Jump to content
Sign in to follow this  
Kannegieter

Hoeveel Krekels Per Dag?

Recommended Posts

Hallo,

 

hoeveel krekels per volwassen man is raadzaam te geven per dag? Ik geef zelf 2 krekels maat 8 (gedoopt in calcium en d3) per dag. Zou dat wel genoeg zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi martin

zitten die kalk en die vitamines in een potje?????

en wat geef je je baardje nog meer dan of alleen die 2 krekels?????

want persoonlijk vind ik twee krekels wel erg weinig

wij varieeren heel veel krekels,sprinkhanen,morio,s ,wasmotten,tebo,s,dola,s,redrunners,nestmuisjes

diverse groentes en fruit enz enz

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Je kan het beter anders aanpakken lijkt me.

Als je elke dag 2 krekels geeft komt dat op 14 insecten en dat is voor volwassen dieren zeker meer dan genoeg. Maar de bedoeling is natuurlijk te vari

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nog iets : met calcium en d3 alleen kom je er niet. De dieren hebben ook nood aan andere vitaminen en mineralen dus je moet zowieso 1 keer per week extra vitaminen toedienen middels een multivitaminenprepaat of vitaminedruppels.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou niet aleen baardjes of maar alle reptielen zo veel geven als ze op kunnen!

Ze eeten tog niet meer dan dat ze op kunnen en over gewicht krijgen reptielen niet!

Ik houd dan aleen kameleons en die geef ik ook zo veel als ze op kunnen!

en varaiatie is zeker balangerijk ( kakkarlanen waar veel soorten onder staan zoals dubia en nivea`s en bid sprinkhaanen die ook goed voer zijn) dit is wel voer dan niet veel gevoerd word maar ik snap de redens daar wel van denk ik :P .

In elk geval moet je de varatie zo groot mogelijk uit brijden.

 

 

groetjes mark

Share this post


Link to post
Share on other sites

? Reptielen krijgen in het terrarium zeer zeker last van overgewicht indien je te veel voert! Gevolgen zijn leververvetting ed.!

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zij dat ik geen baaddje`s hou dus weet ik er niet precies alles van maar heb maar voor de rest heb ik meerder soorten reps gehad in nooit iets van gemerkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor niet blijven voeren,met overgewicht krijg je lever vervetting,met gevolg dat ze zchzelf vergiftigen.van kameleons heb ik geen weet,maar vooral omnivoren,en zelfs iguanas kunnen sterven van leververvetting.

2 krekels per dag vind ik zelf zat,mits er ook voldoende ander voer word aangeboden,en gegeten.en niet te vergeten de vitamintjes calcium en d3.

rudie krijgt om de dag 1 a 2 dubia ,en soms koop ik wat anders lekkers ter afwisseling.maar hij is een echte omnivoor en groente en fruit gaat er gewoon bij hem makkelijk naar binnen.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben het ook niet met je eens hoor olly

wij hebben 17 baardagamen die allemaal zoveel mogen eten als ze willen en ze stoppen met eten zodra ze genoeg hebben

en geen een heeft overgewicht

volgens onze dierenarts komt leververvetting niet door veel voeren maar verkeerd voeren

vaak zie je leververvetting bij dieren die een tijd slecht hebben gegeten

wij hebben een dame die niet at en kregen daar astronauten voeding voor mee

en daar zit ook veel vet in

je loopt dan risico omdat de lever lange tijd niet heeft moeten functioneren

dat de lever dat vele vet niet goed verwerkt en in plaats van goed verwerkt opslaat

en dan spreekt men dus van lever vervetting

onze slang kameleon,s en baardjes hebben in ieder geval nergens last van

en ik vind dus voeren tot ze genoeg hebben prima

maar meningen verschillen he

ik doe het zo en zie aan mijn dieren dat dit goed is

maar we varie

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd je moet een eigen menig hebben.

en ieder op zijn eigen manier en als het dan goed gaat moet je het zo blijven doen.

IK hoop dat er baasjes zijn die kunnen leeven op 2 krekels perdag!( knap oor )

zullen vast naar uit kijken op de volgende dag weer te moogen eten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

even terug spoellen hoor,wie heeft er gezegd dat ze op 2 krekels kunnen leven :P

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P Hoho!! NIET VECHTEN :D

 

Ik geef ze elke dag vers groente en fruit ook om aan de vochtvoorziening te voldoen. Ze eten er elke dag zoveel van als ze willen, er blijft namelijk iedere dag over in hun bakjes. Honger hebben ze dus zeker niet! De reden dat ik praat over alleen krekels, is dat ik mijn baardjes nog maar 2 weken heb, en dus nog niet veel heb gevarieerd.

 

Wat preparaten betreft geef ik Repvit (merk Euzovit), calcium 2.0 (merk Reptile) en vitamine D3. Dit zijn allemaal poeders die ik over het eten gooi.

 

Maar om terug te komen op mijn vraag; 2 krekels is dus voldoende.

 

Grts Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi martin dit is dus een vraag waar niet iedereen hetzelfde over denkt

ik blijf erbij dat je baardje echt wat meer mag dan twee krekels

eet zelf eens twee happen dan zit je ook niet vol

en hoe moeilijk is het voor de mens om een dieet vol te houden???

zo komt het bij mij over als je ze maar twee krekels voert

twee krekels is best maar voer ze dan ook sprinkhanen en dergelijke

wat je zou kunnen doen is geef je baardje eens een dag gewoon wat hij op eet

aan krekels en andere voedseldieren

als je daar de helft van neemt zit je toch goed

dan over voed je hem niet en honger je m ook niet uit

succes ermee

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Je moet natuurlijk geen mensen met hagedissen vergelijken. Mensen hebben eten nodig om hun lichaam op temperatuur te houden en om hun stofwisselingsprocessen te kunnen uitvoeren. Hagedissen hebben hiervoor enkel warmte nodig! Daarom hebben ze geen nood aan dagelijkse voeding.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

98% van alle hagedissen bestaat de hooft voeding uit inseckten en kleine zoogdieren. Waar ze leeven klopen ze tog ook nie elkedag tegen een krop andijvie op!! <_< .Ze vinden er wel afentoe groenten die ze kunnen eten maar als ze mogen kiezen rennen ze zeker achter een krekel aan of een sprinkhaan!

 

Ik ken ook mensen die de leguanen aleen maar groente geeven en daar ben ik het dus ook heeelemaal niet mee eens.

 

inseckten staat echt op 1 oor!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groene leguanen (zeker volwassen) hebben zo goed als geen behoefte aan insecten. Ze krijgen juist problemen van te veel dierlijke eiwitten.

Ze gaan inderdaad geen andijvie tegen komen maar voornamelijk bladeren.

Baardagamen eten bv. in de natuur melkdistels (sonchussoorten), gele dandelions,zaden...

Ook is uit maaginhoud gebleken dat ze regelmatig torren eten. Het aandeel insecten wordt vermoed afhankelijk te zijn van seizoen, plaats,...

Voor omnivore en zeker herbivore hagedissen is het, zoals Anita reeds gezegd heeft, gevaarlijk om een te groot aandeel aan dierlijke voer te geven.

Waar ze leven loopt ook niet elke dag een treintje insecten voorbij hun neus.

Extra probleem is dan nog dat de voedseldieren die wij aanbieden dikwijls hoog zijn in vet, de dieren hebben te weinig beweging en in de natuur zitten ze nog eens boordevol parasieten en wormen die ook van het opgenomen voedsel profiteren. Daarom worden hagedissen in het terrarium van te veel insecten sneller dik.

 

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

leguaanen mogen in de eerste 2 levensjaren hoogstens 10% dierlijke voeding hebben,daarna echt niet meer .

op aruba leven ze op vuilnishopen,zie zien er niet uit,levensverwachting ,nou geen idee.maar dood gaan ze er ook niet aan.

rudie was 9 maanden oud toen ik hem in feb kreeg,woog 50 gram zat onder de wormen en flagaten.heel erg triest.nu is het juli en het heertje weegt 265 gram.

eet netjes zn groente en fruit.en 2 dubia.moet ik zeggen dat daar wat meer vlees aan zit dan aan een krekel.

en ruzie maken doen we niet hoor :P

anita

hoi martin

zit er in reptie vit ook geen d3.het is makkelijk over te doseren met deze kleine dieren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tip GBF!! Ik denk dat ik je raad eens op ga volgen. :rolleyes:

 

En Olly jou argument kan ik ook volledig in mee komen. B)

Anita in Reptivit zit inderdaad ook D3, is het mischien raadzaam om allen over te gaan op Reptivit en calcium en de losse D3 te stoppen?

 

 

Hahaha IK WORD GEK!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet gek worden die d3 is best goed als aanvulling maar geef die dan niet meer dan een keer in de week

heb je trouwens een uv lamp in je terra want dan zou d3 en vitamine,s met d3 erin een beetje veel van het goede kunnen zijn

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat dan je d3 een beetje te veel van het goed is

desnoods de ene week d3 de andere week die andere vitamine,s

en natuurlijk gewoon de calcium geven

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

BEN HET HELEMAAL MET GBF EENS :P .

WEET IEMAND MISSCHIEN WAT DE AAWIJZING ZOU ZIJN BIJ EEN D3 OVERDOSIS!

ANITA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Anita ;)

 

ik heb het zelf nog niet meegemaakt

maar een overdosis geeft een ophoping van kalk in de organen

dus vergiftigingen en skeletproblemen

dus ik denk dat je hier ook vergroeiingen gaat krijgen aan de botten

 

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal.

Ik heb een baardje van 3 maanden oud en 19 cm lang, hij/zij eet elke dag tussen de 8 a 10 krekels van ongeveer 1 cm groot. 2x in de week met vit poeder "Reptivite van Zoo Med's" en 2x per week met kalk "Miner-all van Sicky Tongue Farms" . En 1x keer per week vit d3 druppels. Mijn baardje vertikt het om tot nu toe groenten te eten. Hij/zij is in 10 dagen tijd 1,5 gegroeid en ook verveld.

 

Elke dag mag hij een half uurtje over mijn bed rennen, ik houd hem/haar toch goed in de gaten, maar ik ben toch bang dat hij/zij van het bed afvalt. Volgens mijn man ben ik te voorzichtig en moet ik hem/haar meer vrijheid geven.

 

Kunnen ze hoogte verschillen zien, en ook geluiden horen? Zo ja, dan al ik hem/haar wat meer vrijheid geven. Ach, ik ben nou eenmaal een zorgzaam moeder typetje.

Tot nu toe weet ik niet of ik een man of een vrouwtje heb. Maar de naam is Quibus. Na ons gevoel is het een mannetje.

 

Groetjes Lizard Lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij laten onze baardjes in de woonkamer los lopen

maar dan wel de honden uit de buurt

en er staan geen kasten waar ze onder kunnen

en waar ik ze niet meer onder vandaan kan halen

dus een "veilige" omgeving

en we houden ze heel goed in de gaten

we laten ze absoluut niet alleen

grtjssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×