Jump to content

Recommended Posts

hallo,

 

ik ben sinds gisteravond de gelukkige en trotse bezitster van 2 baby baardagaampjes van 9 weekjes oud.

maar nu de vraag.

moet ik ze eerst nog paar dagen laten wennen alvorens ze gevoerd worden of mogen ze meteen gevoerd worden?

en k heb gelezen dat baardagamen ook spinnen/spinnetjes en regenwormen enzo eten, maar kan je die nu ze nog zo klein zijn ook al geven of gewoon bij krekeltjes en sprinkhaantjes houden? en kan ik die kleintjes ook al klein beetje groente en fruit voorschotelen of echt enkel insecten??

dit waren/zijn voorlopig mijn vraagjes. alvast bedankt.

 

groetjes Snakelady

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hier de adviezenJ

 

Zorg voor een goede UV lamp, voor kleine terraria is de zoomed reptisun 5.0 een geschikte lamp (volgens de deskundigen).

 

Altijd alle krekels aanvullen met een goed vitaminen/mineralen mengsel. B.v. Mineral (als ze tenminste ook groenvoer eten of als de krekels zelf een goede aanvulling met vitamine A hebben), of Vita totaal.

 

Je pakt een krekel met een pincet en poedert die volledig en dan moeten de dieren getraind worden die uit de hand te eten. Want als je de krekels loslaat in het terrarium maken ze zich zelf weer schoon en dan krijgt het dier onvoldoende binnen. Bovendien, overgebleven krekels kunnen aan de hagedissen gaan knagen.

 

Meelwormen moeten minimaal 24 uur voor het voeren in een vitaminen/mineralen mengsel gehouden worden, dan eten zich hiermee vol. De krekels moet je enkele uren voordat je ze aan de dieren geeft voeren met een hoogwaardig voedsel, b.v T Rex krekel korrels.

 

 

 

Maar beter nog is:

 

Proberen of ze baby/peuter voeding van olvarit of kattenvoer (veel baardagamen vinden geweekte kattenbrokjes heerlijk) lekker vinden. Als ze minstens 50 tot 60% van de totale voeding aan katten of hondenvoer eten hoef je ze verder niet meer aan te vullen.

 

Soms lusten ze ook babymuizen, deze moeten echter eerst goed gepoederd worden met het vitaminen/mineralen mengsel. Alle groenvoer moet ook worden aangevuld met het vitaminen/mineralen mengsel.

 

 

 

Pas op met houtsnippers en zand als bodembedekking, (ook kalkzand) vooral kleine baardagamen eten hiervan en raken dan verstopt. Genezing is dan bijna niet mogelijk!! Beter kun je ze op zacht kunstgras of corbo houden.

 

 

 

In de zomer als het voldoende warm is zou er een buitenverblijf gemaakt kunnen worden, er moet dan wel voldoende schaduwplaatsen zijn zodat ze zich uit de zon kunnen terugtrekken. Let op dat er geen padden ook geen kleintjes bij kunnen komen, die zijn giftig en de dieren gaan ervan dood!!

 

Temperatuur gradi

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo wil,

 

bedankt voor je berichtje, maar dat zijn dingen die ik allemaal al wist van het inlezen wat ik de afgelopen maanden heb gedaan, alleen heb ik nergens iets kunnen vinden (of niet goed genoeg gezocht) over het wel of niet meteen voeren of eerst nog een paar daagjes laten wennen. en over of die kleintjes ook al spinnetjes en regenwormpjes enzo mogen/kunnen eten.

 

de temperatuur is allemaal goed en k heb ze momenteel nog op kranten en keukenrol zitten omdat vandaag pas de bodembedekking (terrazand) bezorgt wordt. dus daar moeten ze eventjes geduld mee hebben tot vanavond.

 

maar nogmaals bedankt voor je uitleg

 

groetjes Snakelady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier krijgen de babybaardjes al groenvoer voorgeschoteld vanaf ze 3 dagen oud zijn

op 9 weken zouden ze toch al goed groen moeten eten

verder krijgen ze hier kleine krekeltjes , sprinkhanen en af en toe wasmotjes( als snoepje)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ok dat snap ik. maar omdat ze dus gister naar andere omgeving verplaatst zijn en dus geheel nieuw zitten hier sinds gister. maakt dat niet uit voor voeren en kan ik ze gewoon meteen voeren? want k lees wel dat je ze met rust moet laten een paar dagen tot een week ofzo, maar is dat ook met eten dan of dat niet?? gewoon gelijk eten voorschotelen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

"een paar dagen met rust laten " daar word mee bedoeld om ze een paar dagen rustig in het terra te laten zodat ze aan de nieuwe omgeving kunnen wennen

 

je mag (moet) ze wel elke dag eten geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok maar alleen voeren en verder met rust laten ok dat is wat ik wou weten. dank je wel :)

 

en met die insecten? mogen ze als ze zo klein zijn ook al van die spinnetjes enzo die ik gewoon in me tuin kan weghalen. en ik had ook gelezen over naaktslakjes ofzo, maar welk effect hebben die op een baardagaam??? en pissebedden???

 

alvast bedankt weer.

 

groetjes Snakelady

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas nieuwe baardjes,klein of groot,altijd drinken aanbieden eens thuis in het terrarium

 

de eerste dag krekel per krekel los laten

waneer ze in paniek slaan stoppen

waneer ze de krekels opeten meerdere geven

dagelijks groen aanbieden

 

DAGELIJKS DRINKEN AANBIEDEN

 

((((((helpen is mooi,maar geef de juiste informatie AUB)))))))

 

baardjes van 9 welen NOOIT,NOOIT morio wormen geven

bufalo wormpjes kunnen wel

een wasmotje dagelijks vinden ze lekker

katevoeding is voor katten,en kan even goed eens dienen om een zwak dier er terug bovenop te helpen,maar zeker geen voedsel voor dagelijks gebruik

babymuisjes kunnen na 5 maand,en zeker niet aan 9 weken oude baardjes

 

 

MET UIT DE TUIN GEVANGEN VOEDSEL ALTIJD OPLETTEN

deze kunnen gespoten zijn

pissebedden kunnen ver gaan,ook bij uw gebuur,deze gebruikt meschien wel gif in de tuin :(

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bedankt voor je bericht dat wou ik weten. k heb ondertussen ook al gelezen dat je ze zo af en toe ook een regenworm mag geven. alleen hoe zit het met kleine naaktslakjes?? en spinnetjes. ik weet van mijn buren dat ze geen gif in de tuin gebruiken.

en anders heb ik hier voldoende andere plekken (weilanden zonder chemische toestanden, bos) waar ik wel al die insecten enzo kan vangen/vinden, dus vandaar ook vooral die vraag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja pissebedden kun je in een klein bakje/terra/aquarium doen een hele hand vol ofzo gewoon wat afval van tafel erin doen hoeft niet eens veel te wezen. na een maand of 2 gooi je ze in het terrarium van je baardje :) wat ze pakken pakken ze en de rest ruimt je terrarium op B)

 

plezier van je beestjes :)

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

k heb ondertussen een klein of misschien wel groot probleempje.

 

gister is mijn vader geweest om een grote fitting in dat terrarium te plaatsen voor de uvb lamp. die hangt nu goed en ook op goeie hoogte, maar nu heb ik probleem dat ik het op de warmste plek niet warmer krijg dan rond de 33 gr. ongeveer.

zou ik nieuw terra moeten aanschaffen? want de andere 2 zijn ook kleine fittingen en heb geprobeerd om die te vervangen voor grote fitting, maar dat gaat niet lukken. en warmtespots gaan met kleine fitting maar tot 40 watt. dus veel te weinig. wat moet of kan ik nu doen.

ik zit zelf aan paar dingen te denken, maar welke is het slimst en verstandigst?

 

* uvb lamp eruit halen en gewone warmtespot indoen en op andere manier voldoende vitamine d toedienen.

* of nieuw terrarium aanschaffen met goeie fittingen

 

of als iemand anders nog ideetjes heeft omtrent dit probleem dan hoor/lees ik dat graag. want ik weet uit lezen dat ik het niet zo kan laten omdat deze temperatuur nog TE koud is voor capri en sonne.

 

alvast bedankt.

 

 

groetjes Snakelady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet wat de hoogte is van je terrarium, maar misschien zou je kunnen zorgen d.m.v van een steen, of houtstronk dat ze dichter onnder de warmtespot kunnen komen zodat het dan wel wat warmer word voor ze onder de spots.

 

evt indien mogelijk zou je ook kunnen zorgen dat de gehele spot wat lager komt te hangen.

dit door bijvoorbeeld het snoer + fitting te laten zakken en aan de bovenzijde van je terrarium het snoer vast te maken in plaats van de fitting

 

misschien kan je hier wat mee, en hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd

 

succes,

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

bedankt ja een tegel of zonneplek nog hoger plaatsen is wel een optie, maar de spot lager hangen gaat niet want het snoer zit vast tussen het dak/plafond van het terra. hoe ze dat gedaan hebben joost mag het weten. maar verlagen is geen optie.

ik ga meteen kijken om de zonneplek hoger te plaatsen kijken of dat werkt. alvast bedankt voor deze tip ;)

 

meer is altijd welkom omtrent dit.

 

groetjes Snakelady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×