Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

 

Heb een vraagje :

 

Met de vlarem klasse 3 mag je 29 baartjes houden. Maar hoe zit het eigenlijk als

je nakweek hebt ? Bv. Heb 20 baartjes in huis en heb op een gegeven moment 3 legsels van 20 baartjes. Dan zit je in het totaal met 80 baartjes in huis. Ben je dan in overtreding of telt de nakweek niet mee ? Die 29 stuks, gaat dat alleen over volwassen dieren ?

 

groetjes,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de melding gedaan hebt mag je normaal gezien 30 dieren (reptielen) in huis hebben en daar zijn de eieren bij gerekend vertelde ze hier op de gemeente.

Als je meer reptielen hebt moet je een andere klasse aanvragen maar dat brengt veel administratie en speurwerk naar jou toe met zich mee.

 

Ik dacht dat er wel zoiets was dat als je bijvoorbeeld 29 reptielen hebt en je zou nakweek hebben dat je die dan kan aangeven voor een voorlopige hogere klasse van Vlarem... Weet het er wel het fijne niet van <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb eigenlijk al heel veel verschillende versies over de nakweek gehoord van

verschillende mensen. Heb ook al dikwijls gehoord dat die 29 dieren alleen op

dieren slaagd die ouder dan een jaar zijn. Is er nergens geen dienstverlening

waar je kan informeren voor de juiste en exacte informatie ?

 

Groetjes,

Sven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Svenson ,

 

de meldingsplicht is dus wel degelijk verplicht in Belgie ( nederland ben ik niet op de hoogte ) want als een van je geburen een klacht indient ben je je dieren dus kwijt , ze kunnen ze dus niet dadelijk meenemen want je hebt altijd een bepaalde tijd om je in orde te brengen , dit hangt dus wel af van het aantal dieren die je in je bezit hebt en hoe goed gehumeurd de personen zijn die de controle uitvoeren.

Natuurlijk gaat het veel moeilijker worden dit aan te vragen nadat je een controle hebt gekregen en raad ik dus iedereen aan in Belgie om je in orde te brengen zodat je geen enkel risico loopt want een vlarem 3 kunnen ze in principe niet weigeren.

Eenmaal je dit aangevraagd hebt op het adres waar je woont blijft dit geldig ook wanneer je verhuisd en er andere personen op dit adres komen wonen en zij reptielen moesten hebben zijn ze dadelijk in orde , jij in tegendeel moet dan wel voor je nieuw adres weer dezelfde procedure volgen en een nieuw vlarem 3 aanvragen en dus opnieuw betalen ;)

 

Wat het aantal dieren betreft ( 30 stuks = vlarem 3 ) dit is dus het aantal dieren die je in je bezit mag hebben wanneer je dus een vlarem 3 hebt aangevraagd , ze gaan er dus van uit dat je een koppeltje baardagamen hebt die dus voor nakweek kunnen zorgen en daarvoor hebben ze het aantal op 30 gebracht.

Wanneer je dus meerdere baardagamen hebt zitten die volwassen zijn en die dus allemaal voor nakweek zorgen ben je verondersteld om vlarem 2 aan te vragen want dan ben je dus professioneel bezig en is het niet meer om de hobby te doen en dan ben je een beroepskweker in hun ogen en dan wilt de staat dus zijn percentje mee pikken op het geld dat je er aan verdient ;) , ze vergeten wel dat de nakweek veel geld kost om ze groot te brengen maar daar trekken ze hun niets van aan :angry:

Ook mag je niet vergeten dat wanneer je een vlarem 2 aanvraagt er in bepaalde gemeentes een rondvraag word gedaan bij je geburen of ze akkoord gaan met dat jij reptielen houd en er moet dus maar 1 persoon zijn die ertegen is en je mag het reeds vergeten , dit houd natuurlijk niet in dat je je meldingsplicht niet hoeft te doen want wanneer je reeds een vlarem 3 in je bezit hebt mogen ze dus nooit je dieren aanslagen en heb je verschillende weken de tijd om je vlarem 2 in orde te brengen en de gemeenteraad houd er dus wel rekening mee dat je reeds de eerste keer in orde was of niet vooralleer ze een vlarem 2 toekennen.

 

Nu wil ik natuurlijk niet iedereen bang maken wie niet in orde is met zijn vlarem maar het is dus wel beter te voorkomen dan af te wachten want zeg dus nooit aan mij kan dit niet overkomen ;)

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gerrit,

 

Mijn vlarem 3 is al lang aangevraagd en gaat mij ook al 150 euro kosten zei die man van de gemeente. Was wel ne vriendelijke menneer. En worden de eieren in de broedstoof ook meegerekend bij die 30 of niet ?

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

eieren worden niet meegerekend(zijn geen dieren ;) )

(u krijgt toch ook geen kindergeld als uw vrouw zwanger is :rolleyes: )

 

hier bij ons kan er een tijdelijke verhoging aanvraagt worden,en deze is geldig voor 2 maand

betalen er wel 16

Share this post


Link to post
Share on other sites

u bent in regel vanaf de aanvraag binnen is(daar hebt u een bewijs van gekregen)

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is het ook verplicht aan te geven

Maar ben nog altijd niet kunnen langs gaan

Voor de vlarme tot 30 dieren betaal ik hier enkel het papier werk (7

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je woont in een dure gemeente :o

 

denk dat hij in dezelfde gemeente als ons woont

voor een vlarem 3 hebben wij ook 150

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben onze melding gedaan, dus vlarem 3 en hebben niets moeten betalen.

Hebben een bewijs dat deze binnengebracht is door kopie met stempel van de gemeente.

Hier werd dan wel verteld dat eieren meetellen... Misschien is dit ook per gemeente verschillend?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ d+n

 

Woon inderdaat niet zo ver van jullie. Bij mij is het borgerhout en bij jullie waarschijnlijk antwerpen zeker?

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ d+n

 

Woon inderdaat niet zo ver van jullie. Bij mij is het borgerhout en bij jullie waarschijnlijk antwerpen zeker?

 

groetjes

inderdaad

midden in't stad :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eens gaan googlen en kan wel van alles vinden over dat vlarem met alle uitleg wat het inhoud, maar kan niks vinden over een meldplicht in Nederland weet iemand hoe dat in elkaar zit of hoeft dat in nederland niet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

helemaal verbieden vind ik belachelijk, ze zouden eerder een soort van examen moeten instellen, zodat niet zomaar elke bozo een exotisch dier kan aanschaffen. Iedereen kan bv een gifslang kopen alsof ze bij de mac een hamburger bestellen, maar goed dat is mijn mening. Alles wat in het verbod terecht komt, zal toch wel gehouden worden dan word het stiekem gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
helemaal verbieden vind ik belachelijk, ze zouden eerder een soort van examen moeten instellen, zodat niet zomaar elke bozo een exotisch dier kan aanschaffen. Iedereen kan bv een gifslang kopen alsof ze bij de mac een hamburger bestellen, maar goed dat is mijn mening. Alles wat in het verbod terecht komt, zal toch wel gehouden worden dan word het stiekem gedaan.

dit is dan ook een van de redenen waarom we hopen dat zoveel mogelijk belgen de meldingsplicht (vlarem 3) hebben(weet niet hoe het in nedeland zit)

 

met dit papier is de tijd waar er ervaring is opgedaan met bepaalde reptielen aan te tonen,en deze zal nodig zijn eens de vernieuwde Europese wet er komt,en de pogona vitticeps niet op de toegestane lijst moest staat(laten we hopen dat ze verstandig zijn ,en er ons baardje wel opzetten bij de toegestane dieren)

 

maar zoals zo vaak is de wet overal dezelfde,maar word anders toegepast,daarom verschild deze van gemeente tot gemeente

 

zo zijn er in onze gemeente gifslangen die de nodige vergunningen hebben,terwijl ze verboden zijn

dit is hier ook zo met de tijgers,beren ,kamelen en zelfs een Afrikaanse olifant

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
helemaal verbieden vind ik belachelijk, ze zouden eerder een soort van examen moeten instellen, zodat niet zomaar elke bozo een exotisch dier kan aanschaffen. Iedereen kan bv een gifslang kopen alsof ze bij de mac een hamburger bestellen, maar goed dat is mijn mening. Alles wat in het verbod terecht komt, zal toch wel gehouden worden dan word het stiekem gedaan.

dit is dan ook een van de redenen waarom we hopen dat zoveel mogelijk belgen de meldingsplicht (vlarem 3) hebben(weet niet hoe het in nedeland zit)

 

met dit papier is de tijd waar er ervaring is opgedaan met bepaalde reptielen aan te tonen,en deze zal nodig zijn eens de vernieuwde Europese wet er komt,en de pogona vitticeps niet op de toegestane lijst moest staat(laten we hopen dat ze verstandig zijn ,en er ons baardje wel opzetten bij de toegestane dieren)

 

maar zoals zo vaak is de wet overal dezelfde,maar word anders toegepast,daarom verschild deze van gemeente tot gemeente

 

zo zijn er in onze gemeente gifslangen die de nodige vergunningen hebben,terwijl ze verboden zijn

dit is hier ook zo met de tijgers,beren ,kamelen en zelfs een Afrikaanse olifant

 

groetjes

erwin&sonja

oke daar is dat voor dus. Ik heb zelf mijn ervaring opgedaan op de dierenambulance die hadden zelf ook een reptielen opvang. als enige in rotterdam, maar omdat de gemeente hier geen subsidie voor gaf, moesten ze stoppen, omdat de kosten ervan de pan uitrezen en het uit eigen zak betaald moest worden. Dit deden ze in samen werking met de slangenman van rotterdam peter van baarlen. Ik heb bij hun ook een cursus moeten volgen.

Hoe de wet in nederland is weet ik echt niet daar probeer ik nu al een tijdje achter te komen, ik heb gegoogeld, maar vind dus niets wat betrefd de nederlandse wet en reptielen. Maar zodra ik iets weet dan zal ik het wel op het forum plaatsen. ik geef natuurlijk niet zomaar op. Ik wil straks een buitenverblijf maken. zoiets als op de homepage van repti-farm dat is heel mooi heb er 800 euro voor gespaard dus daar moet ik wel iets moois van neer kunnen zetten denk ik zo. ik heb nu 5 baardjes en ben er nog niet hahha, want mijn zoontje vind ze dus ook heel leuk en is ook besmet met het virus. Dus er zullen er wel nog een paar volgen. Ik wil natuurlijk wel alles op oorde hebben, niet dat er straks een of andere bozo van de gemeente voor me deur staat en dat mijn kindertjes in beslag genomen worden, want dan word ik gek. Dus mijn zoek tocht volgt.............

Dat er mensen zijn die beren, tijgers, apen en dat soort reptielen houden als huisdier vind ik niet kloppen die horen thuis in het wild of in een dierentuin en gifslangen ook dat behoort alleen gehouden te worden door de echt ervaren mensen, die ook weten waar ze mee bezig zijn, maar goed dat is wederom mijn mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na ongeveer 1 maand heb ik nog steeds geen nieuws ivm vlarem ... Had nochtans uitdrukkelijk informatie gevraagd

Share this post


Link to post
Share on other sites

in het gemeentehuis een formulier ophalen

dit thuis invullen,tekening bijvoegen(waar het terrarium in huis komt te staan)

en dan ondertekend binnenbrengen

vanaf het formulier is binnengebracht bent u in orde

na een tijdje ontvangt u een stortingsformulier

eens dit betaald(nodig voor de nodige zegels en stempels )wort het voorgelegd op de gemeenteraad

heeft bij ons ook 3 maand geduurd voor we de echte vlarem hadden toegestuurd gekregen

 

tip

neem er een copy van,en berg het originele zeer goed op

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na ongeveer 1 maand heb ik nog steeds geen nieuws ivm vlarem ... Had nochtans uitdrukkelijk informatie gevraagd

Je moet geen informatie vragen, je moet een papier ophalen of ter plaatse invullen en vanaf het moment dit gebeurd is of aangetekend opgestuurd hebt ben je in orde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe de wet in nederland is weet ik echt niet daar probeer ik nu al een tijdje achter te komen, ik heb gegoogeld, maar vind dus niets wat betrefd de nederlandse wet en reptielen. Maar zodra ik iets weet dan zal ik het wel op het forum plaatsen. ik geef natuurlijk niet zomaar op. Dus mijn zoek tocht volgt.............

Ik was benieuwd of je er al achter was gekomen hoe het hier in Nederland zit met de vlarem?

 

Grtjs Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

IN NEDERLAND KAN ALLES VOOR HET OGENBLIK :cheer::cheer:

 

in nederland kennen ze geen vlarematest of meldingsplicht voor reptielen,of een beperking in aantal

NOG NIET

 

volgens een europarlementslid komt er een algemeen regelement voor europa

dit zou gebaseerd zijn op het franse model

 

daar MOET iedereen een atest van kundigheid bezitten VOOR hij/zij een reptiel mogen houden

 

in frankrijk moet zo een atest behaald worden voor een examenkomisie

deze worden ieder trimester in verschillende arondisementen(provincies) gehouden

 

de lessen worden in erkende dierenwinkels geheven,en bedraagd een stage van twee maand op zaterdag of zondag ,na de drie weken les in het weekend

 

dit is zeker nodig voor wie een zaak met dieren wil opstarten in frankrijk,maar ook voor wie in orde wil zijn

 

indien u zeker wil zijn,schrijfd u een parlementslid aan,met uw vraag

het beste is in nederland iemand die over dieren gaat

vb:de dierenpartij

 

laat ons zeker weten wat het antwoord is

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
IN NEDERLAND KAN ALLES VOOR HET OGENBLIK :cheer::cheer:

 

in nederland kennen ze geen vlarematest of meldingsplicht voor reptielen,of een beperking in aantal

NOG NIET

 

volgens een europarlementslid komt er een algemeen regelement voor europa

dit zou gebaseerd zijn op het franse model

 

daar MOET iedereen een atest van kundigheid bezitten VOOR hij/zij een reptiel mogen houden

 

in frankrijk moet zo een atest behaald worden voor een examenkomisie

deze worden ieder trimester in verschillende arondisementen(provincies) gehouden

 

de lessen worden in erkende dierenwinkels geheven,en bedraagd een stage van twee maand op zaterdag of zondag ,na de drie weken les in het weekend

 

dit is zeker nodig voor wie een zaak met dieren wil opstarten in frankrijk,maar ook voor wie in orde wil zijn

 

indien u zeker wil zijn,schrijfd u een parlementslid aan,met uw vraag

het beste is in nederland iemand die over dieren gaat

vb:de dierenpartij

 

laat ons zeker weten wat het antwoord is

 

groetjes

erwin&sonja

Ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je het ookmelden als je maar 1 of 2 baardagamen in huis haalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×