Jump to content
Tuvai

2 Van Mijn Baardjes Paren?

Recommended Posts

Sinds een paar dagen vertonen 2 van mijn baardagamen behoorlijk wat paargedrag, waaronder het kopknikken en 'zwaaien' met de pootjes, nekbijten, zwarte baard, etcetera. Ben er vrijwel zeker van dat ze dus bezig zijn met paren.

 

Waar moet ik echter beginnen als dit zo is? Ik ben qua verzorging van mijn reptieltjes goed bekend, maar ik weet niks van eventuele verzorging van bijvoorbeeld een legging.

 

Ik heb gelezen en gehoord dat ik een grote bak met zacht zand (10 centimeter hoog) klaar moet zetten, meer weet ik echter niet.

 

Dus bij deze een hoop vragen:

 

- Wanneer weet ik wanneer ik mijn vrouwtje in de bak moet zetten zodat ze eieren gaat leggen, en gebeurt dit snel nadat ik d'r in de bak heb gezet?

- Moet de bak met zand warm zijn?

- ALS de eieren al gelegd zijn, wat doe ik er dan mee? Ter informatie, ik heb geen beschikking over een daadwerkelijke broedstoof.

 

Wie o wie kan me hier meer over vertellen? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

Het beste kun je in het terarrium zelf een legplaats maken (is natuurlijker) maar anders kan een curverbox ook wel (paar keer per dag een tijdje in zetten). Een legplaats moet idd minstens 10 cm diep zijn. Het zand is bij mij vaak VOCHTIG (let op: niet nat!) speelzand. Vanaf dat ze gaat graven kan het makkelijk een week duren voordat ze gaat leggen. Soms graaft ze eerst een hol en legt ze de eieren er pas na een week in. Dus je moet de legplaats wel vochtig houden. Als ze gelegd heeft laat haar dan het hele ritueel afmaken(dichtgraven enz). Verwijder dan het vrouwtje uit het terrarium (curberbox) om stress te voorkomen. Graaf de eieren heel voorzichtig uit (eierschaal is nog heel zacht). EN DRAAI ZE NIET!!!! want dan sterft de embryo. Leg ze vervolgens in een bakje (v/d chinees) met vochtig (beetje sproeien) vermiculite. Vermiculite is isolatiemateriaal in de bouw en is te verkijgen in dierenwinkels en/of bouwmarkten. Ook in die bakjes mogen de eieren niet draaien. Doe vervolgens een deksel op de bakjes en maat luchtgaatjes aan de zijkant. Nu kunnen ze de broedstoof in (methode bijv "au bain marie"). Verwarm dit met een thermostaatje in water. Zorg dat de temp tussen 28 en 32 graden ligt. Hoe warmer de temp hoe eerder de eieren uitkomen. Maar als het te snel gaat zijn de jongen klein en zwak dus dit is af te raden. Ik broed ze altijd uit op een temp van 28 a 29 graden....

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Allemaal mee akkoord behalve het vochtig maken van de vermiculiet.

je vult een bakje met vermiculiet en dat weeg je

vervolgens voeg je er hetzelfde gewicht aan water aan toe

dan zet je alles in de broedstoof en laat je het vermiculiet op temperatuur komen

en dan pas doe je de eieren er in

de temperatuur meet je in het vermiculiet dus niet in de broedstoof zelf want deze temperatuur is verschillend aan de temperatuur in het vermiculiet en heeft zo een vertekend beeld van de temp. van uitbroeien

 

Suc6 :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu kunnen ze de broedstoof in (methode bijv "au bain marie"). Verwarm dit met een thermostaatje in water. Zorg dat de temp tussen 28 en 32 graden ligt. Hoe warmer de temp hoe eerder de eieren uitkomen. Maar als het te snel gaat zijn de jongen klein en zwak dus dit is af te raden. Ik broed ze altijd uit op een temp van 28 a 29 graden....

 

GrtzZz Max

Ik snap alleen dit gedeelte niet. Ik moet de eitjes dus op vochtig vermiculite leggen in een bakje waar luchtgaatjes in zitten. W

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahaha koken sorry

oeps

nee je neemt een broedstoof

daar doe je een laag water in

daar hang je een aquarium thermostaat in goed onder water ander zegt hij pang

die stel je in op bijvoorbeeld 30 graden

dan heb je een rooster in je broedstoof die leg je erin

en zet daar dus het bakje met vermiculiet en de eieren boven op

verstandig om alvast eens proef te draaien zonder bakje eieren

je temperatuur moet je meten bij de eieren dus niet hoog boven in je brooedstoof

en dan lat je de eieren op de juiste temperatuur

wij broeden uit op 27,6 graden

maar de temperatuur moet zijn tussen de 26-32 graden

de meeste broeden uit op 28-30 graden

de eieren doen er meestal wel minimaal zo,n 56 dagen over tot 90 dagen om uit te komen

dus geduld is een schone zaak

grtjssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er nu genoeg informatie over verzameld en kan niet wachten om het echt te gaan proberen. ;)

 

En ze zijn nog steeds aan het paren (?). Als ze loslopen bespringt het vrouwtje het mannetje de hele tijd, klampt ze zich vast en dan blijft ze nekbijten. Dan is er natuurlijk het kopknippen, zwaaien en de zwarte baardjes. Ik heb al een vochtige zandbak klaarstaan, dus 't is een kwestie van tijd nu, denk ik. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi tuvai

wat leuk voor je,en je ziet maar weer:ja krijgt heel snel de nodige info hier.kan je gelijk aan de slag.

let wel op dat ze elkaar niet gaan bezeren,het kan er soms hard aan toe gaan,als de man echt veel wil blijven paren en het vrouwtje vermoeid raakt moet je haar misschien appart zetten.

heel veel suces ermee.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb er nu genoeg informatie over verzameld en kan niet wachten om het echt te gaan proberen. ;)

 

En ze zijn nog steeds aan het paren (?). Als ze loslopen bespringt het vrouwtje het mannetje de hele tijd, klampt ze zich vast en dan blijft ze nekbijten. Dan is er natuurlijk het kopknippen, zwaaien en de zwarte baardjes. Ik heb al een vochtige zandbak klaarstaan, dus 't is een kwestie van tijd nu, denk ik. B)

Hoi Tuvai ;)

 

leuk voor jou om dit te mogen zien h

Share this post


Link to post
Share on other sites
het is net andersom

het mannetje bespringt het vrouwtje en gaat nekbijten

Dat bedoelde ik, hehe. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

't is nog steeds aan de gang, dat paringsgedrag. Is 't normaal dat 't zo lang duurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, ik heb hier ook een mannetje (1.5j), die ook continue staat te kopknikken, en een vrouwtje (7m) die continue met haar handjes aan het zwaaien is. maar ik heb nog geen tekens van nekbijten, en zwarte baard opgemerkt!

het enige wat mij wel opvalt is dat mijn vrouwtje van 1.5j er vandaag zeer rustig bij ligt. mooi afgezonderd onder een halve uitgeholde boomstam(kruk). zou dit mss dan toch kunnen zijn dat ze al reeds gepaard hebben?

ik zal dan mss ook best een kijken om een bakje bij te plaatsen met vochtig zand zekers?

goe groot dient dat bakje te zijn? en moet dit gelijk komen met de andere ondergrond?

ze zitten momenteel in kattenbakvulling, en ik veronderstel dat ze daar niet in kunnen afleggen eh.

greetz

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze vertonen na maanden nog steeds het paringsgedrag, wel merk ik dat mijn vrouwtje er de laatste paar dagen heel rustig bij ligt de hele dag i.p.v. actief op en neer te rennen. Ook heeft ze al in de zandbak die ik er in heb gezet gegraven, maar heeft geen eireren gelegd of iets dergelijks.

 

En jeroenie, kattenbakvulling is z

Share this post


Link to post
Share on other sites

he jeroenie

ik ben wel benieuwd welk soort kattebakkorrels je gebruikt

van die steenachtige korrels oftwel samengeperste kranten of klei korrels??

van die houtzaagselstaafjes,corbo oftwel maisafval

ik ben erg benieuwd

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind stank niet zo'n issue bij reptielen. Dat is een van de redenen waarom ik voor het houden van reptielen ben gegaan. Ik ben een gigantische dierenliefhebber en heb een zwak voor allerlei 'rare' beestjes waaronder dus reptielen, maar ook papegaaien. Papegaaien vind ik geweldig maar ze zijn ten eerste hartstikke duur en ten tweede maken ze een enorme rotzooi.

 

Dit vind ik zo geweldig van reptielen, het gemiddelde reptiel maakt geen puinzooi van je kamer en ik heb er qua geur helemaal geen last van, en ik heb er momenteel 8 op m'n zolder/slaapkamer. En 't is echt niet zo dat ik m'n bak

Share this post


Link to post
Share on other sites

de kattenbakvulling is gemaakt van klei, die wordt vermalen,gedroogt en gezeeft tot korrels van 6mm groot.

klei is een natuurlijk product, en zijn volledig opgedroogd, dus ik denk niet dat dit slecht kan zijn voor mijn baardjes! de vorige eigenaar zou er anders wel al last van gehad hebben!

greetz

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×