Jump to content
Sign in to follow this  
reptiel4ever

Amora Naar Reptielenarts

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

maandagavond ga ik met Amora naar de reptielenarts omdat ze al een aantal dagen niet veel/goed eet. :(

alleen, hoe vervoer ik haar het beste? heb gelezen dat het goed kan in zo'n koffer waar je ook konijnen enzo in vervoerd maar dat lijkt me aardig groot...

 

ik hoop op reacties ;)

groetjes Laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je geen isomo box (tempex )?

als je er nog geen hebt , kan je er misschien eentje kopen op een beurs

is altijd handig als een van je dieren ziek is

 

anders een karton doos met een warmtepak erin zodat je dier niet teveel afkoelt

 

kan je niet beter eerst mest laten onderzoeken??

 

wij nemen de dieren enkel mee als het echt nodig is

vermits dit toch wel een beetje stress met zich meebrengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi d+n,

ik had al mest laten onderzoeken, daar was niets uit af te leiden maar ze bleef slecht eten vandar dat ik een afspraak heb gemaakt bij de arts.

sorry, dat had ik nog niet gezegd.

 

groetjes Laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe zijn de omstandigheden in het terra? Als je dier zich niet op zijn gemak voelt of aan stress lijdt kan het ook zijn dat het niet goed eet... Is de temperatuur in orde?

Een onderzoek bij een goede reptielenarts kan natuurlijk nooit kwaad, dan ben je zeker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag laura

wat vervelend nou!

als je tijd hebt post dan even een foto van de terra,en geef de warmte metingen door.

gelukkig was de mest goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bennet terug van de arts en deze heeft nogmaals een mest onderzoek gedaan en zei dat er parasieten aanwezig waren. Gelukkig was er geen verstopping en kon de mest er zo uitgehaald worden. Ze zei dat er parasieten aanwezig waren en dat was raar want de dierenarts waar ik het votrige week had laten doen zei dat er niets te zien was. Ik heb medicijnen meegekregen en moet die 2 dagen lang 1x per dag geven. dan 10 dagen niet en daarna herhalen. een week daarna 1 maal Paracurgeven. moet ook dwangvoederen met kattebrokken.

 

Ze zei nog iets wat me opviel: nooit reptielen op zand houden! nou, ik heb mijn beestjes dus op zand zitten. dit heb ik gelijk er uit gehaald toen ik thuis kwam en nu liggen er kranten in. morgen ga ik kunstgras halen(dat werd me aanbevolen) en kattevoer kopen. ook werd gezegd dat een nieuwe UV lamp aanschaffen misschien kon helpen bij het herstellen aangezien ik deze lamp er al 9 maanden in heb en ze meestel maar eenjaar meegaan.

Nu maar hopen dat alles weer goed komt.

 

groetjes laura

 

oh ja, in de terra is de temeparuur onder de spot 38 graden en op de koelste plek is het 27 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zo hoor je maar weer eens tegenstrijdige berichten.

De eerste zegt geen parasieten, een tweede zegt een week later wel parasieten.

Panacur, dus dat betekend wormen mag ik veronderstellen. <_<

Deze zijn eigenlijk het gemakkelijkst op te sporen, raar dat deze eerst niet opgemerkt zijn.

Ze zei nog iets wat me opviel: nooit reptielen op zand houden! tropische dieren moet je hier niet gaan ophouden, maar de baardagaam leeft nu eenmaal in droge woestijnen!

Als je natuurlijk volledig safe wilt spelen kan je ze op kunstgras of desnoods krantenpapier of dergelijke zetten, maar bij mij primeerd nog steeds de noden van het dier en zo dicht mogelijk hun natuurlijke habitat te benaderen.

Over kattevoer zijn al genoeg discusies gevoerd, maar de naam zegt het al dit is speciaal uitgebalanceerd voor katten, dus pas op welke je neemt bij het dwangvoederen alhoewel je dit het beste doet als er geen andere oplossing is.

UV tl lampen geven inderdaad maar 1 jaar afgifte, dus op tijd vervangen door een goede lamp.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi laura

 

geen zand en gelijk al dwangvoeren/

kan je merken dat ze al zo afgevallen is dan!

als amora goed op gewicht is en een paar dagen niet at zou ik niet gelijk aan dwangvoeren beginnen,gewoon de medicijnen geven,dan 2 dagen nutribird a19 om de darmen wat te helpen,je terra goed ontsmetten met gloorhexidine,en dan lekkere dingetje voeren,zo heeft de diertje het minste stress.

ik kan me voorstellen dat de da zegd geen zand gebruiken,omdat een bak maar zo groot is en ze geen kilometers hebben om te poepen,maar dan moet er wel zo veel poep in je bak liggen,en betekend het dat je nooit zeeft.maar in zand kan de poep en urine nog wegzakken,maar op kunst gras kan het helemaal niet weg,en blijft lekker warm en vochtig,en daar groeien bacterien juist tierig op.

ik zou gewoon een krantje nemen,en op de laatste kuurdag goed ontsmetten,dan zou het goed moetten komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt wat mijn voorgangers zeggen over het zand en dwangvoeren. Hier zijn zovele discussies al over geweest. Onze dieren zitten op zand, als er iets met hen aan de hand is zetten we ze even op krantenpapier. Verder hebben onze dieren nog geen last van zand ondervonden.

 

Ook zo met het dwangvoeren, zoals Anita ook zei, als je dier nog goed op gewicht is even afwachten op de kuur en dan pas zien of het nodig is. Het brengt zoveel stress mee voor je baardje. En misschien gaat je baardje na 2 dagen al terug eten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben nog niet begonen met het dwangvoeren hoor, dat zou ik pas 's middags doen na de medicijnen. wel zit Amora nu op kranten. We hebben al wel kunstgras klaarliggen maar als ik dit zo hoor wacht ik er zeker nog even mee.

Over het gewicht: ze is 5 gram afgevallen in een week is dat erg veel als een baarjde niet eet?

 

@ Anita: natuurlijk zeef ik het zand in de terra(elke dag zelfs) dus er zal geen poep inzitten.

en ik vond het zelf ook raar dat ze zei dat reptielen niet op zand gehouden moeten worden, maar misschien was dat omdat er wat zand in de ontlasting was gevonden. Hoe ze dit binnen heeft gekregen weet ik net ze eet er niet van. misshien is er met het voeren(krekels) iets naar binnen gekomen.

 

Nutribird is trouwens niets over gezegd, isdit dan niet nodig of moet ik het er extra bij gebruiken??

 

groetjes Laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik sugereerde ook niet dat je de boel niet schoonhoud hoor,echt niet!

maar baardjes zitten nu eenmaal op zand,zoals de meeste reptielen.

je kan nutribird geven,of gewoon wat jacult,dat is probotica en helpt om de darmen weer op conditie te krijgen na een kuurtje.

als het dier op gewicht is,en 5 gram afvalt,vind ik nog acceptabel,in de winter eten ze soms ook maar weinig,en vallen ze soms nog wel meer af.

maar als je de medicijnen gegeven hebt moet je wel met een dag of 3 weer gaan eten,het liefts niet wat erg zwaar op de maag ligt,en makkelijk verteert,en wat vaker een badje,dan moet zo zo weer toppie zijn.

maar net als wij heeft ze wel even de tijd nodig om te herstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze ookhet liefste weer op zand zetten, maar eerst even wachten of ze weer beter wordt. dan ga ik denk ik wel weer over op zand.

weet iemand waar ik nutribird kan halen?? dat zou ik graag proberen.

vanmiddag zal ik haar eens een badje geven, al vind ze water normaal vreselijk maar ik probeer t gewoon nog een keer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan je wat opsturen,doe ik voor iedereen dus waarom voor jou niet.

maar je kan ook wat jacult geven. laat maar weten.

maar dan alleen even geven na het kuurjte,ze moet zelf eten,want ze vinden het wel erg lekker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het badje ging beter als verwacht, ze genoot er zichtbaar van en deed zelfs een poging om echt te zwemmen(al was het water daar niet diep genoeg voor:P)

 

@ Anita: als je wat wilt sturen, hartstikke fijn!! na de kuur zei je, ik moet over tien dagen eerst nog 2 dagen lang baycox geven en 1 week daarna nog een keer Paracur dus het duurt nog even... maar het is het proberen waard!

 

groetjes Laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanmiddag zal ik haar eens een badje geven, al vind ze water normaal vreselijk maar ik probeer t gewoon nog een keer"

 

 

badjes" horen altijd lekker te gaan...

 

Als ze het niet lekker vinden komt dat (volgens mij) meestal omdat het temperatuursverschil te groot is, daar schrikken ze van en "willen eruit!".

Ook al is de temperatuur goed, duurt het even voor ze aan het water gewend zijn het duurt bij mij toch al gauw een kwartier tot een half uur voor ze eindelijk lekker gaan genieten van het bad.

Ik heb een bad die qua diepte afloopt. Ze beginnen praktisch "droog" en gaan dan vanzelf " het diepe opzoeken zodra ze "gewend zijn".

 

Het badje gebeurd wekelijks en is steeds weer een feest.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

een paar dagen geleden at ze weer zo goed, en nu niet meer :(

ze heeft ook van begin af aan af en toe dr oogjes een stukje dicht... waarom doet ze dit??

 

Ook heb ik Amora ondertussen al 3 dagen gedwangvoerd en ze komt langzaam weer wat aan. Heb het gevoel dat ze nog niet zo actief is als normaal, maar er komt langzaam verandering in nu. Alleen die oogjes... dat zier er zo zielig uit

 

groetjes Laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

met het dwangvoeren,verplichte badjes,medicijnen nemen,erg leuk is het alllemaal niet voor haar.

maar van alleen de medicijnen worden ze vaak al wat slomer.

ik zal vanavond wat nutribird voor je verpakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×