Jump to content
JurgenTn

Ook Winterslaap?

Recommended Posts

Maak me wat zorgen.

Ik heb hier ondertussen al wat gelezen over winterslaap, maar blijf me toch zorgen maken.

 

Ik heb dus 2 baardjes van ongeveer een half jaar oud. Het vrouwtje is opmerkelijk sneller gegroeid en dus groter dan het mannetje geworden. De laatste weken merk ik op dat het mannetje zich wegstopt. Eerst had ik een grotje in mijn terrarium staan, waar hij zich in verstopte en de ingang dichtmaakte met zand. Ik heb het grotje weggenomen opdat ik me zorgen maakte dat hij niet meer buiten kwam en niets meer at. Na een dag begon hij overal in het zand te graven. Uiteindelijk heeft hij zich een holletje onder een tak gegraven en zich opnieuw weggestopt.

Heeft hij teveel stress door het vrouwtje? Moet ik me zorgen maken? Of is dit normaal en dan toch tekenen van winterslaap?

Als dat zo is, denk ik dat ik beter het grotje terugzet en hem daarin laat slapen.

 

Alvast bedankt voor reacties en tips,

Jurgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Hoi,

 

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, baardagamen nemen in de winter rust dus gaan niet in slaap maar worden wel rustiger en laten zichzelf minder zien.

Ik zou het grotje terug zetten en hem zn gang laten gaan.

 

Hou wel in de gaten dat hij af en toe wel iets eet zodat hij niet te veel afvalt.

 

Anders zou een optie zijn dat het te warm in het terra is en dat hij daarom zoveel verstopt.

Wat voor lampen heb je in het terra?

 

Succes.

 

Groeten Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat voor lampen heb je in het terra?

Hoi :-)

 

Ik heb momenteel nog geen grote terrarium. Ik heb er een JBL ReptilSpot Neodym 100W. Ik heb de temperatuur gemeten en die is tegen de 30

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 Maand oude baardjes zijn eigenlijk te jong om al te rusten.

De temperatuur mag onder de warmtespot oplopen tot 45 graden, als dit bij jouw 30 graden is is het te koud in het terra.

Ik zou als ik jouw was het mannetje en het vrouwtje eens meten zodat je precies weet hoe groot ze zijn, als het verschil teveel is zou ik eraan denken ze apart te huisvesten want je mannetje kan inderdaad stress hebben als het bij een te groot vrowutje zit.

Het verschil mag niet meer dan 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, zal vanavon een posting onder "voorstellen" doen :)

 

Ben 2 maand geleden naar de dierenarts geweest voor mestonderzoek. Het beestje had idd last van flagelaten. Hij heeft 2 keer een middel gekregen tegen die parasieten. Het laatste onderzoek bleek positief te zijn, parasieten verdwenen.

Ik zal de beestjes vanavond ook eens meten en ook al eens uitkijken voor een grotere terrarium.

De 2 beestjes kwamen uit hetzelfde nestje maar het vrouwtje is beduidend sneller gegroeid. Als ik de beestjes eten geef, neem ik even het vrouwtje uit het terrarium zodat het mannetje rustig kan eten. Doe ik dat niet, dan gaat het vrouwtje met alle krekeltjes of sprinkhaantjes lopen.

 

30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel goed van je dat het mannetje de kans geeft om te eten door het vrouwtje er uit te nemen, mij lijkt het dus echt dat je mannetje stress heeft van je vrouwtje en daarom altijd weg wil kruipen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou zeker even een mestonderzoekje overwegen,zoals sara al aanhaalde

graafgedrag kan op wormen of parasieten wijzen

 

hoe groot is het verschill tussen de baardjes al??

 

waneer dit te groot word zullen ze gesheiden moeten worden

 

laat zeker horen hoe het verder verloopt

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi!

 

Alvast bedankt voor de talrijke reacties.

Ik heb de beestjes met rust gelaten. Toen ik thuis kwam, zag ik dat het mannetje bovenop het vrouwtje lag te genieten van de warmte.

Even later trok hij zich terug onder de stronk.

 

Ik probeer spoedig nog eens een mestonderzoek laten doen. Idd, beter snel bij zijn. Beter eens te veel naar de dokter voor de zekerheid, dan te laat.

 

Morgen probeer ik de beestjes te meten. Ik zal ook meteen eens uitkijken voor een kleine digitale weegschaal zodat ik ook het gewicht in de gaten kan houden.

 

Ik heb ondertussen de t

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

als de vrouw echt een stuk groter is en dominant zal de man zich terug trekken.

voor de rust vind ik ze persoonlijk te jong!

even goed wegen en meten,fotos zijn ook altijd goed om er bij te plaatsen,van de dieren en ook van de terra!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×