Jump to content
Nadja

Bouw Achterwand En Plateau

Recommended Posts

Even een post over het verloop van mijn verbouwingen aan de terra.

Ik heb de kurken zijwanden verwijderd vandaag. De achterwand en de overblijfselen van de siliconen volgen nog. Ook heb ik alvast een poging gedaan om een soort van trapje en een ligplateau van piepschuim te maken. Aangezien de terra 'maar' een meter lang is, heb ik een plateau van 35 cm gemaakt met een trapje dat in een soort van draaibeweging omhoog gaat. Het plateau komt zo op een hoogte van ongeveer 15 cm. Niet zo hoog, maar ik moet rekening houden met de hoogte van de terra (40 cm) en dus met de stand van de lampen. Een hoger plateau zou de baardagaam te dicht bij de lamp brengen en dat willlen we niet h

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi nadja

 

de hoogte is goed en de baardagaam kan er nog onder gaan liggen ook

das zeker een goede hoogte bij mijn groot terrarium links onder is die ook maar een 15 cm hoog en daar boven hangt bij mij de uvb spaarlamp maar zo tezien ben je goed bezig

 

 

gr gibson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je mijn reactie op je pm ontvangen? Heb je er wat aan gehad?

Je bent al goed begonnen zie ik!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Saratjeuh. Ja, merci ;)

En jah, een laten maken kost ook veel geld, dus ben ik zelf maar begonnen.

Hopelijk vordert het wat, maar dat zal wel. De tegellijm en zo zal het langst duren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er al goed uit :rolleyes:

Ik weet nu niet hoe je lichtpunten zijn in je terra, maar zorg dat de zonneplaats ook de plaats is waar de UV aanwezig is.

Baardjes zoeken de warmte op en niet de UV, dus plaats je UV lamp in de nabijheid van je warmtelamp voor enig nut.

Hou wel in gedachte dat de dieren zich niet kunnen verbranden aan de lamp.

Als je plateau 15 cm hoog is en je terra 40 cm hoog dan is de afstand tot de lamp geen 25 maar moet de lamp er ook nog bijgerekend worden en dat is +/- 15 cm en dus hou je maar 10 cm over en is in mijn ogen te weinig als hier de warmtelamp komt of zie ik het mis <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn 2 aparte lichtpunten in de terra voorzien. Dus ik dacht aan 1 kant de warmtespot en aan de andere kant de UV-lamp. Het beste is om een UV-lamp over de hele terra te laten lopen, dus zo'n lange... Maar dat heb ik niet en al die extra kabels en wat is het allemaal dat er nodig is daarvoor... Ik ben van plan om dus die 2 soorten lampen apart te kopen. Ze staan wel redelijk kort bij elkaar, dus normaal zou het goed moeten zijn. Ik kan ook een lamp met warmte en UV in 1 kopen, maar die kost te veel voor mij. Ik ben spijtig genoeg niet rijk. Misschien koop ik die lamp wel als de andere stuk is of vervangen moet worden. Tegen dan heb ik weer iets terug verdiend. Het ligplateau zou ik in het midden plaatsen, zodat de baardagaam van beide lampen iets krijgt, maar er toch niet te kortbij komt voor de veiligheid. Pluspunt? Hehe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze 2 foto's van hoe ik het dacht te maken. Ergens in het midden dus en (hopelijk) niet te kort bij de lampen...

 

* Ik heb een emmer gebruikt als ondersteuning voor het plateau, anders valt het natuurlijk nog naar beneden. De terra is nog niet uitgekuist omdat ik de kurken achterkant nog moet afbreken. En heb het probeersel op keukenrol gezet om geen zand of zo erop te krijgen want bah.

 

 

2zyhono.jpg

 

35a9bva.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik kan het met de kurk verwerken, maar ik dacht om deze te verwijderen omdat het tweedehands is en omdat ik dus bang ben voor misschien enige besmetting van wat er in de kurk kan zitten of zo. Kan dat? Omdat de vorige eigenaars 2 baardagamen hadden en deze beide gestorven zijn. Ook lijkt de terra zeer weinig of bijna niet gekuist geweest bij hen, dus snap je... Nahja, komt erop neer dat ik geen besmetting wil door middel van de gebruikte kurk. Deze is ook oud en brokkelt al zelf af, daarmee.

 

Wat betreft de tandenstokers en zo: Wat ik al gemaakt heb, heb ik met verschillende tandenstokers aan elkaar gemaakt. En ik heb een groot sat

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de tegellijm laat uitdrogen zal alles steviger worden en sterker

het mag nog losjes in elkaar zitten eens de tegellijm uitgehard zal alles stevig in elkaar staan

je heb verschillende manieren om te kleuren

als je de laatste laag tegellijm wild opstrijken kan je daar u kleurstof bij doen

ik heb met acrylaat verf gewerkt op het laatste en daar na nog met acrylaat vernis voor parket wel kras vast nemen en alles goed ingewreven

de parket vernis is kleurloos en geurloos en nog eens kras vast

je kan ook met epocy hars werken en daar u kleur bij doen

deze zal veel langer meegaan en veel beter om af te wassen om dat die word uitgehard gelijk glas maar nog sterker en kras vast

is wel iets duurder in aankoop

 

gr gibson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, merci! Het zal kleurstof of acrylverf worden. Valt te zien wat de kosten zijn.

Ik hou het hier up to date ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi.

Ik las dat je met een rots effect bezig was.

Een opgevoerde aansteker of brandertje van de creme brulee ofzo doet wonderen

hierdoor kan je flink relief in je piepschuim branden en gaat dat vierkante ervan af.

Veel succes verder.

 

Ik heb ook een terrarium gemaakt en hier heb ik gewoon latex gebruikt en dit vermengt met houtlijm flinke dosis.

Dit gaat perfect in de bak de baardjes komen er niet doorheen en ik kan de boel ook met water afnemen voor de afwerking heb ik zand op kleur hier en daar tegen de wand aan gegooid toen de verf nog nat was

Ik blijf je volgen :D

groetje Bianca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb via via een plaat styrofoam kunnen bemachtigen. Dit is veel steviger dan gewone piepschuim. En al direct met de juiste afmetingen :D

 

f44h84.jpg

 

En aan de hand van een voorbeeld dat me wel beviel, heb ik dan een tekening gemaakt op de plaat zelf. Deze half uitsnijden aan de randen is de volgende stap om dan een rotseffect en reli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bianca,

 

Ook ik ben benieuwd naar het resultaat, hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Bianca,

 

Ook ik ben benieuwd naar het resultaat, hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc

Nadja zal je bedoelen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben gisteren begonnen met het euh... ik zal maar uitsnijden zeggen, van de stenen. Enfin, zo groeven aan het maken. Hiervoor gebruik ik een breekmes, want een gewoon mes werkt dus totaal niet <_< Ik zit halverwege en zal ergens vandaag nog wel een foto uploaden. Nog even geduld dus ^_^

Mijn grootvader had nog tegellijm staan en heeft deze gisteren gebracht. Super! Weer geen kosten doen, haha :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook je mes verwarmen om beter uit te snijden

gaat veel gemakkelijker dan

eventjes met een gasbrandertje opwarmen

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey terug. Hier ben ik dan zoals beloofd met een update van de stand van zaken.

 

Ik zit ongeveer aan de helft van de achterwand. Het duurt wel wat langer dan ik gedacht had, maar swat. Traag, maar zeker :)

 

1zppqv7.jpg

 

 

Ik heb ook al de meeste benodigdheden voor de baardagaam gekocht:

 

- Een houten schuilplaats van Habba Hut

30t6zb8.jpg

 

- Goud-geel 'Vita-sand' van ZooMed: Calciumzand met bijgevoegde vitaminen in en met label van nummer 1 veiligste zand van dit soort. En door dierenartsen goedgekeurd blijkbaar.

295sj8o.jpg

 

- Een thermometer van ZooMed.

ransco.jpg

 

- Een valse cactus als decoratie. (Er komt nog een andere valse plant bij, maar ik vond mijn zin niet in de winkel).

2r4rbqv.jpg

 

- Een Repti Glo UVB-lamp van Exo Terra. Deze heeft 26W en 10.0 UVB.

aonkar.jpg

 

- Een thermo basking spotlight warmtelamp van Hobby. Deze heeft 100W.

2z68gnc.jpg

 

 

Bij de UVB-lamp kreeg ik als uitleg dat deze het best was omdat mijn terra 40 cm hoogte heeft en dat deze 'versie' van lamp dan het beste effect gaat hebben.

Bij de warmtelamp zei de verkoper dat die van 100W het best geschikt was omdat ik een glazen terra heb.

 

Hopelijk is alles goed volgens jullie...

(Sorry voor de zeer grote foto's, maar ik had even geen zin om alles eerst kleiner te maken).

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er allemaal goed uit

maar ik denk dat jou warmte lamp te zwaar zal zijn voor de

hoogte die je maar hebt

onder de lamp mag je ongeveer een 40

Share this post


Link to post
Share on other sites

En het snijwerk aan de achterwand is gedaan :D Met het bijkomende snijwerk in mijn vingers, maar dat hoort erbij zeker <_<... Het rotseffect vind ik nog goed gelukt :rolleyes: (zie foto's hieronder) Wat vinden jullie? Nu nog een paar lagen tegellijm erover. Hoeveel lagen zou ik moeten doen? 5? Of is dat te veel? En in de laatste 3 of 2 lagen wat kleurstof verwerken. Ik denk aan geel/oranje mengeling. Morgen ga ik de warmtelamp eens testen om te zien of deze niet t

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eerste twee lagen zou ik eerder vloeibaar maken zodat alle gaatjes gevuld worden

goed zien dan ze gevuld zijn wand als dat niet gebeurt kan het gebeuren als een baardjes er gaat op klimmen dat het op den duur begint af brokkelen

de volgende twee tot drie lagen zou ik dikker maken maar zien dat je het nogal goed kan uit strijken

en de laatste

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er al heel goed uit Nadja.

Ik zou voor 5 lagen gaan en het bijzonderste is dat je geduld hebt en elke laag volledig laat uitdrogen alvoren er een andere op aan te brengen.

100W lijkt mij ook wat veel op die hoogte, zoals ik al zei moet je ook nog rekening houden dat de lamp lager komt te hangen en dan heb je maar 25cm over.

Dus eerst testen rechtstreeks onder de lamp.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al bedankt voor de reacties. Ja, ik ga de lamp morgen testen en indien nodig wisselen. Ik zal 5 lagen tegellijm over de wand doen. Dat is blijkbaar dan toch het beste ;)

 

@ Jo: Hopelijk kan je nog wachten met de baardagaam tot alles in orde is. De tegellijm is nog het laatste dat gedaan moet worden... Ik schat een dikke week toch nog zeker. Of 2 weken. Ik heb nog school ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×