Jump to content
stootvoeg

Eitjes Ingedeukt...................

Recommended Posts

Heb nu 4 weken eitjes in mijn broedstoof liggen. Heb het compleet gedaan zoals op dit forum beschreven.

 

Echter nu zijn er eitjes bij die gaan indeuken...........

 

Zou dit komen omdat de eitjes al na 12 dagen na bevruchting zijn gelegd ??

 

En Wat moet ik nu hier tegen doen ??

 

Heb rond de ingedeukte eitjes met n spuitje al wat extra water aan het vermuliciet toegevoegd.

 

Ben bang dat ik zo al mijn eitjes ga verliezen (misschien mijn vermuliciet iets te droog gemaakt ????)

 

Groetjes Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

als de vermulcillite idd te droog was,en je bent er vlot bijgeweest heb je de kans dat ze weer bijtrekken.

maar zijn ze bevrucht,of heb je daar nog niet naar gekeken.

normaal kan je na een dag of 3 de kiemschijf al zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marco,

 

Of de eitjes zijn niet bevrucht, of de vermiculiet is te droog.

 

Schijn met een lampje op de eitjes, zie je adertjes lopen zijn ze

bevrucht.

 

Ook bevruchte eitjes kunnen echter afsterven.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Marco,

 

Of de eitjes zijn niet bevrucht, of de vermiculiet is te droog.

 

Schijn met een lampje op de eitjes, zie je adertjes lopen zijn ze

bevrucht.

 

Ook bevruchte eitjes kunnen echter afsterven.

 

Groetjes Marc B)

Hoe krijg ik als de vermuliciet te droog is dan toch nog deze nat genoeg krijg ?

 

En wanneer is deze dan nat genoeg ??

 

Of kan ik gewoon een nieuw bakje met vermuliciet maken en de eitjes daarin over plaatsen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marco ,

 

als de eitjes te erg ingedeukt zijn is er geen redden meer aan , kan je misschien een foto plaatsen ervan want ik denk eerder dat je eitjes te droog zijn weggelegd.

Als ze onbevrucht zouden geweest zijn zullen je eitjes eerder beschimmelen en slecht worden dan ingedeukt te geraken.

 

Zal nog even uitleggen hoe je het best eitjes in de vermiculiet kan leggen want dit is echt eenvoudig :

 

neem je hoeveelheid vermiculiet die je nodig hebt en doe deze in een emmertje of iets anders laat er dan KOUD water oplopen zodat dit ruimschoots onder staat ( eerder drijft ) , laat dit 30 minuten staan en giet dit dan in een vergiet af laat even uitdruppen ( de vermiculiet niet aandrukken met de handen om het water te verwijderen ) , dit doe je dan in je bakje dan de eitjes erop en klaar is kees ;) ook raad ik aan om de eitjes niet dadelijk in de vermiculiet te leggen als ze afgelegd zijn maar enkele uren in het vochtige aflegzand te laten liggen zodat de schaal van de eitjes een beetje kan drogen want dan loop je ook veel minder kans dat ze gaan rotten ( dit raad ik zeker aan bij kameleoneitjes want deze zijn toch nog gevoeliger dan baardfagaam eitjes )

 

Hoop dat dit een beetje duidelijk lijkt want anders pm je me maar even en loods ik je er wel doorheen ;) en leg ze zovlug mogelijk als ze bevrucht zijn natuurlijk in nieuwe vermiculiet maar draai ze niet om dus in dezelfde possitie overbrengen in je nieuwe vermiculiet.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo Marco ,

 

als de eitjes te erg ingedeukt zijn is er geen redden meer aan , kan je misschien een foto plaatsen ervan want ik denk eerder dat je eitjes te droog zijn weggelegd.

Als ze onbevrucht zouden geweest zijn zullen je eitjes eerder beschimmelen en slecht worden dan ingedeukt te geraken.

 

Zal nog even uitleggen hoe je het best eitjes in de vermiculiet kan leggen want dit is echt eenvoudig :

 

neem je hoeveelheid vermiculiet die je nodig hebt en doe deze in een emmertje of iets anders laat er dan KOUD water oplopen zodat dit ruimschoots onder staat ( eerder drijft ) , laat dit 30 minuten staan en giet dit dan in een vergiet af laat even uitdruppen ( de vermiculiet niet aandrukken met de handen om het water te verwijderen ) , dit doe je dan in je bakje dan de eitjes erop en klaar is kees ;) ook raad ik aan om de eitjes niet dadelijk in de vermiculiet te leggen als ze afgelegd zijn maar enkele uren in het vochtige aflegzand te laten liggen zodat de schaal van de eitjes een beetje kan drogen want dan loop je ook veel minder kans dat ze gaan rotten ( dit raad ik zeker aan bij kameleoneitjes want deze zijn toch nog gevoeliger dan baardfagaam eitjes )

 

Hoop dat dit een beetje duidelijk lijkt want anders pm je me maar even en loods ik je er wel doorheen ;) en leg ze zovlug mogelijk als ze bevrucht zijn natuurlijk in nieuwe vermiculiet maar draai ze niet om dus in dezelfde possitie overbrengen in je nieuwe vermiculiet.

 

Groetjes

Kan ik dat nu alsnog doen gerrit ?

 

Of gewoon dit voor t volgende legsel doen ?

 

Heb het nu gedaan volgens de beschreven methode van 1 op 1 (vermuliciet - water).......................

 

Groetjes Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marco,

 

Zoals al staat beschreven, zet vermiculiet volledige een half uur onder water.

 

Giet daarna het overtollig water af en klaar is kees.

 

Heb deze methode al aan veel mensen uitgelegd, en die zijn

allemaal tevreden.

 

Vraagje; zitten er deksels op de doojes waar de eitjes in liggen?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Marco,

 

Zoals al staat beschreven, zet vermiculiet volledige een half uur onder water.

 

Giet daarna het overtollig water af en klaar is kees.

 

Heb deze methode al aan veel mensen uitgelegd, en die zijn

allemaal tevreden.

 

Vraagje; zitten er deksels op de doojes waar de eitjes in liggen?

 

Groetjes Marc B)

Ja Marc, zitten deksel met 3 gaatjes erin op...................

 

Ga nu n bakje klaarmaken met de door jou omschreven manier.

Moet ik eerst niet t bakje vermiculiet niet "voor verwarmen" in de stoof.

Voor dat ik de eitjes overzet ?

 

Bedankt Mensen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marco,

 

Eitjes die bebroed zijn nooit overleggen in koude vermiculiet.

 

Probeer de temperatuur van de nieuwe vermiculiet zoveel mogelijk op

de broedtemperatuur te krijgen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marco ,

 

gewoon doen zoals Marc hierboven aanhaald en de temperatuur van de vermiculiet zogoed mogelijk proberen na te bootsen aan de vorige vermiculiet.

 

Heb dit in mijn beginjaren ook allemaal uitgeprobeerd totdat ik raad aan Marc heb gevraagd wat de beste manier was om de eitjes in de vermiculiet te leggen en dit was hoe ik het hierboven heb beschreven , als men deze manier gebruikt hoeft men zelfs geen water toe te voegen tijdens de uitbroei periode maar dit hangt natuurlijk af van hoe warm je de eitjes uitbroed en hoelang ze erin liggen dus steeds controleren zou ik zeggen.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×