Jump to content
Sign in to follow this  
Lars

Mijn Baardagame Eet Niet En Poept Niet, Is Dat Erg

Recommended Posts

Hallo, ik ben hardstikke nieuw hier, maar weet wel hoe een forum werkt, en dit onderwerp zag ik niet. Maar ik ben sinds maandag in het gelukkige bezit van 2 baardagames, die ik voor mijn verjaardag heb gekregen. Ze zitten in een terrarium van 80x50x30, en ben aan het sparen voor een grotere. Ze staan op een warmte deken, omdat de warmte matjes nog niet binnen waren, en op een dikke laag isolatie. De lamp die er in zit is een 40 wat lamp, en is het rondom de plek van de lamp ruim 30 graden. Er ligt van dat donkere reptiezand op de bodem, en voor de rest heb ik er en boomstronk en hoekwaterbak en een flagstone inzitten.

De kleine agame, Krokkie, doet het heel goed, eet lekker en heeft gisteren voor de eerste keer gepoept, tenminste van wat ik heb gezien. De grotere, 6 mnd oud, ligt in een hoekje, en eet af en toe, en wordt af en toe actief. Hij vind het overigens wel heerlijk om bij je te zitten, maar voor de rest zit er weinig leven in. En nu maak ik me wel zorgen :unsure: Ik heb er n.l heel lang over gedacht en overwogen om voor hun te gaan zorgen, en ben er echt heel gek mee, ben zelfs al verse krekels aan het kweken, zodat ze wel goed eten krijgen. Ze krijgen 3 x p.w vitaminen over de krekels, en iedere dag of appel of een ander stukje groente of fruit. Ik zie ze ook niet drinken, dus af en toe houd ik een spuitje met water tegen hun bekjes aan, en druppel het er voorzichtig in.

Wat zou het kunnen zijn dat Diddl rustiger is, kan het nu al een winterrust zijn, of zou het iets anders kunnen zijn. Ik heb n.l nog niet zoveel verstand van mijn beestjes, maar wil wel supergoed voor ze zorgen.

Dank jullie voor het antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi aller eerst welkom op het forum

gefeliciteerd nog met je verjaardag en met je baardjes

je hebt het over een kleine en een grote

hoeveel grote verschil zit daar tussen???

wat betreft die warmte mat ik weet niet waar je terrarium staat

maar in principe heb je geen warmte mat nodig hoor

als je goede warmte lampen hebt is dat voldoende

en je moet wel een uv lamp in je terrarium hebben hoor

dit is voor een goede opbouw van de botten en het op kunnen nemen van

vitamine d3 noodzakelijk

tevens moeten je baardagamen ook kalk krijgen en natuurlijk de vitamines

als ze nog klein zijn hoor je ze ook elke dag even te sproeien met lauw water

af en toe in bad vinden ze ook heerlijk

een afwisselend dieet is heel belangrijk

dus krekels ,buffalowormpjes of als ze oud genoeg zijn morio wormen

sprinkhanen

af en toe een wasmotje

groente, fruit

ik zou ook zodra ze poepen even naar een goede dierenarts gaan voor een mestonderzoek

deze kijkt of je baardje last van parasieten heeft

winterrust is zeer onwaarschijnlijk daar is je baardje nog veels te jong voor

het is heel goed dat je hebt gezocht naar info ik zou dan ook zeker alle info die je kan vinden goed doornemen

want er komt heel wat bij kijken om goed voor een reptiel te zorgen

veel succes met je baardjes

grtjs gbf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, nogmaals welkom op ons forum Lars.

 

Meestal moeten baardagamen wennen aan een nieuwe omgeving.

De ene baardagame is soms actiever als de andere baardagame.

 

Laat toch altijd zeker een mestonderzoek doen.

 

Verder ben ik het helemaal eens met gbf. <_<

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie antwoord. Krokie, dat is de kleine, is 4 maanden jong en Diddl, de grote is 6 maanden. Krokie is ook de actiefste van de 2. En hij/zij poept ook lekker, wat kunnen die beesten stinken zeg :D

Ik heb ook, samen met mijn ouders besloten om aan een groter en beter terrarium te beginnen, dus daar gaan we binnenkort om. Ik heb nu de lamp n.l aan de zijkant zitten, en dat is een 40 watt lamp. Aan de andere kant van het terrarium is het ook maar 20 graden, en daar zitten ze ook niet. Dus dat gaat goed komen. Het probleem met dit terrarium is ook, en dat vinden mijn ouders heel vervelend, dat de krekels achter het kurk kruipen, en straks mijn baardjes op gaan vreten. En we krijgen ze er niet achter vandaan.

En die warmtemat, die hebben we er dus nu onder liggen omdat de lamp aan de ene kant te weinig warmte geeft, en ze dus niet al te koud worden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi geen dank hoor

daar is dit forum voor

en ja verstandig dat je een ander terrarium gaat aanschaffen lijkt me zeer verstandig

en ja die kurk achterwand is niet echt praktisch

al zullen de normale huiskrekels en steppekrekels niet zo gauw aan je baardjes gaan vreten als je er een schaaltje groente en fruit in hebt staan hoor

ik zou voor de zekerheid toch even een mestonderzoek laten doen

dit is altijd verstandig om af en toe te laten doen

en het is leuk dat je als je vragen hebt en er geen antwoord op hebt hier hem wel stelt

maar je mag ook gewoon lekker meeposten hoor

lijkt me gezellig

nou hopelijk zien we je hier nog vaak

grtjs gbf

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat mestonderzoek, bij welke dierenarts in Zeeland kan ik daarvoor het beste terecht? Hoewel ze niet veel poepen, is dat ook normaal? En Diddl, de grote eet echt niet, hoewel hij af en toe loopt, ligt hij het meeste in zijn hoekje te liggen, en als mijn moeder dan een krekel voor hem houdt, dan maakt hij van die afweerbewegingen, en wil niet eten. Krokie daarentegen eet de oren van je hoofd.

We hebben ook regelmatig, als in bijna iedere dag, groente of fruit erin liggen. EN daar at die grote wel van,maar nu ook niet meer, en ik wil niet dat hij ziek wordt of doodgaat. Ik ben al zo aan ze gehecht :(

Wij wonen overigens in Zierikzee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi wat vervelend zeg dat de ene niet wil eten

eerlijk gezegd denk ik dat je er wel een beetje vaart achter moet gaan zetten naar de dierenarts te gaan want op deze manier gaat het diertje het vrees ik niet redden

ik weet een dierenarts in zeeland

waar we zelf komen en die absoluut goed en ervaren is

dat is:

bert diender

dokter stavermanstraat 57

4382 LE vlissingen

0118410910

 

en er zullen er vast nog wel meer zijn maar helaas ken ik die niet

en weet ook niet of ze er zijn en waar ze zitten

heel veel sterkte en hou ons op de hoogte

ps. probeer zsm contact op te nemen met de dierenarts en als je gaat vergeet dan als het lukt de zo vers mogelijke ontlasting niet

als je morgen een afspraak hebt dan kun je ook t volgende doen:

stel ze poepen vanavond doe het dan in een plastic zakje en leg het in de koelkast

dan kun je t morgen mee nemen en zouden ze morgenochtend poepen neem je gewoon het poepje van die ochtend mee

zo vers mogelijk duurt t wat langer bewaar het dan koel

en nooit ouder dan een dag ervoor

 

sterkte en groetjes gbf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, eten doet hij wel, en ik ga vandaag die dierenarts even bellen. Wie weet weet hij er een in de buurt. Helaas zitten we zo krap in tijd, dat we niet ff snel heen en weer kunnen vliegen naar Vlissingen. Maar zoals ik al zei, nu eet hij af en toe een krekel, maar die kleine is zo gefocust op krekels dat die grote haast niet de kans krijgt.

En maandag krijgen ze een nieuw terrarium, en zal hij ook wel opknappen denk ik. Hij heeft dan een 2x zo grote ruimte....

We houden jullie op de hoogte, en bedankt voor jullie info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi lars ,

weet je wat je dan ook even moet proberen ze apart te voeren

zet de ene even apart waardoor de slecht eter ook de kans krijgt wie weet helpt dit

en ik hoop dat de dierenarts wat voor je kan betekenen

succes ermee grtjs gbf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij eet :D Ik ben zo blij. Hij heeft vandaag 6 grote krekel op, en gaat ook achter de kleintjes aan. En maandag krijgen ze een mooi groot terrarium, van 100x60x60. Dus dat moet helemaal goedkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×