Jump to content
Marv

Vrouwtjes Komen Haast Nooit Op Kleur

Recommended Posts

Ik heb vorig jaar rond april dacht ik 2 vrouwtjes gaan halen bij JDG,

 

het is nu zo dat ze altijd moeilijk op kleur komen, beiden kleuren haast altijd heel erg donker over dag behalve snachts als ze slapen krijg ik hun mooie orange kleurtjes te zien.

 

Af en toe komen ze wel eens op kleur, maar dat gebeurt niet erg veel.

Toen ik enkele maanden geleden naar de dierenarts geweest ben (Dr. De Leander in Assebroek-Brugge, vond op JDG zn website dat hij ervaring heeft met reptielen)

en hem erover aansprak zei hij dat het vrij normaal is.

Ze zijn dan nog grondig getest geweest op ziekten enz, alles was inorde.

 

Aan het terrarium zelf zal het ook wel niet liggen. Ze zitten samen in een 150x50x50, groot genoeg .De temparaturen zijn ook goed links 25

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor de vrouwen ook de 10.0 pakken, de 5.0 is aangeraden bij nachtdieren. ik heb zelf een 12.0 in een bak en in mijn andere een 10.0.

vermits de baardjes zeer actieve dagdieren zijn, hebben ze veel UV-b nodig.

ik weet natuurlijk niet of dit de oorzaak zou kunnen zijn voor de donkere kleur.

 

vriendelijke groeten Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring hiermee is dat de dieren zich niet voldoende kunnen opwarmen en ze daardoor zwart blijven , ikzelf heb dit ondervonden door mijn dieren die in een terrarium van 60 cm hoog zaten over te plaatsen naar een terarium van 40 cm hoogte waar ze heel dicht bij de warmtelamp konden komen , voordien zaten ze ook altijd zwart en na 2 dagen zaten ze terug prachtig op kleur.

Ik had dit enkel bij dit terarium omdat ze niet dicht genoeg bij de warmtebron zaten en dit is nu opgelost ;)

Hoe dicht kunnen jouw dieren bij de warmtelamp komen ???

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn ervaring hiermee is dat de dieren zich niet voldoende kunnen opwarmen en ze daardoor zwart blijven , ikzelf heb dit ondervonden door mijn dieren die in een terrarium van 60 cm hoog zaten over te plaatsen naar een terarium van 40 cm hoogte waar ze heel dicht bij de warmtelamp konden komen , voordien zaten ze ook altijd zwart en na 2 dagen zaten ze terug prachtig op kleur.

Ik had dit enkel bij dit terarium omdat ze niet dicht genoeg bij de warmtebron zaten en dit is nu opgelost  ;)

Hoe dicht kunnen jouw dieren bij de warmtelamp komen ???

 

Groetjes

Wel ik dacht dat eerst ook, maar ze kunnen zich zeker en vast goed verwarmen.

 

Zal eventjes zeggen welke lamp opstellingen ik al uitgeprobeerd heb:

 

(temperaturen zijn gemeten op de plek waar ze zitten)

Links 25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marv ,

 

hoe hoog is hun nieuw terrarium nu???? want nu heb je al opgemerkt dat ze een beetje meer gaan kleuren en dit komt omdat je terrarium lager is dan het vorige en als je de afstand tussen lamp en dieren nog kunt verkleinen is je probleem opgelost en kun je genieten van hun prachtige kleuren.

 

Dus de afstand tussen de warmtebron en de plek waar ze kunnen liggen zonnen is te groot want je spreekt hier van :

midden 35

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het mag ook 45 graden zijn, dat is nog idealer. Moest het warmer worden door de verlichting lager te hangen kan je er een lichtere wattage lamp inhangen.

 

Ik ga met de uitleg van Gerrit mee, mits de juiste verlichting en warmte kleuren ze normaal mooi... Misschien is het nu nog even aanpassen in hun nieuwe terra maar ik zou de temperatuur iets opdrijven of de lampen laten zakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het mag ook 45 graden zijn, dat is nog idealer.  Moest het warmer worden door de verlichting lager te hangen kan je er een lichtere wattage lamp inhangen.

 

Ik ga met de uitleg van Gerrit mee, mits de juiste verlichting en warmte kleuren ze normaal mooi...  Misschien is het nu nog even aanpassen in hun nieuwe terra maar ik zou de temperatuur iets opdrijven of de lampen laten zakken.

 

Heb net alles feller gezet en beetje laten zakken, hopelijk komt er verandering in

 

ik laat ze nu enkele uur met rust en zal zien als er in de namiddag verandering is.

Als dit niet het geval is dan weet ik het nietmeer.. heb dan zowat alles geprobeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net even fotos gemaakt hoe ze er nu bij zitten

 

1238147975.jpg

1238147989.jpg

 

in vergelijking met een man die aan het vervellen is en zelf nog ni op kleur is

 

1238148328.jpg

 

sorry moeten de fotos te groot zijn voor sommige mensen, ik zit met een 24' scherm op 1900x1200 :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu haast 5u verder, nog steeds geen verandering te zien :(

 

vrouwtjes zijn actief en eten trouwens zeer goed*

 

 

Versta er geen ***** meer van eigenlijk wat er mis is. Het is allesbehalve plezant..

Share this post


Link to post
Share on other sites

rustig het is geen kameleon ;)

 

maar gerry een hogere wattage en je kunt hem laten hangen waar hij hangt :P

ik had ook zeer veel warmte minnende dieren (halsband leguaantjes ;) ) en ik had er een persglas lamp in (8 euro bij de doe-het-zelf zaak) hoef je je lamp niet lager te hangen en je dieren hebben een lekker brede plek om te zonnen.. ik gok zo dat je 80 watt kan proberen en al wel goed zit tegen de 45 graden :)

 

grtjss

edit: nog belangrijker je dieren kunnen er minder makkelijk bij komen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofwel is het gewoon te warm voor hen?

Ik daarnet de indruk dat ze hun kleurkes kregen toen ik ze ff uit de terra liet.

Ga ze eens wat langer laten rondcrossen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag nog wat veranderingen aangebracht in mn vrouwen terra. Ben daarna even gaan shoppen en toen ik na een anderhalf uur terug thuis kwam en de dames ging bekijken was ik aangenaam verrast :)

 

het dametje die zelden op kleur komt begint er wat mooier uit te zien

 

1238451756.jpg

foto is genomen nadat ik thuis kwam, naar gelang de dag vorderde kwamen de kleuren er nog meer door en het is ook zo gebleven B)

 

Hopelijk is het morgen ook zo. Ik ben allesinds happy om ze zo te zien :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij als ze uit een handwarm badje komen hebben ze altijd de meest mooie kleuren!

 

heeft het mischien iets met vocht te maken ?

of is het een opwinding die ze in de bak niet hebben maar juist buiten de bak wel.

 

als ze in de bak zelf in een kleiner badje gaan krijgen ze namelijk niet de ECHT mooie kleuren.

 

hun scherpe kleuren bieden in de natuur nog wel eens hun bescherming,

hoe feller hoe gevaarlijker en soms giftig tonen voor andere dieren.

 

mischien dat ze hun keur niet gebruiken in de bak omdat ze zich veilig voelen ?

 

buiten hun bak weten ze niet wat er kan gebeuren, ze zitten immers altijd in de bak die ze door en door kennen .

 

het is maar een gedachte maar mischien heb je er wat aan ..

Groet Donny

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft niets met vocht te maken

volgens mij heeft het puur te maken met hoe het dier zich voelt en warm of koud.

als een dier het koud heeft maakt hij zich donkerder om meer warmte op te nemen en andersom natuurlijk :)

 

dat voorbeeldje wat je noemt donny klopt enigzins wel maar niet voor deze diertjes :P

deze zijn officieel niet heftig gekleurd de gelige wildkleurtjes zijn hun schutkleur dus deze zijn zo gemaakt om juist NIET op te vallen :)

wij mensen vinden de natuur meestal niet goed zijn best doen en vinden dat wij het beter kunnen en selecteren dieren op hun kleur en kweken daar mee door tot het een kleurslag is

 

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

In hun terra staat al lang geen waterbakje meer want ze dronken er nooit uit, ik geef ze om de 2 dagen wat water d.m.v een spuit, dan laat ik water op hun neus druppelen. Als ze water willen beginnen ze direct met de tong het water op te likken. Elke zaterdag of zondag gaan ze dan nog eens in een badje.

 

De warmte in de terra zal geen probleem geweest zijn, want de temperaturen zijn hetzelfde als voordien. Enige wat veranderd is zijn nepplanten en wat 'versiering'.

 

Vandaag doet ze het ook goed. Ze zit haast constant onder de powersun met haar koppie hoog in de lucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marv.

mag ik je adviseren gewoon helemaal te stoppen met veranderen? iedere post vertel je weer wat nieuws dat je geprobeert hebt! dat kan niet dan krijgen ze nooit rust.

daarbij komt dat je gewoon gedult moet krijgen als je wat verandert duurt het even voor het effect heeft!

 

doe ook het waterbakje weer terug in het terrarium. je weet zelf niet wanneer zij dorst hebben! dan kunnen ze zelf nog een keer extra drinken of niet. elk dier MOET een drinkbak hebben dat is zelfs wettelijk bepaalt. ook al lijkt hij er geen gebruik van te maken er komt een keer...

 

hoop dat je het goed opvat :)

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel, 'veel' veranderd kan je het niet noemen. Heb hoogstens de lampen verlaagd, andere lampen in en wat groen opgehangen. Ik zie heus wel als het voor hen teveel wordt want mn ene vrouw schrikt wel snel als je een bruuske beweging maakt, dus ben ik altijd voorzichting en rustig in de omgang met haar

 

Waterbak komt er morgen weer in allesinds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterbakje verplicht ?? als je 2 tot 3 keer per week sproeit dan is dit goed genoeg. een waterbakje brengt alleen maar viezigheid mee. is mij ook altijd aangeraden van een bad te geven of te sproeien.

als je ook elke dag verse andijvie of fruit etc geeft, pakken ze hier ook vocht uit op.

mvg Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een waterbak is niet 'verplicht'... Wij zetten onze baardjes in bad en sproeien ze, ook is het zo dat ze vocht uit groenten en fruit halen. Dit krijgen ze dan ook dagelijks...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond al dat poema aan het zeveren was. Bakje water komt er bij vrouwtjes niet in want ze maken gans de boel smerig.

 

Zoals kai al zei, ze halen hun water uit hun voedsel. hen besproeien en een badje geven is een extra'tje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand verplicht je iets te doen wat men hier aanbeveelt, hier deelt men meningen. <_< . Dat is de bedoeling van een forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vond al dat poema aan het zeveren was. Bakje water komt er bij vrouwtjes niet in want ze maken gans de boel smerig.

 

Zoals kai al zei, ze halen hun water uit hun voedsel. hen besproeien en een badje geven is een extra'tje

wacht even hoor,je komt op het forum,en je hebt vragen,zever dan niet als je een antwoord krijgt wat niet in je straatje past!

wees blij dat er mensen zijn die met je meedenken,en er energie in stoppen om je verder te helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GOED ZO ANITA :cheer::cheer:

 

GEEN :shoot::shoot: OP HET FORUM

 

Niet elke baardagaam kleurd mooi op

Zelfs uit de beste kleurslagen zitten er altijd bij die niet aan de verwachtingen voldoen die men er van verwachte

 

ongeacht de temperatuur(soms help het wel hoor)(sommige hebben zelfs meer kleur als ze kouder zitten(wat zeker niet de bedoeling is ,goed gehuisvest is belangrijker dan kleur))

 

ook krijgen sommige maar goed kleur eens volwassen,en dit is met twee jaar

 

Hoe dan ook ,de baardjes zien er mooi uit,ondanks ze geen kleur hebben

 

WATER IN HET TERRARIUM

 

HIER HEBBEN DE VOLWASVROUWEN GELEERD TE DRINKEN

 

elke avond word er water in het grote loopterrarium gezet,en elke avond word er gedronken en gebadderd door sommige

 

in alle andere terrariums komt er ook geen waterpotje in(de kans op schimmel is te groot)(om dezelfde reden word hier ook niet gesproeid)

hier gaan de kleintjes dagelijks in bad,en de halfwas twee keer per week

de volwas eens per week(bij hoge temeratuur in de zomer meer)

 

heb wel al gezien dat sommigen een drinkfles hebben in het terrarium

dit lukt ook,met wat geduld is het goed aan te leren(kost wel tijd,daar de baardjes nu niet de slimste beestjes zijn)

 

hebben het geprobeerd

elke dag even met de mond aan de nippel komen

na een week waren er die al zelf dronken

anderen van het nest hebben het nooit gekund,deze wilden het niet snappen

 

DUS IEDER ZIJN GEWOONTES

ALS DE BEESTJES MAAR GOED VERZORGD ZIJN

EN ALLE ZORGEN KRIJGEN DIE ZE NODIG HEBBEN

 

GROETJES

erwin & sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×