Jump to content

Recommended Posts

Diego zijn lampen springen met een timer elke dag aan om 08.30 en gaan uit om 20.30. Deze morgend is de warmtelamp na 4 maanden dienst stuk gesprongen om 08.40, dus net toen Diego wakker werd. Ik zelf was nogal laat gaan slapen, dus mijn pa riep in paniek ''DIEGO ZIJN LAMP IS KAPOT!!!!'' ... Ik denk dat ik nog nooit zo snel mijn bed uit geraakt ben :P

 

Anyway, da beestje had dus nog geen warmte gehad. Er lagen stukjes van de lamp in het zand, niet veel, maar ik heb al het zand eruit gedaan met de stofzuiger voor de zekerheid. En dan nieuw zand gebakken in de oven en dat erin gedaan.

 

Ondertussen Diego in een doos gezet op kranten en keukenrol met daarbij een warmwaterzak. In spoed naar de dierenwinkel gegaan voor een nieuwe lamp (60W). Terug thuis gekomen, bleek dat die lamp dus niet werkte :angry: Helemaal terug naar de dierenwinkel (ongeveer 8 of 9 km rijden). Ik heb hem daar de lampen doen testen voor ik ze kocht (heb er 2 tegelijk gekocht, dat ik een reserve heb). Ze zijn wel 40W, want de andere waren nog in bestelling. Nuja, veel maakt het niet uit. Alles werkt toch nu. Diego voelde ijskoud aan (ik ben alles samen ongeveer 3 uur bezig geweest om alles te kopen en met dat zand en zo...). Nu hopen dat het goed blijft :rolleyes:

 

De kapotte lamp had ik 4 maanden. De man van de dierenwinkel zei dat dat de normale levensduur van zo'n lamp is. Wat is jullie gedacht? Ze kost maar 6 euro, dus dat is nog te doen op 4 maanden, maar toch. Ik dacht dat warmtelampen langer deden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet wel rekening houden met de brandtijden van een lamp

maar daar licht het niet altijd aan de ene zal rapper springen dan de andere

ik heb eens een warmte lamp gekocht en na een maand was die al stuk

ik voor zie dat ik altijd 4 lampen in reserve heb je weet nooit wanneer

een lamp zal stuk gaan

eigenlijk kan je daar moeilijk een tijd opplakken

het tijdsschema van de lamp heeft je een idee wanneer de lamp ongeveer

stuk zal gaan

maar de lamp mag normaal gezien niet volledig stuk gaan das niet normaal dat er

scherven in jou terrarium liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja ;)

 

Normaal gezien staan de totaal aantal branduren vermeld op een lamp, alhoewel deze niet altijd kloppen.

Als je lamp nu 12 uur per dag brand kan je dit ongeveer uitrekeken.

Dat een lamp stuk gaat en dat de scherven in het terra liggen is niet normaal.

Maar je hoefd zeker geen speciale lamp gaan halen bij de reptielennwinkel als warmtelamp, dit kan je perfect met een gewone spot van Phillips of dergelijke.

Dus leg hier een kleine vooraad van aan voor in noodgevallen.

Tenminste als je daarnaast gebruik maakt van een aparte UV lamp en dat is volgens mijn weten wel bij jou van toepassing.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er lagen stukjes van de lamp in het zand, niet veel, maar ik heb al het zand eruit gedaan met de stofzuiger voor de zekerheid.

Vind het zeer kort.

 

4 X 30 X 12 = 1450 branduren, de meeste lampen gaan toch wel iets langer mee.

 

Ook aan de hand van het stukje tekst dat ik gequote heb denk ik dat er iets anders aan de hand is, een lamp die explodeert is iets anders mee aan de hand dan gewoon op zijn, het geeft mij aan dat er een te hoge temperatuur is bereikt in een te kort tijdsbestek, wat hiervan de oorzaak is niet te achterhalen, kan zelfs een korte piekspanning zijn geweest op het net toen de lamp in schakelde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De man van de winkel zei dat de normale levensduur van dit soort lampen ongeveer 3 tot 4 maanden max is. Hij vond het zelfs merkwaardig dat ze zo lang gediend heeft...

 

Dit is de doos ervan: FOTO

 

Nu zit er tijdelijk een 40W lamp in, omdat die van 60 in bestelling zijn. Ik kan ze nog gaan wisselen, want die van 40 geven niet genoeg warmte.

 

Jo, zo'n gewone spot kan ik eens proberen, maar hoeveel watt dan? De terra is 40 hoog. Ik bekom een goede temperatuur met zo'n lamp van Hobby van 60W. Geen idee of dat hetzelfde dan is met een gewone spot...

 

En ja, er lagen een paar stukjes van de lamp zelf in het zand.

En de lamp was aan de bovenkant gebroken ook. Het einde ervan zat zelfs vast in het socket. Hebben we er uiteindelijk toch uit gekregen. Vreemd h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat die lamp echt kapot is gesprongen vind ik toch beangstigend. stel je voor dat je baardje gekwetst was geraakt. :blink: ik heb van zowel men uv en warmtelamp een reserve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je toevallig gewone fittingen in plaats van porseleinen fittingen?

Deze laatste zijn veiliger omdat ze bestand zijn tegen de hitte van lampen >100 watt.

De lamp is in de fitting vastgesmolten als ik het goed begrijp???

 

Dat een lamp zo maar kapot springt is inderdaad niet normaal :blink: , maar gelukkig heeft je baardje er geen schade van ondervonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jo, zo'n gewone spot kan ik eens proberen, maar hoeveel watt dan? De terra is 40 hoog. Ik bekom een goede temperatuur met zo'n lamp van Hobby van 60W.

 

Ook gewoon 60watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je toevallig gewone fittingen in plaats van porseleinen fittingen?

Deze laatste zijn veiliger omdat ze bestand zijn tegen de hitte van lampen >100 watt.

De lamp is in de fitting vastgesmolten als ik het goed begrijp???

 

Het zijn gewone. Er is niks porselein aan.

En nee, de lamp was niet vastgesmolten, maar stuk gesprongen aan de basis.

Het einde zat vast in het socket, maar is er met wat prullen uitgekomen.

De lamp zelf was niet helemaal stuk, er lagen 2 kleine deeltjes in het zand. Misschien omdat de lamp gebarsten was aan de socketkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, even een samenvatting:

 

Ik had een neodymium lamp van het merk Hobby en van 60 watt. Perfect, maar die was dan stuk gegaan.

Dan had ik dezelfde gekocht die ochtend zelf, maar die bleek al stuk te zijn...

Ik ben er dan mee terug gegaan en heb 2 lampen van hetzelfde merk gekocht, maar dan van 40 watt omdat die van 60 uitverkocht waren.

Die bleken niet warm genoeg te zijn, dus heb ik ze gewisseld voor een andere lamp van 60 watt, maar dan een repti basking spot van ZooMed.

Nu is die iets te warm en te fel van licht... De temperatuurmeter hangt bovenaan op de achtergrond, schuin boven de lamp. Daar is het met deze lamp rond de 38 graden... Dus dan is het beneden waar hij zit veel te warm h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wat vind jij iets te warm??

Ik zou er een dimmen tussen doen, dan kan je de temp zelf afstellen.

Als het straks weer kouder word heb je misschien wel de lamp nodig om de

temp te halen.

 

Een dimmer bij de action kost nog geen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de UV-lamp en de warmtelamp in een timer steken.

Hoe moet dat dan met een dimmer erbij? :rolleyes:

 

En te warm... Het is bovenaan de terra aan de warmtelamp kant rond de 38 graden in de latere namiddag. Dus dan is het veel te warm recht onder de lamp.

Diego zit er nu bijna nooit onder en dat deed hij ervoor constant, dus er is iets niet goed met de temperatuur h

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je dat aangesloten op een verdeelstekker,zodat je twee stekkers op 1 dimmer kan aansluiten.

 

Als dat zo is kun je de dimmer er tussen plaatsen en de juiste stekker erin doen

zo heb ik het ook gedaan.

 

ik zou dan ook de temp meten recht onder de lamp bij mij is het in de hoek van de warmte lamp ook 36 gr daar kom je denk ik niet onderuit.

Omdat de warmte stijgt en de baardagamen niet zover kunnen komen lijkt me dat geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de timer heeft een tussenstuk met 2 stekkers inderdaad ;)

 

Ok, dan zal ik eens voor een dimmer gaan zien.

En ja, het is rond de 38 graden bovenaan de lamp tegen de achtergrond. Mijn schrik is gewoon dat het veel te warm is onderaan waar hij zit. De steen waar hij altijd op zit onder de lamp is super warm nu... Hij gaat er ook niet meer op zitten om te zonnen. Hij zit nu meestal onder het plateau dat naast de stenen hangt, dus het zal er wel veel te warm zijn h

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de lamp dimt word het ook minder fel, ik heb ook geen thermo gun ik gebruik verschillende meters waarvan er een van een bouwmarkt voor een paar euro de sensor ligt op de steen en het draad onder het zand zie je weinig van en zo kan ik constant de temp meten en evt regelen.

Ik wil je alleen helpen, wil niet zeggen dat wat ik doe het juiste is maar bij mij werkt het

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, thx ;) Ik zal eens gaan zien voor een dimmer. Er is toch een action in de buurt. Maar als de vorige soort lampen er terug zijn, ga ik ze wisselen. Dan is het ook opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×