Jump to content
Nadja

Bouw Achterwand En Plateau

Recommended Posts

Ik ben naar gamma en brico geweest voor kleurstof om met de tegellijm te mengen, maar dat hebben ze daar blijkbaar niet... Ze hebben me doorverwezen naar een winkel voor bouwmaterialen 'Hendrickx', waar ik ergens deze week dan zal naartoe gaan. Nu is mijn vraag: hoe ziet het potje kleurstof of whatever het is, eruit? Of wat is de naam ervan of zo? Want ik heb eigenlijk geen idee waar ik naar op zoek ben :unsure: Ik vraag maar rond, maar... Of is er een andere mogelijkheid om te kleuren achteraf? Iets hitte/waterbestendig. Ken er niks van en jullie hebben het al eens gemaakt en gebruikt, dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je ook gebruiken is beton verf voor buiten

daar zit ook epoxy hars in das heel stevig en slijt vast

deze kan je gewoon kopen in iedere doe het zelf

maar wel opletten van de reuk

kan zijn dat je de terrarium goed gaat moeten verluchten

vooraleer de baardjes er in kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci voor de tip, maar ik ben dan toch al direct naar Hendrickx gegaan en heb daar kleurstof voor in tegellijm gevonden voor 9 euro. Er was enkel zwart, geel en rood... Dan heb ik maar voor rood gekozen omdat het zand al geel is. Zal wel een nice effect hebben denk/hoop ik.

 

22z5h.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja ;)

 

De kleurstof zal wel perfect zijn, maar dit zou je ook kunnen gedaan hebben met gewoon wat acrylverf door je lijm te mengen.

Ik heb hier altijd wat overschotjes staan die ik er dan doormeng en werkt even goed.

Van zodra je klaar bent hoor ik het wel, doe maar rustig je bak in orde.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, ik ben zelf ook nieuwsgierig naar het eindresultaat :lol: Ik heb zoiets nog nooit gemaakt, maar het is tot nu toe al allemaal gelukt, dus die tegellijm erop smeren zal ook wel goed gaan. Ik moet enkel zien dat ik niet te veel kleurstof gebruik, want ik wil niet dat het knalrood gaat zijn... Zo lichtjes rood en toch niet roze :rolleyes: Ach, het zal wel lukken. En die gele zand zal voor een contrast zorgen, wat ook altijd wel mooi is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

best eerst het kleur eens testen vooraleer je alles gaat doen wand als de kleur tegen valt kan je eerst nog eens een gewone laag aanbrengen

we zijn echt benieuwd naar het resultaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag de rest van de kurk verwijderd, alsook de overgebleven siliconen. Daarna heb ik de terra een eerste keer helemaal gekuist met dreft. Morgen nog een keer met dettol. Misschien 2 keer voor de zekerheid dat alles goed proper is :rolleyes: Ook heb ik de achterwand eerst eens gepast en... Het is te groot <_< Dus mijn pa zal er een stuk af doen in de lengte. Nu hoop ik dat de achterwand er ook in de hoogte in zal passen, dus waar hij moet staan uiteindelijk. De lampenkapjes en zo staan redelijk in de weg, wat de plaats om de wand recht te zetten beperkt :( Hopelijk kan ik dat oplossen en komt alles goed. Normaal gezien begin ik ook morgen met de tegellijm, maar dus eerst de wand inkorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, nog geen tijd gehad. Ik heb gisteren dus de terra uitgekuist en de rest van de achterwand eraf gedaan. Morgen of overmorgen de zelfgemaakte wand inkorten en een eerste laag tegellijm aanbrengen. Ondertussen heb ik een klinkersteen en 2 kleine rotsen in javeloplossing gedaan (heeft lang in onze tuin gelegen en door de javel gaat alles van insecten en vuil eraf/eruit). Deze nacht nog laten staan en zien wat het morgen zal geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kan ook alles in de diepvriezer leggen gedurende 24 uren

daar mee gaat ook alles dood

of de stenen met een brander overgaan dan gaat alles wat leeft of eitjes gelegd

heeft dood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diepvriezen is geen optie. En een brander hebben wij niet. In javel laten uitweken zal ook wel helpen. Daar overleeft ook niets in en het maakt de stenen ook proper. Morgen en/of overmorgen een update over de stenen en achterwand.

Tot dan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ben ik dan met de langverwachte update :D

 

Eerst en vooral heb ik samen met mijn vader de achterwand gepast in de terra. Hij bleek ietsje te lang te zijn, en dus hebben we er een paar centimeter aan de onderkant en de zijkant afgedaan. En yep, het is gelukt om hem perfect te doen passen:

 

293i06u.jpg

 

Daarna zijn we er met een zeer uitgedunde laag tegellijm over gegaan. Dus een meer lopende laag, zodat alles goed doorlopen is de eerste keer en zodat er zeker geen open stukjes meer zijn. De volgende lagen zullen wat dikker, wat papperiger zijn, zoals mij aangeraden is ;) :

 

2yl7ex3.jpg

 

Ook heb ik de warmtelamp eindelijk eens getest. Deze hangt op 12 cm, dus er is onder de lamp nog 28 centimeter hoogte.

 

67tfv8.jpg

 

Ik heb de nieuwe thermometer van ZooMed net onder de lamp gezet, tegen de achterkant van de terra. Daar was de hoogste temperatuur rond de 40, 45 graden.

 

2pturdv.jpg

 

De temperatuur in de omgeving van de lamp, maar er niet direct onder, is ongeveer 30 graden. Ik zeg ongeveer omdat de meter 26 blijft aangeven terwijl ik de raampjes er niet ingezet had tijdens de 'lamptest'. Dus met de raampjes erin zal de temperatuur wel ietsje hoger zijn veronderstel ik :)

 

Alles goedgekeurd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er al goed uit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er al heel goed u he

 

je moet ook de temperatuur testen met de raampjes er in

wand de temp. zal wel omhoog gaan

onder de lamp komt er daar nog een steen te liggen voor

de baardjes er kunnen op zonnen

dan zou ik de meter een recht boven de lamp leggen en op de steen

als er daar iets komt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn tante kan aan leisteen geraken, dus ik wacht daar nog op. Ondertussen heb ik al wel zelf 2 decoratierotsen uit de tuin mogen hebben waar hij eventueel op kan zitten ook. En een klinker heb ik ook om zijn nagels te 'vijlen', haha. En daar kan hij ook op zitten natuurlijk. Dus die test met alles van decoratie erin zal nog tot het einde moeten wachten. Maar zoals het er nu uitziet, is de lamp goed dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja,

 

Ik vind de achterwand nu al prachtig. :rolleyes:

 

Ben echt benieuwd naar het eindresultaat.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ligplateau met trapje ook met tegellijm bewerkt. Was ik nog vergeten :rolleyes:

 

2wc1tn9.jpg

 

Dit zit dus in elkaar met tandenstokers en sat

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal zal alles wel goed vast zitten van de tegel lijm zelf ze

 

bij is er niets aan elkaar gezet met siliconen alles via de tegel lijm

en alles blijft op zijn plaats zitten tot nu toch nog dus

staat er al 3 jaar dus zal het wel blijven

 

ziet er alleszins al heel goed uit

doe zo verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de stevigheid kan je best polystereenlijm gebruiken en met tandenstokers in elkaar steken zodanig blijft het stabiel als de tegellijm aangebracht wordt.

Het zal nu ook wel lukken als je voorzichting bent, wel opletten dat er geen scheuren in de tegelijm komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×