Jump to content
Sign in to follow this  
Tuvai

Kweken Krekels/sprinkhanen

Recommended Posts

Ik haal mijn krekels en sprinkhanen meestal bij de (enige) terrariumspeciaalzaak hier in de buurt. Ik vind ze echter verschrikkelijk duur en over de toestand van de beestjes ben ik ook totaal niet te spreken. Meestal laat ik de krekels/sprinkhanen een paar dagen in een fauna box met wat voer (restjes sla en dergelijke) zodat ik weet dat ze wat meer voedingswaarde hebben voor m'n reptieltjes.

 

Vandaar ik heb besloten om deze eens zelf te gaan kweken. Maar... waar begin ik en hoe doe ik dit? Ik heb een klein terrariumpje staan van 60 x 40 x 60, kan ik deze hiervoor gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi krekels en sprinkhanen kweken

vergt veel tijd en het is dus maar de vraag of dat lonend is

als je meerdere dieren hebt vanaf eens tuk of vier dan kan het lonend zijn

maar anders kun je beter op zoek gaan naar een goedkopere leverancier

mischien is de onlineshop wat voor jou

de kwaliteit is in ieder geval goed

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi krekels en sprinkhanen kweken

vergt veel tijd en het is dus maar de vraag of dat lonend is

als je meerdere dieren hebt vanaf eens tuk of vier dan kan het lonend zijn

maar anders kun je beter op zoek gaan naar een goedkopere leverancier

mischien is de onlineshop wat voor jou

de kwaliteit is in ieder geval goed

grtjssssssss

'k heb in totaal 5 vleeseters dus over het lonende gedeelte hoef ik me dan al geen zorgen te maken. :D Online shop had ik al gekeken, maar daar schiet ik ook niks mee op aangezien dat n

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ja met vijf dieren kan het dan wel lonend zijn als je er de tijd voor hebt

maar met vijf dieren heb je toch heel wat voer nodig

wat betaal jij dan in de winkel en hoeveel haal je ???

dat je de verzendkosten er niet uithaalt???

is maar en vraag hoor

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

De betreffende winkel is Lacerta in Sittard wat overigens de enige hier in de buurt is waar je krekels en sprinkhanen e.d. krijgt. De enige andere zaak die het meest dicht bij ligt is Stelo in Brunssum maar dat is weer zo'n 18 kilometer verderop; en ik heb alleen de fiets. ;)

 

Ik haal 2 keer per week 2 doosjes grote sprinkhanen (waar er dan zo'n 8 stuks in zitten) en een doosje volwassen krekels (waar ongeveer 15 stuks in zitten) en dan betaal ik 9,75 (3,50 voor doosje sprinkhanen en 2,75 voor doosje krekels).

 

Daarom geef ik mijn beestjes tot nu toe sprinkhanen en krekels als tussendoortje. Ze hebben sowieso altijd een grote bak met verschillende groentes en fruit, en ook geef ik ze veel meel- en moriowormen.

 

Maar als ik een eigen kweekje krekels en sprinkhanen op gang zou kunnen krijgen dan kon ik ze die ook wat meer geven. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tuvai,

 

Dan denk ik dat je bij ons toch goedkoper uit bent.

 

10 sprinkhanen 2 euro, 30 volwassen krekels 1,75 euro.

 

Of ik kan niet rekenen. :P

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee marc je kan goed rekenen en via de onlineshop kun je ook meer varie

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel simpel kuno meelwormen hebben een te hard cinitine pantser

die verstoppingen veroorzaakt

en daarbij is de voedingswaarde van meelwormen veel lager

dus daarom morio,s

en voor kleintjes buffalo,s omdat meelwormen

dus verstoppingen veroorzaken en tevens dus veels te groot zijn en dus minder voedingswaarde hebben

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gbf,

 

Prima uitgelegd, ik heb hier niets aan toe tevoegen. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk als je dieren kauwen op de meelwormen dat er weinig kan mislopen.

Althans, ik voer al vrij lang meelwormen aan verschillende dieren en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ik denk dat er pas problemen kunnen komen als mensen een bakje vol met wormen voorschotelen aan hun dieren. De dieren zijn dol enthousiast en slikken zo snel mogelijk zoveel wormen binnen als ze kunnen. Als je, zoals ik, af en toe eens een meelwormpje geeft heb je echt geen problemen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

meelwormen worden inderdaad afgeraden om de voorgaande redenen

maar ik denk net zoals Olly zo af en toe een wormtje kan echt geen kwaad

bij een volwassen dier wel te verstaan

de problemen beginnen pas bij mensen die meelwormen gaan serveren als hoofdvoer

hetzelfde geld trouwens voor morio's

dit is ook geen hoofdvoer

morio's voer je trouwens ook het best kort na de vervelling als ze dus wit zijn en dit om dezelfde redenen

maar ja ik snap best dat er hier veel misverstanden uit ontstaan en dat mensen lekker veel wormen beginnen te voederen omdat deze goedkoop zijn

dus zeker niet doen

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Iedereen zijn mening geeft niets, en van een meelworm zal een baardje

niet doodgaan.

 

Maar toch nog eens even vermelden, meelwormen hebben

haast geen voedingswaarde.

 

Waarom dan toch het risico lopen! :huh:

 

Ja goedkoop voedsel is het wel, en dan over de hormonen nog

maar te zwijgen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhmmmm het pantser van een morio is wel even wat moeilijker te verteren dan van een meelworm..........

dat is zeer zeker een feit......

en tja de voedingswaarde,als je voedseldieren geen voedsel krijgen,hebben ze idd geen voedings waarde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier even een uitleg van mijn sprinkies kweek!!!!!

 

 

mijn sprinkie bak!!!!!

 

sprinkhanen001.jpg

 

let op dit is heeeeeeel belangrijk!!!!!

sprinkhanen mogen GEEN direkt water,ze verzuipen zichzelf door te veel te drinken!!!!!

geef alleen andijvie,gras,riet of paardenbloemblad!!!! ook GEEN sla,daar zit te veel water in.

het zijn insecten die in vrij droge tot zeer droge gebieden voorkomen.

maar nu het belangrijkste!!!!! zet er een bakje droge zemelen in,deze eten ze ook.

net als in de natuur eten ze ook droge bladeren om het vochtregulering bij te houden.

de meeste die dood gaan zijn zeker vrouwtjes??? en worden bruin of zelfs paarsig????

zo ja dan is het een klare zaak!!! dan zitten ze met te veel berijkbaar vocht,en drinken dus te veel!!!

vrouwtjes drinken over het algemeen veel om de eiaanmaak te bevorderen,vandaar ook dat schuimende effect met de eileg.

als er dus veel vocht te verkrijgen is nemen ze het ook direkt op.

sprinkhanen zijn gulzige eters/drinkers omdat ze meestal met miljoenen vookomen in een keer!!!! dus iedere voeding moeten ze scoren anders zijn ze te laat!!! dat zit in hun instinct.

 

even alles op een rijtje!!!

*gras

*riet

*andijvie

*paardenbloemblad (hoog fosfor gehalte) en dus goed voor je baardjes!!!!

*zemelen (fijn)

*maak een koker van kippengaas,waar ze hun jas aan kunnen hangen(dit is geen geintje) dan kunnen ze uit hun vel kruipen,en tevens meer oppervlakte.

*een spiegellamp 25/40 watt

*goede ventilatie

 

GEEN DIREKT VOCHT!!!!

bij ons is een minimale sterfte!!!

 

Warmte is zowieso belangrijk,bij een kweek heb je 30 graden nodig,als je koopt zijn de volwassenen,of net verveld(adult) en dus nog zeker 3 a 4 weken levend te bewaren,of de kweker heeft de sprinkhanen laten prikken(eitjes) en zijn dus afgepeigerd,en leven dus nog 3 tot 5 dagen.

wil je ze bewaren en weet je niet zeker of ze al geprikt hebben,dan zou ik halfwas aanschaffen,voer ze dagelijks groenvoer en zemelen,gegarandeerd dat ze een week of 5 meegaan.

als ze dan alsnog doodgaan,dan doe je toch echt iets anders fout.

mijn kweek loopt als een trein nu,kan ze op dit moment niet opvoeren,dus gebruik ze om te laten prikken,zet de eitjes wat koeler,en je kunt het uitkomen met 2 weken uitstellen.(de groei in de cocon word geremd zegmaar).

Een beetje rekenwerk is dus van cruciaal belang.

zorg ook dat ze genoeg klim oppervlakte hebben,dat kun je verrijken door er kippengaas in te hangen/spannen.

Ook riet uit de slootkant kun je als afwisseling voeren.

LET OP!!!!! ook bij sprinkhanen is afwisseling van voedsel belangrijk om een zo hoog mogelijk rendement te halen uit je kweek/goedhouden.

Daar komt bij dat je voedseldier voedzaam word,en daar draait alles om natuurlijk.

 

Sprinkhanen worden kannibalistisch als ze geen genoeg voer krijgen,dus zorg altijd je ze voedsel aanbied.

Ook bij sprinkhanen treed inteelt op,de meesten denken daar niet aan,maar om een zo goed mogelijke kweek op te zetten,dien je iedere derde generatie nieuwe mannetjes aan te schaffen,om zo weer nieuw bloed in je kweek te krijgen,dan moet je natuurlijk wel nagaan waar de leverancier ze vandaan haald,want de leverancier kan bij verschillende winkels bezorgen,dus mannen van een andere bloedlijn.

Je zult zien dat ze produktiever zijn,en dus meer eitjes leggen.

De sprinkhanen zullen na inteelt dus ook kleiner worden naarmate je verder doorgaat met 1 generatie.

 

Mannetjes kun je herkennen aan de staart,vrouwtjes hebben namelijk een soort grijpertje waarmee ze een gat graven in de grond,mannetjes hebben dat niet.

Mannen kun je ook herkennen aan de gele kop die ze krijgen als ze adult zijn en geslachtsrijp zijn.

 

sommige zijn van mening dat je 3 mannen op 10 vrouwen moet nemen,ik vind dat bullshit,gewoon heeeeeeel veeeeeeeel sprinkhanen bij elkaar doen,ongeacht mannen of vrouwen 50/50 ofzo.

en dan zo'n 60 bij elkaar om een turbo kweek op te zetten.

bij een graadje of 30 duurt de populatie van ei tot adult zo'n 4 tot 6 weken,daarna 2 weken tot ze prikken,dan leven ze nog een weekje of 2.

gr Kuno.

 

verdere vragen zijn natuurlijk altijd welkom. ;):D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kuno,

 

Het pantser van een meelworm is moeilijker te verteren

als van de morio-worm.

 

Bovendien weet ik precies waarop de meelwormen worden

gekweekt in de groothandel.

 

Verder goede en duidelijke uitleg over de sprinkhanenkweek,

ik weet zeker dat dit heel informatief is voor veel mensen.

 

Zelf kweek ik al jaren sprinkhanen, ik zou ze niet allemaal

tegelijk willen terugzien. ;)

 

groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx,ik had dit stuk al een keer op mijn eigen forum gepost,en dacht toen,misschien is dit wel iest voor hier,vandaar dat ik het even gekopieerd heb :D

en hier gepost heb.

had het dus al eerder gepost,maar vind dit leuker dan een link plaatsen.

gr Kuno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reuze bedankt jewel-dragon, denk dat ik het nu toch maar eens ga proberen. ;) En dat kanibalisme is waar ja, ook bij krekels merk ik. Als ik zo'n doosje bij die zaak waar ik altijd ga haal dan liggen die beestjes elkaar al uit te moorden v

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat jij bedoeld is een rooster om de poep van de sprinkhanen door tge laten gaan.

tja kun je doen,ik heb er bewust voor gekozen om het niet te doen omdat op de bodem bij mij warmte matten liggen,dus dan zouden de looproosters nog verder van de warmte bron liggen.

gebruik wel een warmte mat,omdat dan alle eventuele vocht kan verdampen,want je hebt zo mijt in je bak als de bodem te vochtig is.

suc6 ermee!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, die gast van de dierenwinkel vertelde me juist dat ze de eitjes door die gaatjes zouden leggen. :blink:

 

Maar ik moet dus een warmtemat hebben waar de sprinkhanen dus op kunnen kopen, of moet d'r net boven de warmtemat nog een rooster?

 

Ik zie overigens dat je vierkant gaas gebruikt (met hokjes van 1x1cm?), komen ze heir doorheen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik heb er vanmiddag eens aan gewerkt (had nog een klein terrariumpje staan), het resultaat... (zie bijlage)

 

De foto is een beetje onduidelijk omdat ik deze met de telefoon heb gemaakt, maar om het even op te sommen.

 

- Er zit een 75 WATT hittelamp in. Deze houdt het terrariumpje rond de 36

post-3-1130591353.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na even aandachtig hebben liggen kijken naar m'n nieuwe sprinkhanenbak, zag ik een paar koppels sprinkhanen op elkaar zitten, waarvan de bovenste met het puntje van z'n onderlijf tegen het puntje van de onderste z'n onderlijf aanzat (in een hele rare draai), betekent dit dat ze aan 't paren zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zijn ze idd aan het paren

het gaas voor de prik zou ik niet gebruiken.

gewoon een bak met potgrond(onbemest) van een cm of 10 hoog.

3a4 dagen prikken en warm zetten.

 

ik heb gaas overeind omdat ze graag klimmen en om wat meer area te maken.

suc6 ermee!!!

 

ps je bakkie ziet er goed uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaas heb ik ook voor wat meer beweeglijkheid d'r in gezet ja. Ik heb dat kleine bakje nu vervangen door een hoger bakje en dan met wat onbemestte potgrond. Ik zie een hoop koppeltjes sprinkhanen paren dus... 'k ben zelf reuze benieuwd... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×