Jump to content
Drikus

Citroenplantje Eetbaar?

Recommended Posts

Mijn zoon komt nu eenmaal uit een tuindersfamilie en zaait, stekt en kweekt wat af...

 

Nu heeft hij een kameleonterraium schoongemaakt en opnieuw ingericht en dat doet hij altijd erg netjes en mooi.

 

Alleen nu had hij er een citroenplantje ter decoratie in gezet, deze had hij "over"..

 

Zonder mijn medeweten natuurlijk anders was het niet gebeurd zonder na te gaan of dat geen kwaad kan. Ik heb hem natuurlijk dan ook zo hard mgelijk geslagen :blink::blink::rolleyes:

 

Maar wat is er gebeurd: de kameleon heeft het plantje binnen 24 uur volledig verwoest, oftewel opgevreten !

 

Toen ik daar achter kwam is het plantje onmiddelijk verwijderd natuurlijk maar het dier heeft nog dagen naar het plantje lopen zoeken !!

 

Blijkbaar was het wel ERG lekker !!

 

Volgens mij was het de citrus meyeri, maar dat weet ik net helemaal zeker.

 

Iemand hier ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik heb geen ervaring met dit plantje.

 

Misschien even googlen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier geen ervaring mee

maar denk toch dat het zo geen kwaad kan

het is niet giftig en zolang het niet bespoten is met producten zal u mss geen problemen hebben

Als hij nog steeds normaal eet en stoeigang heeft zou ik me geen zorgen maken

ik zou wel is verder zoeken naar de mogelijkheden van het plantje

 

Groetjes Tim B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook ik denk dat het niet zo erg zal zijn daar hij nog levendig rondloopt :rolleyes:

het plantje zelf word ook gebruikt voor citroenthee dus denk niet dat het zo schadelijk zal zijn.

twijfel je zou je best je da eens contacteren.

groetjes

 

Jessie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier vind je alle stoffen die in een citroenplantje zitten lijk mij niet zo schadelijk.

 

In de plant aanwezige stoffen.

Etherische olie (o.a. citral a en b met caryofylleen oxide), Bitterstoffen, Looistoffen,

Flavonoiden (o.a. luteoline-7-glucoside en rhamnazine),

Terpenen (o.a. b-caryofylleen, citronellal, geraniol, linalool en nerol) en

Polyfenolen (o.a. caffeine zuur, protocatechuine zuur en rozemarijnzuur).

 

 

 

Chemische bestanddelen in Citroenmelisse.

1-octen-3-ol, 10-alfa-cadinol, 3-octanol, 3-octanone, Alfa- cubebeen, Alfa-humuleen, Beta-bourboneen, Caffeine zuur, Caryofylleen, Caryofylleen-oxide, Catechinen, Chlorogenine zuur, Cis-3-hexenol, Cis-ocimeen, Citral-A, Citral-B, Citronellal, Copaene, Delta-cadineen, Eugenyl-acetaat, Gamma-cadineen, Geranial, Geraniol, Geranyl-acetaat, Germacreen-D, Isogeranial, Linalool, Luteolin-7-glucoside, Methyl-heptenone, Neral, Nerol, Octyl-benzoaat, Oleanoline zuur, Pomoline zuur, Protocatechuine zuur, Rhamnazine, Rosmarine zuur, Rosmarinine zuur, Stachyose Succinine zuur, Thymol, Trans- ocimeen en Ursoline zuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

.Hier vind je alle stoffen die in een citroenplantje zitten lijk mij niet zo schadelijk.

 

In de plant aanwezige stoffen.

Etherische olie (o.a. citral a en b met caryofylleen oxide), Bitterstoffen, Looistoffen,

Flavonoiden (o.a. luteoline-7-glucoside en rhamnazine),

Terpenen (o.a. b-caryofylleen, citronellal, geraniol, linalool en nerol) en

Polyfenolen (o.a. caffeine zuur, protocatechuine zuur en rozemarijnzuur).

 

 

 

Chemische bestanddelen in Citroenmelisse.

1-octen-3-ol, 10-alfa-cadinol, 3-octanol, 3-octanone, Alfa- cubebeen, Alfa-humuleen, Beta-bourboneen, Caffeine zuur, Caryofylleen, Caryofylleen-oxide, Catechinen, Chlorogenine zuur, Cis-3-hexenol, Cis-ocimeen, Citral-A, Citral-B, Citronellal, Copaene, Delta-cadineen, Eugenyl-acetaat, Gamma-cadineen, Geranial, Geraniol, Geranyl-acetaat, Germacreen-D, Isogeranial, Linalool, Luteolin-7-glucoside, Methyl-heptenone, Neral, Nerol, Octyl-benzoaat, Oleanoline zuur, Pomoline zuur, Protocatechuine zuur, Rhamnazine, Rosmarine zuur, Rosmarinine zuur, Stachyose Succinine zuur, Thymol, Trans- ocimeen en Ursoline zuur.

 

...Jaja... dat is precies al wat ik dacht.... :(:(:blink::blink:

 

Ik ben er wat meer achter, wat het geweest is : citroenmelisse .

En geen citrus meyeri

 

Wat Darkraver waarschijnlijk al dacht?

Trouwens geweldig dat je dat zo weet ! hoe kom je daaraan? Waar kan je zoiets vinden?

(Ik hoop trouwens voor je dat je het hebt kunnen kopieren/plakken...)

 

Mijn zoonloef kweekt het (probeert) omdat het een aanvulling zou zijn voor in de salade voor menselijke consumptie !

 

Lijkt mij dus ook in ieder geval niet schadelijk.

Maar het moet geweldig lekker zijn want hij was er gek op en heeft er veel ineens van gegeten ( het hele plantje !).

Nadelige gevolgen heb ik niet kunnen constateren integendeel, hij was de dagen erna erg levendig maar ja hij was natuurlijk wel op zoek naar dat plantje.

Dat kan ook de reden van zijn levendigheid geweest zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet m,n lijstje even nakijken of het giftig is,maar heel belangrijk is dus,dat er geen giftige stoffen op gedaan zijn!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

citroen melisse is geen giftig plantje dieren eten er wel vaker van, dat kan geen kwaad, alleen als het bespoten is, kameleons eten vaker van planten dus weet wat je in je terra zet voortaan, maar vaak weten ze wel wat ze wel en wat ze niet kunnen eten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee er zijn absoluut geen bestrijdingsmiddelen of agressieve meststoffen gebruikt.

 

Zoonlief kweekt gewoon van alles voor de hobby en op biologische wijze.

Zo staan er ook hele potten met gollywoog... en ja weet ik veel hoe het allemaal heet... van alles...

 

Alleen had hij nu ineens zonder overleg of iets ,dus helemaal uit eigen initiatief , ineens wel een plantje geplaatst...doetie anders nooit ! (en nu ook helemaal niet meer zonder overleg..hehe...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er wat meer achter, wat het geweest is : citroenmelisse .

En geen citrus meyeri

 

Wat Darkraver waarschijnlijk al dacht?

Trouwens geweldig dat je dat zo weet ! hoe kom je daaraan? Waar kan je zoiets vinden?

(Ik hoop trouwens voor je dat je het hebt kunnen kopieren/plakken...)

 

Kok van opleiding, moet je wel een beetje weten wat er in de grondstoffen zit, Wel niet zo uitgebreid als hierboven ;)

 

Mijn zoonloef kweekt het (probeert) omdat het een aanvulling zou zijn voor in de salade voor menselijke consumptie !

 

Lijkt mij dus ook in ieder geval niet schadelijk.

Maar het moet geweldig lekker zijn want hij was er gek op en heeft er veel ineens van gegeten ( het hele plantje !).

Nadelige gevolgen heb ik niet kunnen constateren integendeel, hij was de dagen erna erg levendig maar ja hij was natuurlijk wel op zoek naar dat plantje.

Dat kan ook de reden van zijn levendigheid geweest zijn...

 

Citroenmelisse is zeer kalmerend. Samen met lavendel een goede biologische samenstelling als slaapmiddel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalmerend...hmmm... dan heeft het dus wel bij-effecten.

Dat zou dan misschien juist niet goed zijn?

Hoewel ik geen enkel effect heb gezien terwijl hij er in 1 keer wel erg veel van gegeten heeft.

(wel gehoord: dat gesnurk s'nachts uit de huiskamer!!!... ik dacht al wat hoor ik toch?? ;);) )

 

Serieus: Ik vind het toch appart, hij krijgt naast levend voer bijna elke dag wel wat aangeboden qua fruit en groenvoer, sinasappel, banaan, adijvie, gollywoog, enz . Van alles wat wij zelf eten aan fruit en zo worden er altijd wel een paar stukjes in de kameleonnenbakken gegeven. Dat is ritueel geworden: als je zelf wat neemt moet er ook een gedeelte van naar de dieren...

Maar hij kijkt daar eigenlijk weinig naar om, af en toe een hapje.. dat wel. Maar het meeste kan ik weer onaangeroerd weghalen.

 

Maar dan zo'n plantje en hij verorbert het direct in 1 X !!

Zegt dat iets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dieren kiezen vaak zelf bewust hun eten waarscheinlijk had hij dat plantje gewoon nodig, vaak weten ze ook wat giftig is en wat niet, gewoon niet ongerust zijn, mss vaker het plantje in het hok zetten ;):lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je niet een hibiscus staan,is ook erg lekker,blad en bloem zijn eetbaar,ik heb een grote boom,en ze eten er de hele zomer van,maar als je een plant hebt ouder dan 6 maanden (is alle troep eraf) kan je die er ook goed inzetten.

de citrus kan ik niet vinden in mijn lijst!

nuttige linken om te bekijken:

http://www.plantaardigheden.nl/

http://www.academiapress.be/media/foto/art...038208909-3.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas blijkt het "het laatste plantje " geweest te zijn die hij in de verzameling had.

Dus staat de citroenmelisse nu weer hoog in het volgend "te kweken project" bij mijn zoon.

Er was nog wel een ander citroenmelisse-plantje maar die was eigenlijk verwaarloost, hij heeft 't direct weer volle aandacht gegeven om te kijken of hij weer "op te krikken valt", eventueel sneller dan nieuw gekweekte exemplaren.

Das dus even afwachten.

Maar volgens mijn zoon is het een gemakkelijk en snel groeiend plantje en hij gaat er weer mee aan de slag zodat we verder onderzoek met betrekking tot de kameleon te kunnen doen.

Wordt vervolgd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je zaad nodig heb doet je maar berichtje wij hebben hier thuis paar 100 van die planten staan, bij ons loopt zomers ook mijn kameleon wel eens los door de tuin deze zoekt dan bewust planten en bloemen op om echt opteeten, ik heb hem ook wel eens bloemen zien eten waarscheinlijk voor de nectar of stuifmeel denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

 

weer een (eigenlijk veel te jong/klein..) plantje "verstopt" in het terrarium.

Goed uit het zicht gehouden, het moet geen toeval zijn.

 

Ja hoor! het heeft er letterlijk 2 dagen in gestaan !

Nu waren het nog maar een paar blaadjes wat aan het plantje zat en eigenlijk een veel te klein plantje wat ik geplaatst had.

 

Maar weer !...

 

Vrouwlief zei ook al : "ik vond het al raar dat hij weer op de bodem liep rond te struinen". (Niet wetende dat ik weer een plantje had geplaatst).

 

Voor mij wel een bewijs! Temeer omdat ik het plantje nu op een erg "verstopte plek" had gestopt....

Weer kaal ! ( het was al niet veel ...maar toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi toch;) het is een kruidenplant dus zal niet veel kwaad kunnen, u zou ze ook zomers buiten kunnen laten lopen :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel tuin en keukenkruiden kunnen gevoederd worden

HET NADEEL IS ENKEL DAT ZELF EXPERIMENTEREN GEVAARLIJK IS

 

zo zijn sommige groenten zeker geen baardjeseten

 

prei en kolen en spruitjes zijn te zwaar en verteren niet,en baardjes kunnen er dagen ziek van zijn

 

sommige bloemen zijn zelfs giftig

 

eens het nieuw forum in werking zetten we alles wat uitgetest is van groenten en kruiden met foto hier op het forum

ben er al een tijdje mee bezig

ook veel van onze balkon planten zijn eetbaar

 

citroenmelisse kan,maar in beperkte mate

dit geld voor de meeste kruiden soorten

 

groetjes

erwin & sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid: de citroenplantjes zijn (nog) niet gevoed aan de baardjes, alleen aan de kameleonnen..

 

En het bijzondere verschijnsel was dat de plantjes zo'n enorme aantrekkingskracht op de kameleonnen hadden. Zo erg dat dit "experiment" dus nog steeds loopt.

 

In eerste instantie is het plantje "per ongeluk" in het terra gekomen.

Daarna goed verstopt expres.

Dan gaat het dier dus zeer actief op zoek naar het plantje !

En het "in beperkte mate": daar blijkt de kameleon het niet mee eens te zijn...

 

Dat moet toch wat betekenen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×