Jump to content
Sign in to follow this  
Kannegieter

Welk Soort Groenvoer?

Recommended Posts

Hallo,

 

mijn baardje heeft nogal moeite met het eten van groenvoer. Nu vraag ik me af wat voor een soorten groenvoer jullie je baardjes geven. Mogelijk noemt iemand iets op waarmee ik mijn baardje aan het plantaardig voer kan brengen.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik wissel dit af:

 

Fruit: Appel, mandarijn, perzik, banaan, kiwi ( verder wat er maar in d ekoelkast ligt wat ze mogen hebben)

 

Groente: Andijvie, en heel soms een bladje sla.

 

Ze mogen nog veeel meer hebben. Volgens mij staat er ergens wel een lijst op dit forum.

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit ook allemaal al geprobeerd maar ik denk dat hij groente en fruit niet actief genoeg vindt :P !! Ik zit er aan te denken om zo'n trilplaatje te kopen, misschien is dat wel een goed plan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha je kan het proberen :P Maar soms hoor je ook wle van baardagamen die helemaal geen groenvoer willen, en dat dit dan ook normaal is. Alleen lijkt mij dit wel vervelend omdat je dan meer voedseldieren moet gaan voeren en die zijn nogal duur in vergelijking met groenvoer. Ook moet je die mineralen en vitamines weer aansterken. Maarja succes ermee i.i.g.

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Max ;)

 

wat het eten van groenvoer betreft hangt veel af van het baardje zelf

hoe oud is je baardje ?

uit ondervinding heb ik mogen meemaken dat hoe ouder ze worden ook meer groenvoer beginnen lusten

ook hangt er veel af van hun smaak hier kan elk baardje zeer verschillend van voorkeur zijn

de meeste baardjes lusten bladgroenten het liefst zoals andijvie en de verschillende soorten sla

althans dat heb ik toch mogen meemaken

ook is het echt noodzakelijk om eens een dag zonder dierlijk voedsel in te lassen

zodanig dat ze niets anders ter beschikking krijgen dan alleen maar groenvoer

wat fruit betreft idem dito

gisteren heb ik citrus vruchten aangeboden en er was toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kannegieter

 

Hier een rijtje met groente/fruit wat baardagamen mogen eten, (Komt van een ander forum)

 

Fruit:

 

* Watermeloen.

* Perzik.

* Peer.

* Aardbei.

* Appel.

* Banaan.

* Mandarijn.

* Kiwi.

* Pruimen.

* Kersen.

* Mango.

* Druiven

 

Groente:

 

* Tomaat.

* Sperziebonen.

* Aubergine.

* Paprika.

* Papaya.

* Komkommer. (Bevat weinig vit)

* Andijvie.

* Sla. (Zie Komkommer!)

* Mais.

 

Kiemplantjes:

 

* Raapzaad.

* Tarwe.

* Erwten.

* Tauge.

* Sojabonen.

* Tuinkers.

* Radijs.

* Zonnebloemen

 

Wilde kruiden:

 

* Paardenbloem (Blad+Bloem!)

* Smalle weegbree.

* Grote weegbree.

* Muizenoor.

* Vogelmuur.

* Klein hoefblad.

* Vogelwikke.

* Rode klaver.

* Witte klaver.

* Dovenetels.

 

Ook nog ff wat je NIET mag geven:

 

* Wortels.

* Spinazie.

* Peterselie.

* Broccoli.

* Erwten.

* Paardenbloem (Steel!)

 

 

Er is natuurlijk nog meer wat je aan je baardje kan voeren!!!

 

 

Er staat hier een lijstje met plantaardig voedsel wat je gewoon aan je baardagaam kunt voeren.

Maar ze mogen natuurlijk niet alles hebben..

Met de volgende dingen moet je toch uitkijken,

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi wij hebben dit lijstje ook

en wat me hier aan opvalt telkens als ik t lees erstaat dat erwten mogen maar stukje verder ook dat ze het niet mogen :D

altijd weer verwarrend

ons valt het ook op dat hoe ouder ze worden hoe meer groente ze gaan eten

wat mischien nog wel eens wil helpen

strooi wat buffalowormpjes,wasmotjes of moriowormen door/over de groente

afhnakelijk van de leeftijd even kiezen wat je erover heen strooit is het proberen waard

succes grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jo,

Ik denk dat je in plaats van mij Martin bedoelt :huh: Ik probeerde Martin zijn vraag te beantwoorden en redenen te vinden waarom het dier geen groenvoer at................

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn baardje is nu zo'n 4 jaar. Hij luste vroeger erg graag plantaardig. Dit komt doordat de vorige eigenaar nauwelijks levend voer gaf.

 

Wanneer ik een dag zonder dierlijk voer inschaf, eet hij gewoon een dag niet. Voer ik er twee in dan twee niet enz. :lol: Hij is gewoon een verwent nest!! <_<

 

Dat trucje met die wormen onder het groenvoer heb ik ook al geprobeerd,.... heeft hij ook al door en is nu reuze handig in het ontwijken van zijn groente in zijn bakje.

 

Dat lijstje is een prima hulp middel, dank daarvoor. Inderdaad een beetje vreemd van die erwten :P

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Jo,

Ik denk dat je in plaats van mij Martin bedoelt :huh: Ik probeerde Martin zijn vraag te beantwoorden en redenen te vinden waarom het dier geen groenvoer at................

 

GrtzZz Max

Hoi Max ;)

 

inderdaad ik was even mis van naam :lol:

ik bedoelde natuurlijk Martin

Martin,

wat je ook kan proberen is het groenvoer uit de hand te geven.

als ik bv. appel geef dan snijd ik deze in fijne reepjes precies fijne frietjes

ik beweeg deze dan wat voor hun bekje en meestal knabbelen ze er zo stukjes af

idem dito bij bladgroenten blaadjes in reepjes trekken en voor het bekje bewegen

bij mij lukt dit meestal wel in ieder geval beter dan dat ik het potje er zo maar in plaats

 

grtzzz B) Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja hahaha!!!

 

Heb ik ook al gedaan!! Ik leek net een echte boom!!! Hij trapt nergens in en wacht liever op zijn dierlijke snacks!!

 

Zou een bestaan zonder plantaardig voer uberhaupt wel mogelijk zijn voor deze dieren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat sommige baardjes hun hele leven geen groenvoer eten en dat dat verder niks uit maakte. Alleen ik denk dan wel dat je de vitaminen, mineralen moet aansterken en ook veel moet varieren in wat ie wel eet :huh:

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Een baardagaam is van nature een omnivoor dier dus maakt het wel degelijk uit of hij groenvoer eet of niet! Je kan het beetje vergelijken met een mens die nooit groenten/fruit eet. Gezond is anders.

 

Martin, ik denk dat je wat langer zal moeten wachten dan 2 dagen niks te voeren.

Misschien heb je meer succes na de winterrust.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een tip:

 

leg een (klein) stukje appel op het puntje van je vinger,

beweeg er langzaam mee heen en weer en normaal zal hij het wel nemen dan.

 

de onze lusten eigenlijk al van de eerste dag dat we ze hadden appel en andijvie

appel hebben ze het liefste, van de rest van de groente en fruit moeten ze nog niet veel hebben.

 

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gebit van een baardje is inderdaad ook als dat van een omnivoor dier. Ik denk zelf ook namelijk dat een baardje groenten nodig heeft voor de vezels en de vochtvoorziening. Voedselpreparaten kunnen een hoop vervangen maar ik vermoed dat het nooit perfect zal worden.

 

Na de winterrust hoop ik dan een herstart te kunnen maken (goeie tip Olly).

 

Zo'n trilplaatje is dus ook al niet alles Benny?

 

Die tip van bewegend voer heb ik ook al toegepast, maar ik zal hem zeker nog een keer gebruiken. Bedankt voor je reactie Kevin.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×