Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Olla,

 

ik ben van plan om pissebedden te gaan voeren. Ik vind dat er niet zoveel over gepubliceerd word. En ben dus niet veel te weten gekomen over deze beestjes. Ik heb begrepen dat het eigenlijk geen insecten zijn maar eigenlijk kreeftachtigen. Ze zouden erg voedzaam zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat ze erg hard zijn en daar door moeilijk verteerbaar. Ze schijnen daarentegen geen gifstoffen te bevatten en erg makkelijk te kweken te zijn.

 

Heeft iemand ervaring of een mooi linkje? Ik hoor het graag!!

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Martin

 

Ik voer het af en toe. Het is inderdaad hoogwaardig voer dat enorm veel calcium bevat. Kweken vind ik persoonlijk niet echt nodig, draai gewoon een steen om of onder bloempotten in de tuin zitten er hopen.

In het artikel over chemische waarden van tuininsecten (op www.animalproject.com) staat er beschreven wat er allemaal in de tuinbeestjes zit.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad Olly er zijn er normaal voldoende in de tuin, maar het lijkt er op dat nu het weer wat minder is ze zich verstopt hebben. Ik heb net gekeken en ze nauwelijks in de tuin aangetroffen. Ik vermoed dat ze in de winter helemaal vertrokken zijn.

 

En ik moet zeggen dat ik de smaak van het kweken van voedseldieren een beetje te pakken heb na mijn Redrunner kweek. Ik vind het gewoon leuk :D

 

Bedankt Olly voor de link ik ga gelijk ff kijken!

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

pissebedden zijn inderdaad een goede bron van calcium

heb dit ook al aangeboden

maar mijn dieren zijn er niet echt gek van idem dito met regenwormen

in deze laatste zitten trouwens ook genoeg voedingsstoffen

mischien moet ik ze wat meer aanbieden, wie weet

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook al eens slakken aangeboden. Hij nam er 1 in zijn bek en wist niet hoe snel hij hem er weer uit moest laten vallen. Ook niet zo'n succes dus.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is goed om pissebedden te kweeken i.p.v uit de tuin halen omdat :

 

1) deze beter doorvoed zijn en een nog hogere voedings waarde hebben

2) geen gifstoffen bij zich dragen

3) ultra makelijk te kweken zijn

4) in de winter maanden ook aanwezig zijn...

 

ik kweek deze beestjes voor de lol al vanaf dat ik 8 jaar ben ofzo... in bamie bakjes...

mijn visje lust ze ook graag

 

mvg,

mark, die net een party uit gekickt is :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mark

 

Met bovenstaande ben ik het niet helemaal eens, voornl. met het eerste. Insecten van buiten zijn zowieso beter doorvoed dan insecten die zelf gekweekt worden.

En voor pissebedden maakt het eigenlijk niet zoveel uit, want die eten dood plantenmateriaal.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je maar genoeg eten geeft zijn ze denk ik wel beter doorvoed.

omdat je ze de suplementen kunt geven die je zelf wilt dat ze nodig hebben...

ze eten hier ook brood.. dat is toch niet voledig plantaardig?

gewoon vochtig houden met veel eten...

 

mvg,

mark, om 1 uur al aant bier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is niet waar, door insecten binnenshuis te kweken kunnen we enkel proberen onze voedseldieren zo voedingsrijk mogelijk te maken door allerhande voedsel te verschaffen maar eigenlijk gaat de unieke eigenschap (qua voedingswaarde/stoffen dan) van het dier weg. Kijk, jij voedt ze nu met brood, daar zitten een aantal goede stoffen in, maar in de natuur eten ze humus wat veel gevarieerder is dan bv. brood. Hetzelfde gebeurt met krekels, sprinkhanen.. Hagedissen in het wild eten een hele reeks verschillende insecten met elk unieke waardes waardoor de voeding gevarieerd is en rijk aan allerlei stoffen. Bij ons komen we veelal terug op dezelfde voeding voor de voedseldieren bv. zemelen, brood, visvoer,...wat ze eigenlijk steeds hetzelfde qua waardes maken. Maar natuurlijk, zonder deze voeding zijn ze zeker niks waard!

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke , ik zou het wel fout hebben...

maar ik heb nog nooit een pissebedje horen klagen dat ie niet lekker te eten krijgt :P

en om ff de illusie te laten vergaan dat ik ALLEEN maar brood voer , dat is niet waar (misverstandje) ik besef heel goed dat ze alles eten wat natuur afval is dit is ongeveer wat ik voer :

 

brood

overgebleven groente ( wortel , andijvie enz..).

kattebrokken.

gewoon bladeren uit de tuin ( wil heel goed nu in de herfst ).

 

mvg,

mark , die van zn vakantie geniet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben het met Ollie eens, insecten uit de natuur hebben een hogere

voedingswaarde als gekweekte insecten.

 

Wel zijn er ook nadelen bij insecten uit de natuur; inwendige parasieten en pesticide.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×