Jump to content
Sign in to follow this  
thomas_gruwez

Terrarium

Recommended Posts

hallo ik heb een terrarium gebouwd vandaag met afmetingen 140X80X80.

maar ik heb nu een paar vragen.

hoeveel en welke lampen zou ik best gebruiken voor men temp. van 40 graden te bekomen.

 

en hoe moet ik het dan snachts op 20 houden.

aangezien het op mijn kamer zeer koud is snachts.

dan men 2de vraag is:hoeveel bodem bedekking moet ik hebben

zou woestijn zand gebruiken en misschien 2 kleuren

 

en dan als laatste: wat moet er zeker in men terrarium zitten en voor versiering en of de beestjes zelf een soort schuilplaats moeten hebben " slaapplaats"

 

mvg. thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er 3lichtpunten in maken.

Als ik jou was en aangezien de hoogte van je terra zou ik er een mega ray lamp inhangen. Deze is in verschillende wattages verkrijgbaar (in de online shop hier) en geeft tegelijk warmte en uv-verlichting af. Wij hebben deze lamp in onze grote terra hangen en de baardjes doen het er super mee.

Ik weet wel niet welke wattage je zal nodig hebben. Misschien de 100 watt en dan kan je in een ander lichtpunt nog een halogeenspotje erbij doen als het te koud moest zijn.

Ook zou ik zorgen dat je voldoende licht opbrengst hebt dmv een tl of spaarlampen.

Voor je er baardjes in zet is het belangrijk dat je met de terra's experimenteert zodat je zeker bent dat de warmte,... goed zit!

 

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar is een mega ray lamp niet groot?

anders had ik gedacht aan 3 zware spot's te hangen (inwerken) en dan op 1 kant een minder zware voor de koelere plek.

zou dat ook niet gaan?

en met wat product kan ik het best mijn rots achterwand maken?

en mag ik bij men baardagaam een nachtlamp hangen of niet?

 

mvg thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lamp is groot maar ook weet niet super groot, als je zware spots hangt zijn deze even groot.

Ik kan alleen maar zeggen dat de baardjes het een super lamp vinden. Ze trekken er gewoon naartoe...

 

Wat betreft de achterwand kan je maken uit isomo of piepschuim en dan afwerken met tegellijm of epoxy.

Als je even rondzoekt op het forum kom je verschillende terra's tegen, als je iets moois gevonden hebt kan je gaan uitzoeken welke materialen ze gebruikt hebben om die achterwand te maken...

 

Een nachtlamp zou ik niet hangen bij je baardagaam. Ze kunnen last hebben van die verlichting en hun nachtrust zou gestoord zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou hier ook 3 lichtpunten in plaatsen

150watt op het warme front zal denk ik voldoende zijn

Uv lamp centraal dan heeft iedereen wel een beetje uv

en een 60 watt op het koude front (lagere tempratuur maar ook niet te laag)

 

Voor zand gebruik ik een kleine 7 tot 10 cm zand

Ik heb er ook enkele stenen in geplaats meer een grotje van gemaakt (zie wel dat deze goed vastliggen dat je smorgen geen onder een steen vind)

Deze zijn ook ideaal voor onder de spot te leggen de baardagamen houden ervan om er even komen op te liggen

Versiering moet je zelf wat zien ik zou er niet in overdrijven in de woestijn is eenmaal niet veel te zien

 

Groetjes Tim B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ook voor de mega ray lamp gaan .

ik heb deze ook hangen en mijn beestjes doen het er ook heel goed bij .

en mits uw bak een grote hoogte heeft .

ik ben nu een slelling aant laten maken en ik ga er allemaal mega ray lampen in hangen .

en voor nachtverwarming kun je ook een keramische lamp er in hangen .

deze geeft geen licht enkel warmte af .

en deze lamp zou ik op een temperatuur meter hangen en dan houd deze lamp uw bak snachts op 20 graden als het te koud moest zijn

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij garandeert iig een jaar lang voldoende UV afgifte maar de meeste gaan ruim 2 jaar mee.. ik heb een mega ray hangen van Maar 2008 dat ding geeft nu alsnog op 30Cm afstand + - 170 Uw/cm2 die gaat dus nog wel een hele poos mee :D

zeker een aanrader!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Hier heb je dus inderdaad een UVB meter voor.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wij hebben nog 1 UVB Solartech 6,2 meter, deze mag weg

voor 140 euro.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×