Jump to content

Recommended Posts

Hallo allen,

 

ik ben Maurice, 22 jaar uit Zwolle.

Ik heb gisteren via een neef (voor mij ervaren; vele hagedissen en 18 slangen (+jongen) een terrarium gekocht van 60x40x40 cm (L x B x H).

 

Ik heb hier nog geen bewoners voor.. Eerst wil ik het terrarium goed schoonmaken en naar eigen smaak inrichten, om vervolgens op de beurs in Nijmegen (samen met die neef) op 14 november mijn eerste hagedissen te kopen.

 

Het zal kunnen dat ik alleen niet tot 14 november kan wachten en dus al wel eerder wat koop. In dat geval is er een kans dat ik in Nijmegen mijn tweede terrarium koop omdat je daar toch iets leuks wilt halen (haha).

 

Ik ben ook van plan in de toekomst een baardagaam aan te schaffen.

 

Ik heb een aantal boeken meegenomen, en al het een en ander op internet bekeken. Ik wil hier namelijk wel serieus mee bezig gaan, het lijkt me namelijk een erg leuke bezigheid (en verslaving).

 

Mvg,

 

Maurice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Maurice,

 

Welkom op het forum. :cheer:

 

Leuk dat je je eigen gelijk even heb voorgesteld. :rolleyes:

 

Heel erg goed van je dat je eerst informatie verzameld, voordat

je dieren aankoopt. ;)

 

Wie weet tot in Nijmegen, wij staan daar ook met onze stand.

 

Groetjes Marc en Berlinde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom Maurice :cheer:

 

Leuk te horen dat je ook veel interesse toont in deze hobby :)

Een goede voorbereiding is ook een goede start.

Laat zeker iets weten welk dier het geworden is.

Nog veel plezier hier en met de nieuwe verslaving :lol:

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Maurice ,

 

welkom op het forum en je mag er zeker van zijn dat de baardjes een verslaving zijn :lol:

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb 2 weken geleden mijn eerste 2 huisdieren gekocht (2 roodkeelanolissen).. en vandaag in Nijmegen 2 baardagamen...

 

Eerste indruk is goed.. leuke en ongelooflijke nieuwsgierige beestjes!(Y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proficiat met je aanschaf. Heb je dan ook een andere terra gekocht voor de baardjes? Zijn het 2 vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje?

 

Ben alvast benieuwd naar de foto's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel succes met je baardjes maar let op hoor is een verslaving :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... eerste indrukken en dergelijken...

 

Vandaag gekocht op de beurs, helaas vergeten te vragen hoe oud de beestjes zijn.

Het gaat om een mannetje en vrouwtje.

 

1158829579_5_hR9r.jpeg

 

1158830424_5_DGNq.jpeg

 

De eerste foto's... Misschien dat jullie aan de hand v/d tweede foto kunnen inschatten hoe oud de beestjes zijn?

 

Heb wat groente en paar krekels in het terrarium gedaan... Nog niet gegeten alleen, maar dit zal toch ook zijn omdat ze moeten wennen. Ook heb ik al meelwormen in huis.. die moeten alleen nog vervellen.

 

Verder moet ik nog even lamp kopen en installeren.. Hebben jullie voorkeur wat voor lamp ik erin doe? er ligt een warmtemat onder terrarium.

 

Als ik meer vragen heb zal ik ze stellen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mausk ;)

 

Proficiat met de nieuwe diertjes :cheer:

Eigenlijn ben ik wel een beetje ontgoocheld uit je voorbereiding.

Een must bij de aankoop is zeker vragen hoe oud de diertjes zijn, een beetje kweker zou je hierover op zijn minst moeten inlichten of papieren geven.

Misschien kan je nog contact opnemen met de persoon van wie je ze gekocht hebt.

Ook zijn dit dieren die waarschijnlijk uit een zelfde nest komen, dus voor latere kweek is dit zeker niet aan te raden en zal je ze moeten scheiden achteraf.

Meelwormen zou ik echt maar in mate voeren en beter nog volledig schrappen van het menu, deze bezitten toch geen waarde en kunnen enkel tot verstopping lijden.

Wat lamp betreft hoop ik dat er toch al een warmte lamp in hangt en dus kan je de warmtemat verwijderen, baardagamen zoeken de warmte van bovenaf (zon) en ook krijg je met een warmtemat niet de gewenste temperatuur verschillen voor opwarming en afkoeling.

Wat UV-B lamp betreft heb je keuze genoeg, als je voor een spaar of Tl lamp zou gaan kies dan de de 10%uvb. een beter optie zou nog zijn de combinatielamp van warmte en uvb als je terra zich hiervoor leent qua afmetingen, ik zou zeggen kijk hier eens op de on-line shop voor een aanbod aan lampen.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mausk,

 

Gefeliciteerd met de aankoop van je 2 baardjes maar ook ik wil toch even melden dat ik volledig met Jo zijn uitleg akkoord ga.

En, hebben de baardjes nu alleen een warmtemat??? Ik hoop voor ze van niet want anders gaan ze het al niet echt naar hun zin hebben, ze hebben echt de zon van boven nodig.

Een goede raad, eerst alles goed doornemen en je terra proefdraaien voor je diertjes koopt en huisvestigd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Maurice,ben zelf lang weggeweest van het forum en wens je veel suc 6 op het forum en met de hobby .

En zeker goed onthouden wat Jo neergeschreven heeft hoop dat je nog de gegevens van de kweker hebt ?

 

Patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie (En Jo, heel fijn je commentaar. Je ben dan misschien geschokt; ik kan hier wel wat mee :)). Heb, zoals gezegd, gisteren direct een lamp gekocht en de warmtemat weggedaan.

 

Over de voeding: sla willen ze nog niet eten, krekels wel en ook meelwormen wel (maar die hebben ze beide 1 van gehad... omdat ik weet dat dit niet veel bijdraagt, maar wel voor schade kan zorgen).

 

Leeftijd vergeten was inderdaad niet slim, maar helaas nu niets meer aan te doen. Heb helaas geen gegevens van de kweker. :shout:

 

Oke de lamp die erin zit is een Sun Glo Tight Beam Basking Spot lamp van exo terra. (ik denk dat dit een veelvoorkomende lamp is want ik zag deze ook op de beurs

zien langs komen). UV-B-straling missen ze nu nog wel helaas.

 

Nou ik merk inderdaad dat ik misschien toch eerst wat beter me had moeten inlichten. Ook jammer dat een ervaren(?) kweker op een terrarium beurs je dan niet helpt, terwijl hem wel verteld word dat iemand (ik dus) nieuw is met terraria...

 

Maar ik ga er in ieder geval het beste van maken! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mausk ;)

 

Fijn dat je de commentaar niet negatief ervaard en het als een les ervaard. :)

Dit is toch de bedoeling van een forum om mensen positief in te lichten.

Het zou pas geen nut hebben om steeds te zeggen mooi terwijl je ziet dat er iets mis is.

Ikzelf geef altijd commentaar naar de diertjes toe.

Soms kan dit verkeerd geinterpreteerd worden maar de diertjes hebben er tenslotte niet voor gekozen om achter glas te zitten en het is dan onze taak om hen een volwaardig bestaan te geven.

Dus is het fijn te lezen dat je er het beste wilt van maken, ik wens je er dan ook veel succes mee.

Met de hulp van hieruit zal dit ongetwijfeld wel lukken ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mausk,

 

Weet je wie deze ervaren kweker was?

 

Ben je ook bij onze stand langst geweest in Nijmegen?

 

Zoals al eerder is vermeld geen sla en meelwormen voeren.

 

Een zeer goede UV en warmte lamp ineen zijn de Raptor Solars.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom hier op het forum Maurice,

 

Zwolle, dat is nog niet eens zo gek ver bij me vandaan.

 

Veel plezier me posten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het super dat je de 'commentaar' zo opgenomen hebt! Wij leren trouwens ook nog elke dag bij hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×