Jump to content
Nath86

Riparium/oevereterra Wateragaam

Recommended Posts

Hoi Hoi,

 

Zoals de meeste al weten hebben wij onlangs een koppel wateragamen gekocht via internet, het vrouwtje is er nog steeds niet al te best aan toe dus we blijven naar de dierenarts gaan met haar.

 

We zijn gister begonnen met het terra aan te passen voor de dieren met een grote waterbak enz, want dat hadden ze niet eens :S

 

we maken een bak die tot op de helft van het terra komt dus ong 60 cm, daar hangen we een pomp in en een verwarmings element.

 

Nu ben ik op zoek naar mensen die ook zo'n terra hebben gemaakt en mij tips kunnen geven hoe ik het het beste kan doen.

 

We hebben inmiddels al turf en mos gehaald voor de oever, en takken hebben we al in overvloed.

Heeft iemand zo'n terra? Ik zou graag wat foto's zien om ideen op te doen.

Ik hoor van jullie.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd met de interessante mooie dieren

 

jammerlijk vragen deze zeer veel werk,indien u niet de juiste terrarium hebt

 

ze doen dus niets liever dan zich vanaf een hoogte in het water laten vallen,en zo zijn de ramen langs de binnenkant steeds vuil

zeker als ze hun ontlasting er ook in deponeren

 

bij het bouwen van een wateragaam terrarium moet men daar rekening mee houden,net als met het fijt dat deze dieren redelijk groot kunnen worden

 

voor de waterbak gebruikt u best een afvoer(onderaan de waterbak)

dit kan met een keuken afwasbak afvoer of bad afvoer

deze bestaan uit twee delen(een in,en een onder het rerrarium)die in elkaar vijzen

(goed dicht maken met siliconenkit)

 

met een flexibele buis kan de waterbak makelijk leeglopen(buis vast aan afvoerstuk maken

zet twee extra kraantjes op de flexibel,zo voorkomt u lekken

 

maak de waterbak uit glas,dit is het makkelijkst proper te houden

 

indien u niet wekelijks de tijd hebt om de terrarium proper te maken,en te voorzien van vers water,kunt u ook een zuiveringssysteem instaleren

gebruik er een voor een vijver,deze kunnen de ontlasting van de dieren aan voor een maand zonder geurhinder

 

horen en zien graag de vooruitgang

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nathalie ;)

 

Proficiat met deze mooie aanwinsten.

Goed van jou dat je een ondergrond genomen hebt van turf en mos en niet zoals ik meestal zie van bark.

Indertijd zelf de fout gemaakt en er een dier aan verloren :(

Deze ondergrond houd het vocht goed vast en dat heb je nodig want deze dieren vragen een hogere vochtigheidsgraad.

De waterbak kan je inderdaad het beste rein houden door filtering.

Wat zijn de maten van je bak? want deze dieren hebben een grooot en hoog verblijf nodig.

Zorg ook dat er een tak boven het water hangt die dienst kan doen als zonneplaats, maar ook als de dieren zich bedreigd voelen laten ze zich hierin vallen.

Deze dieren kunnen een tijdje onder water blijven dus niet paniekeren als je er eentje onder water aantreft.

Wat foto's en nog wat bijkomende info betreft kan je vinden op mijn site.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jo,

We zijn nu al een eindje met de bak enz, we hebben zelf van peipschuim met tegellijm een waterbak gemaakt, maar nu willen we er een soort vernis laag overheen doen met kleur, nu ben ik naar de parxis gegaan en daar kan ik alleen spuitbussen enz vinden maar daar staat op dat het schadelijk is voor onderwaterlevende organismen, en om zieke dieren te voorkomen hebben we dat niet gekocht, maar met wat kunnen we de bak nu soort van sealen om het echt waterdicht te maken en zodat het goed schoon te houden is??

 

We hebben al een pompje en warmte element klaarliggen, alles is al klaar behalve de afwerking van de bak, heb jij tips??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou er een laag epoxyhars of polyester kunnen overheen doen want enkel tegellijm is inderdaad te poreus voor een waterbak.

Afwerken kan ook met bootvernis of vloerverf.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo, de epoxy hebben we al in huis dus komt mooi uit, kan ik dit ook mengen met een kleurstof die ze bij de drogist verkopen? Want de epoxy die wij hebben is nl grijs en dus niet echt een mooie kleur...

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk wel dat je deze kunt mengen met andere kleurtjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo,

Nou na mn werk gaan we even om kleurstof en dan gaan we eens bekijken hoe we het allemaal gaan doen.

Hopelijk kunnen de dieren dit weekend dan in de vernieuwde bak...

 

Zou fijn zijn want de waterbak die ze nu hebben is echt te klein gewoon..

 

Bedankt voor de tips..

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo,

Nou het bleek dat we de epoxy nog niet hadden gekocht (was ik vergeten) haha

We hebben nu van albastine polystreen hars? Verder konden we echt niets vinden gewoon. Dit is ook te mengen met een kleurstof, heb jij ervaring met het spul?

We gaan het vanaaf proberen, dus ben benieuwd hoop niet dat we de hele bak overnieuw kunnen maken haha.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

polystreen hars,is niet zo sterk als epoxi hars,en moeilijker te verwerken

 

zou eerst even een klein proefje maken op hetzelfde materiaal als waar het moet op dienen

bij sommige harsen verdwijnt piepschuim gewoon

 

voor een waterval(waar ikzelf geen voorstander van ben)is bootsvernis-lak (6a7 lagen)en epoxi hars (2 lagen)het best geschikt,daar het zeer sterk is en onverwoestbaar door nageltjes van een wateragaam

is zelfs leguaan proof :rolleyes:

 

groetjes

erwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Erwin,

We hebben de bak eerst met 4 lagen tegellijm ingesmeerd en willen dat nu met hars doen, alleen we kunnen niets anders vinden dan die hars, dat blijken ze hier niet te verkopen bij de bouwmarkten.

het spul dat we nu hebben is om boten enz mee te repareren als er schade aan is.

Is vrij stevig lijkt mij...

Ik test het eerst op een ander stukje en dan hoop ik dat het goed komt...

Waar halen jullie die epoxy hars vandaan?

Ik kan het echt niet vinden gewoon haha.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epoxy hars kan je op beurzen vinden. Mensen die terrariums verkopen hebben het bij maar ik kan niet meer juist zeggen van welke stand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sara, haha ja handig dat je dat zegt wij gaan pas in het najaar weer naar de beurs :(

Maar bedankt voor de tip ;)

Ik zal eens op sites kijken van terrarium bouwers miss kan ik daar wat vinden ;)

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

als u binnenkomt in Houtzn,de eerste stand links :rolleyes::rolleyes:

(indien ze niet gevonden worden loop ik wel even mee(is op de baan voor even te roken))

 

groetjes

erwin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je waterbak al bewerkt is met tegellijm, zal de hars niet in het piepschuim kunnen inwerken en dus niet invreten.

Epoxyhars is te vinden in de detailhandel van terrariummatriaal, niet iedereen heeft deze in stock, maar kan desnoods besteld worden.

Als je de polystreenhars verder wilt gebruiken zou ik ook eerst een proefje maken en desnoods bootvernis overheen doen.

Succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahah wat een gedoe zeg. Het spul wat we hebben is ook voor boten enz bij schade, meestal in combinatie met van dat gaas tegen gaten e.d.

Ik denk dat het vanavond of morgen niet meer lukt dus probeer de bak zaterdag af te maken.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×