Jump to content
Sign in to follow this  
Xzor

Wat Te Doen Bij Verstopping

Recommended Posts

Hoi,

 

Mijn baardagaam, Harry, was de afgelopen 2 weken zichzelf niet. Hij zat altijd verscholen onder zn plateau, had helemaal niks eetlust, geen ontlasting en hij was ook vrij agressief als ik hem probeerde te hanteren.

 

Op naar de RA dus voor hulp, en blijkbaar heeft hij last van een verstopping. Ze heeft hem dan iets ingespoten, laxeermiddel veronderstel ik, en een lijstje met advies meegegeven.

 

Concreet:

 

- Elke avond een goed warm bad geven en zn buik masseren

- Aangepaste voeding (1/3 water, 1/3 poeder, 1/3 babyvoeding en ook een mespuntje olie inmengen)

- Terrarium goed warm houden

- Binnen een paar dagen proberen wat wasmotjes te geven

- Als alles goed gaat tegen volgende week woensdag weer normaal voeren

 

Ze zei me ook dat als het maandag niks beter was, dat ik dan zeker naar haar moet bellen want dat ze dan eventueel moeten opereren. Daar verschoot ik op zich nogal van, aangezien ik hier ook nog niet van gehoord heb? Ze zei er ook bij dat baardagamen sneller sterven bij zo'n operatie.

 

Wat denken jullie hiervan? Eventueel advies over verzorging ofzo?

 

Mvg,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ben,

 

Wat voor bodembedekking gebruik je?

 

Bij verstoppingen is veel baden zeker noodzakelijk.

 

Ook parrafine olie toedienen kan geen kwaad.

 

Licht verteerbaarvoedsel geven.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zand als bodembedekking, maar ik hou het altijd goed in het oog dat hij geen zand binnen hapt. Ik voer meestal met pincet, enkel bij de sprinkhanen laat ik hem jagen en dan hapt hij soms wel eens wat zand mee. Volgens de RA zou hij misschien te veel voedseldieren met schild (dubia's, sprinkhanen) binnenkrijgen op te korte tijd?

 

Toen ik thuiskwam van de RA (+- 5 minuten van mn thuis af) had hij wel al serieus zijn best gedaan in de reis-bak waar hij inzat. Dat laxeermiddel heeft dus snel gewerkt. Geen idee of het normaal is of dat het een goed teken is, maar het geeft toch hoop dat er niet geopereerd moet worden ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ben,

 

Zand; wat voor zand?

 

Dus hij heeft zijn ontlasting gedaan?

 

Dan is de verstopping waarschijnlijk verholpen, zou toch wel dagelijks

de eerste week een badje blijven geven.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is lommelzand.

 

Hij heeft inderdaad zijn ontlasting gedaan bij het naar huis rijden van de RA al.

 

Ik ga inderdaad sowieso de komende dagen een goed warm bad blijven geven en aangepaste voeding.

 

Ik heb een potje met iets van poeder in meegekregen en een ander potje met olie ofzoiets denk ik. Die moest ik mengen met water en babyvoeding tot maandag.

 

Puur informatief: hoort dat agressieve er ook bij?

Toen ik hem wou pakken om naar de RA te gaan probeerde ik mijn hand onder zijn borst te schuiven, maar hij begon te grommen/blazen en opende zijn bek precies alsof hij klaar was om te bijten. Ik heb hem dan maar voorzichtig langs achter opgenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben,

 

Kun je aub uitleggen wat lommelzand is?

 

Baardjes die zich niet lekker voelen kunnen agressiever zijn.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah, hoe leg je dat uit. :P

 

Voor zover ik weet is lommelzand eigenlijk metselzand, maar dan met fijnere korrels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben,

 

Als dit zand nat wordt, is het dan een harde substantie?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als dat zand nat is dan klit het aan elkaar en als het dan opdroogt is het inderdaad een hard bolletje.

Lijkt mij dus ook de oorzaak van verstopping als je dier dit binnenhapt.

 

Lommelzand is ook gekend als kwartszand en wordt inderdaad gebruikt in de bouwsector.

Je kan het best vergelijken met zilverzand (wat eigenlijk kwartszand is) dat heel fijn van structuur is, maar zover ik weet heb je lommelzand in verschillende korrelstructuur.

Zilverzand heb ik indertijd ook eens geprobeerd en naast het feit dat dit mooi van uitzicht was, had het ook het nadeel dat dit fel stuifde en ook in alle porie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×