Jump to content
Sign in to follow this  
Kannegieter

Wildvang Sprinkhanen.

Recommended Posts

Hoi,

 

ik heb van de week van die vette grote (8cm) sprinkhanen gevangen. Wat is de voedingswaarde van die beestjes ongeveer, en hoeveel zijn er acceptabel per dag?

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Op deze link zie je een aantal waarden van wildvang insecten.

 

http://www.annabee.net/art013.html

 

Al bij al zijn wildvang voedseldieren altijd beter van voedingswaarde dan de commercieel gekweekte. Ik had laatst ook een aantal groene sabelsprinkhanen gevangen (zijn van die grote, misschien dezelfde als die van jou) en mijn dieren werden zowat gek!De groene kleur heeft blijkbaar altijd een grote aantrekkingskracht!

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad Olly, het is echt leuk om te zien hoe fel ze hierop reageren.

 

Bedankt voor de link.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Hier nog een artikel over voedselinsecten uit de tuin - dit in vergelijking met commercieel gekweekte!Let maar eens op het verschil in voedingswaarde!!

 

www.animalproject.com kies dan in het menu artikels, dan voederdieren en dan chemische waarden tuininsecten.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi artikel Olly!! Bedankt!!

 

Ik zag dit er ook in staan: Draai eens een paar tegels om, je zult daar vele diertjes aantreffen. Denk aan regenwormen, miljoenpoten, duizendpoten, pissebedden, springstaartjes en allerhande kevers en hun larven.

 

Zijn deze dieren ook geschikt als consumptiedier voor Agamen?

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Steven

 

Dit wist ik niet :o Heb je hier meer info over?

 

@Mario

 

Die dingen mag je allemaal voeren hoor.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is mij ook geheel onbekend. Ik gaat is ff op het net op onderzoek uit.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, maar ik kon er niets over terugvinden. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, het zou immers goed kunnen. Heb je hier misschien een dokument over dat je kan plaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Steven voor je link.

Ik zag er een typisch stukje instaan, waar ik me wel in kan vinden. Maar ik vind dat voorzichtig wel geboden is.

 

Het gaat om dit stukje:

 

Quota's zijn dus onzin voor dieren die een snelle en grootte voortplantings snelheid hebben. (ik praat niet over zoogdieren etc...), de soort zal zelfs even talrijker worden.

Waarom stel ik dat zo:

Uitgaande bij dezelfde habitat en als je goed kijkt naar de natuur, merk je dat door het doden/verwijderen van een gedeelte van de populatie de soort er op reageerd door meer nakweek te produceren, de soort zal zelfs tijdelijk erna talrijker worden dan ooit tevoren.

Dit gaat als volgt: Doordat er een aantal dieren weg is, blijft er vervolgens meer voedsel over, en nemen evt belagers in aantal af omdat ze minder prooidieren vinden. Hierdoor komen meer dieren tot wasdom omdat ze minder belagers en meer eten hebben. buiten dit gebeurd het vaak ook dat de overige volwassen dieren meer eitjes gaan produceren omdat ze beter gevoed zijn.

 

Een voorbeeld wat misschien sommige mensen wel kennen, als je een vijver hebt in de tuin met daarin 100 goudvissen krijg je een evenwicht tussen wat er dood gaat, de reiger op eet en de aanwas. het evenwicht stelt zich in op basis van zeg het voedsel in de vijver.

 

Gaan er in die kleine populatie nu bijvoorbeeld 90 dieren dood door een hele strenge winter en zijn er nog maar 10 goudvissen over, dan zullen die in het voorjaar moddervet zijn en flink eitjes afleggen.

De jongen vinden een overdaad aan watervlooien en relatief weinig grotere goudvissen waar ze normaal weer door opgegeten worden.

Er worden er dus heel veel groot en je eindigd met wel 1000 goudvissen in je vijver.

Het jaar erop zal er nagenoeg geen enkel jong goudvisje overleven omdat ze belaagd worden door een grotere hoeveelheid volwassen goudvissen. uiteindelijk zal het aantal weer dalen tot 100 stuks en is er weer evenwicht bereikt.

 

Dit fenomeen vind plaats in de gehele natuur, verstoringen die optreden worden altijd gecorrigeerd door de natuur zelf.

 

Daarom maak ik me geen zorgen over wat zeldzame dieren verwijderen uit de natuur mits het een snel en massaal kwekende soort is.

 

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Interessant topic! Dan jammer genoeg toch maar geen sabelsprinkhanen meer voeren! :(

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou inderdaad jammer zeg, ze zijn echt een delicatesse. Althans voor mijn baardje dan! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang de dierenbescherming uit de buurt blijft.............

 

en damn levende muizen mag je in principe ook niet voeren valt nmlk onder dierenleed..... kan ik me wel in vinden maar het is zo leuk om killer en lady met een levende muis bezig te zien........ hahahahah

 

groetjes jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

i know, i know,

 

Killer en lady genieten er echt van dus waarom niet?

 

en ik fok nu zelf met 2 koppels vvoedermuizen dus het gaat alleen maar intressanter worden.......

 

:P filmpjes zijn strax ook beschikbaar, echt gruwelijk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×