erbij,ik heb al 10tallen kilo's andere bodembedekkingen gehad,maar dit is tot dusver de beste oplossing.

 

gebruik wel de vogelgrit van het merk "puik"

dit is een fijn soort,en word letterlijk tussen het zand uit gegeten.

 

hoop dat je hier iets mee kunt.

 

gr Kuno ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Hilde

 

Ik gebruik geel zavelzand van bij de Brico, Gamma,...

Heel goedkoop en prima om holen in te graven. Ik denk wel dat het een andere naam heeft in Nederland.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen vogelzand in ieder geval, in verband met de geurstofjes en in sommige gevallen anijs.

 

Ik gebruik fijnzand (niet dat zand wat gaat plakken en klonteren zodra het vochtig/nat wordt). Ik heb ook wel eens Chinchillazand gebruikt, wat echt super fijn zand is, maar het is wel hartstikke duur per fles.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm De nemingen zijn dus als gewoonlijk erg verschillend :D

Lees veel dat zilverzand wordt afgeraden omdat het in alle lichaamsopeningen gaat zitten, maar is dat echt zo? Heb je dat niet bij alle soorten zand? Natuurlijk heb je grover zand, maar dat kan toch ook in de oortjes, oogjes enzo gaan zitten?

 

Mja wat is wijsheid he? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hilde,

ik heb in mijn terrarium geel zand.

waar calcium inzit en vitaminen.

ik ben er erg tevreden over.

dit is heel fijn zand.

ze raken er niet verstopt van, het was wel best duur.

5 kg voor 17 euro

 

groetjes maaike

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wij hebben diverse soorten zand in onze terra,s

speelzand,vogelzand,terrariumzand,anticoccidiose zand

wij gebruiken nu verschillende soorten zand

omdat we gewoon ervaring op willen doen en zelf willen kunnen beoordelen wat fijn werken is en fijn voor de dieren

corbo hebben we ook gebruikt en dat vonden we niets

als dat vochtig word dan heb je zo schimmel

ik zou zeggen probeer gewoon wat je denkt dat goed is bevalt het niet

kun je het altijd ter zijne tijd nog vervangen

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ppffff best verwarend hoor :huh: vogelzand ????ik heb net een zak zilverzand gekocht maar dat moet je eerst laten drogen mmmmm ik weet het ff niet meer <_< gr petra

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben dus al diverse soorten zand gebruikt en testen nog volop

en eerlijk is eerlijk vogelzand bevalt goed

terrariumzand ook

speelzand en coccidiose zand minder

en ja corbo is mooi maar niet handig

maar dit zijn dus onze meningen

ieder moet zn eigen mening vormen

en de tijd zal het leren of je de juiste keuze hebt gemaakt of dat je het toch moet vervangen

kijk houtsnippers proberen we niet daar weet je van dat het zoiezo niet goed is

de calciumbolletjes/calcizand vinden we ook niets

ook niet met de toevoeging van dat vogelgrit

want het lijkt ons niet erg hygi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik gewoon speelzand,zeker niet slecht en heel goedkoop en juist doordat het zo goedkoop is ververs ik het ook wel sneller

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik gebruik gewoon speelzand,zeker niet slecht en heel goedkoop en juist doordat het zo goedkoop is ververs ik het ook wel sneller

Geeft wel een ontiechlijke zooi vind ik, en het stinkt gauw. Ik ben als ik speelzand haal ook voor 3 euro klaar voor m'n terraria, maar ik geef dan liever 10 euro meer uit (kost me 12,90 elke keer) voor wat fatsoenlijker zand wat ik makkelijker kan filteren, niet zo stinkt en wat ik langer kan laten liggen in het terrarium.

 

E als je met fijn zand werkt, dan is Chinchillazand natuurlijk veel beter, maar dat kost 4 euro en nog wat per flesje, dan zou ik iets van 10 flessen nodig hebben zodat m'n bodems bedekt zijn, want ze zijn niet erg groot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je met chincillazand gaat werken kun je net zo goed met terrariumzand gaan werken dat is dan nog goedkoper en tenslotte special voor in terra,s

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je met chincillazand gaat werken kun je net zo goed met terrariumzand gaan werken dat is dan nog goedkoper en tenslotte special voor in terra,s

grtjssssssssss

Terrariumzand heb ik ook wel eens d'r in gehad ja, was ik op zich wel tevreden mee en koste voor een zak van 4,5 kilo maar iets van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij ons in de dierenwinkel hebben ze speciaal 'desertzand' van Eurozoo, 7 euri per zakje van een kilo of 3, goed schoon te houden en je hoeft het niet zo vaak te verversen.

 

Groetjes Feiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×