Jump to content
Sign in to follow this  
Sammy

Vraagjes Over Leguaan

Recommended Posts

hallo

 

ik zit er al een tijdje over te denken om mij een groene leguaan aan te schaffen.

ik heb er al veel over opgezocht maar ik vind nogal veel tegenstrijdige informatie.

heb ondertussen al gevonden dat het niet de gemakkelijkste dieren zijn, maar dat is juist wat ik intressant vind aan die dieren.

graag zou ik eens van de mensen horen die al een tijdje een leguaan hebben wat zo de dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

hoe groot de terrarium ongeveer moet zijn voor 1 volwassen leguaan, de inrichting ervan en zo nog wat zaken die jullie vinden die geweten moeten zijn voor je zo een dier aanschaft.

want ik zou graag wat van alles weten voor ik mij zo een leguaan koop.

 

 

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik heb al ong 16 jaar ervaring,en een iggy is toch een heel mooi dier om te hebben.

het zijn de enigste reptielen die aan naamherkennig doen,en zich hechten aan hun verzorger.

nu licht het eraan wat je wilt,een kleintje nemen,en de tijd nemen om hem te socializeren,of om een wat ouder dier te nemen!

vooral als je nog geen ervaring hebt,stel ik altijd voor om een dier van rond de 3 a 4 jaar te nemen.

dan is het karakter al bekend, en je krijgt een sterk dier.veel diertjes sterven in de eerste 2 levenjaren,door stress enz enz.

 

als je er gaat zoekken let dan wel op dat je nakweek dier krijgt en niet een dier uit el salvador of god weet wat voor een zuid amerikaans land,de eigenaar zal zeggen dat hij geen tijd meer heeft voor de verzorging,en dat het dier eigenlijk normaal niet uitvalt,en anders nooit met z,n staart slaat.wat hij dan eigenlijk bedoeld is dat het een loeder is,en dat hij geen zin meer heeft om de ruiten te poesten. neem je zo,n dier zal je het zo zat zijn,en echt leuk zal hij nooit worden,en dat is een probleem als hij bijna 2 meter moet worden.

vergeet ook niet om een goede overdrachts verklaring mee te krijgen.

 

het terra moet simpel en oersterk ingericht worden,ze slopen alles.

de maat ligt eraan hoe groot je dier is,een bak van 2 meter is niks voor een dier van een paar jaar oud!

Share this post


Link to post
Share on other sites

het liefst van al zou ik een jong dier hebben omdat je het dan van kleins af aan ziet en zo groter ziet worden.

had wel al verwacht dat het een terrarium moest zijn van + 2 meter.

maar heb gelezen dat ze ook veel uit hun terrarium mogen komen, want als ik mij een leguaan aanschaf heb ik eens hij volwassen is geen plaats in mijn living voor zo een groot terrarium.

Maar ik heb wel nog een kamer vrij waar er een groot terrarium kan staan, maar als hij veel uit zijn terrarium mag kan hij als ik thuis ben bij mij in de living lopen of is dit niet aan te raden dat hij er een hele tijdje uit mag??

of kan je bv zeggen van ik hang aan mijn muur takken waar hij kan opkruipen en wat lampen voor onder te liggen en dat hij een kamer of living heeft als terrarium?

 

 

 

alvast bedank voor de reactie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou.als je met een jong dier wilt beginnen heb je nog jaren voordat je hem in een extra kamertje moet plaatsen,lola is nu 8 jaar,en zit ook nog steeds bij ons in de living,al wandelt hij dagelijks de trap op naar boven om daar in de vensterbank onder een spot naar buiten te kijken,en tegen een uur of 5/6 komt hij naar beneden om te eten.

maar de dagelijks wandelingen komen pas na een paar jaar ,een jong dier is een ongelijd projectiel wat in je gordijnen gaat hangen,en je op moet jagen om te pakken te krijgen.

neem je een jong dier moet je het aanwennen om bij je te zijn,dus dagelijks uit de bak nemen en meesjouwen,daar heb je veel gedult voor nodig.

lolas bak is nu nog maar 180 breed,voor 2 meter heb ik ook de ruimte niet.maar met ouder worden ,worden ze steeds trager,en zitten uren aaneen op de tak onder de lamp.tot ze honger krijgen ofzo.

het liefts hebben ze een mooi stuk touw om op te liggen,dat beweegt mee,en vormt zich meer naar het lichaam,en lijkt meer op een wiegende tak dan een stronk hout.

het belangrijkste wat je moet weten is ,dat een igster een gewoonte dier is,elke dag het zelfde,op de zelfde tijd,regelmaat dus! wijk je daar van af,raken ze in in de war,en worden humerig ,onhandelbaar dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reactie

 

nu weet ik al heel wat bij en kan ik er nog wat over nadenken zodat ik zeker geen overhaaste beslissing neem.

 

als ik er eentje in huis neem post ik het wel nog.

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik er eentje in huis neem post ik het wel nog.

 

let op: 20 jaar,en 2 meter!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
DSCN2069.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×