Jump to content
halsbandit

Uitpuilende Oogjes

Recommended Posts

dag luitjes

 

is mij vanochtend opgevallen dat 1 van mijn jonge baardjes zijn ogen zelf liet uitpuilen, deze helemaal naar buiten oprekken.

 

het oogvlies dat er dan uitsteekt. lijkt de binnenkant.

wit met rood vliesje o.i.d.

 

viel me nu op dat dit wel extreem werd uitgerekt....

 

iemand hier ervaring mee?

 

ik hoor het graag

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Dit hebben we al gezien of zal iedereen wel eens zien.

Dit is normaal, op deze manier reinigen ze hun ogen.

De eerste keer dat je dit ziet is inderdaad even schrikken, maar is dus heel normaal.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals Jo al zegt, geen zorgen maken!

toen ik dit vor de eerste keer zag heb ik ook meteen gekeken of het normaal was, schrok er ook erg van.

Eris dus niets aan de hand:D

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff stof uit z`n ogen haallen, hahahah.

Leuk he steeds weer nieuwe dingen zien bij je baard ;)

Zo blijf je leren.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Zover ik weet is dit een vorm van thermoregulatie, oftewel de (met name jonge dieren) doen dit om sneller warmte in het lichaam te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

 

Zover ik weet is dit een vorm van thermoregulatie, oftewel de (met name jonge dieren) doen dit om sneller warmte in het lichaam te krijgen.

Dit is nieuw voor mij <_<

De kenmerken van gedragsthermografie zijn volgens mij altijd geweest dat ze de warmte en koelte gaan opzoeken om hun lichaamstemperatuur op peil te houden.

Om de warmte sneller tot zich te nemen maken ze zich plat en donkerder, maar hun ogen opblazen daar had ik nog niet van gehoord en vraag me dan ook af hoe dit juist zit.

Heb altijd gedacht dat ze dit deden om hun ogen te vrijwaren van stof of dergelijke, maar als jij de bron of een gestaafde uitleg hier kunt aan geven hoor ik het graag, want we leren natuurlijk graag bij ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffffff zeg nu ben ik weer helemaal opgelucht dacht al dat er iets vreemds aan de hand was. Ze zijn dan gewoon hun ogen aan het reinigen Gewoon...... :rolleyes:

 

Nog nooit eerder gezien en ik heb ze al twee jaar stom he!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook nooit eerder gezien.

Dat van dat temperatuur-regulering lijkt me niet juist:

Ze zijn in staat om zich zo plat als een pannekoek te maken, zo breed mogelijke en daarbij hun kleur aan te passen om de juiste straling of warmte door te laten / op te vangen... Maar het lijkt me dan niet zo dat ze OOk nog eens oogjes gaan laten uitpuilen om temperatuur te compenseren.

 

Overigens het verschijnsel bij mijn kameleonnetjes vaak genoeg gezien maar nooit bij de baardjes.

Sterker nog: ik heb zo vaak een zandkorreltje voorzichtig met een wattenstaafje of zo moeten verwijderen omdat dat zat vastgeplakt in de ooghoek. Maar nooit een uitpuilend oog gezien....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het ook nooit eerder gezien.

Dat van dat temperatuur-regulering lijkt me niet juist:

Ze zijn in staat om zich zo plat als een pannekoek te maken, zo breed mogelijke en daarbij hun kleur aan te passen om de juiste straling of warmte door te laten / op te vangen... Maar het lijkt me dan niet zo dat ze OOk nog eens oogjes gaan laten uitpuilen om temperatuur te compenseren.

 

Overigens het verschijnsel bij mijn kameleonnetjes vaak genoeg gezien maar nooit bij de baardjes.

Sterker nog: ik heb zo vaak een zandkorreltje voorzichtig met een wattenstaafje of zo moeten verwijderen omdat dat zat vastgeplakt in de ooghoek. Maar nooit een uitpuilend oog gezien....

Dat van de temperatuur-regeling is wel juist (wil niet zeggen dat het in dit geval zo is).

Baardagamen regelen hun lichaamstemperatuur door het verplaatsen van de bloedstroom in het lichaam. Een voorbeeld hiervan is de uitpuilende ogen. Op deze manier zorgen ze ervoor dat het warme bloed van het lichaam sneller naar het hoofd stroomt.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij sommige baardjes komt het vaker voor dan bij anderen,dat ze hun ogen uitpuilen

 

hebben er hier een zitten die het meermaals daags doet(kermit)

bij deze is het een vast ritueel

de verlichtig slaat op,ze komt er onder zitten kop omhoog,even de baard opzetten en de ogen uitpuilen

 

lijkt veel op eens alles uitrekken

 

bij anderen zag ik het geregeld bij het vervellen,dat ze zo de velletjes van rond de oogholtes willen verwijderen

 

de uitleg over de temperatuurregeling had ik al gelezen op een amerikaanse sitte,maar begreep het niet te best

 

terug wat bijgeleerd vandaag :cheer:

 

((dirkus,een uitleg van wilco is meestal onderbouwd,en mag gerust overgenomen worden alszijnde dat het zo is ) ;);) ))

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde ook niet dat het per se niet waar is, alleen dat het me zo onwaarschijnlijk lijkt.

 

Een enorme dikke bolle tong om eventueel snel warmte kwijt te raken, waarom dan die kleine klraaloogjes ook nog uitsteken, das toch onlogisch?

 

Nogmaals, het kan best zijn ... maar ik geloof er niks van :blink:

 

zou ik wel eens wat over willen lezen, kan dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou het niet kunnen!

als het is om snel op te warmen,met het opzetten van de oogledenn heeft het bloed meer berijk.

ook iguanas regelen hun bloeds omloop.als ze een beet krijgen is er geen druppel bloed te zien,zelfs bij een gat van 3 cm,en de spieren bloot liggen. heel bijzonder hoor ,de natuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik bedoelde ook niet dat het per se niet waar is, alleen dat het me zo onwaarschijnlijk lijkt.

 

Een enorme dikke bolle tong om eventueel snel warmte kwijt te raken, waarom dan die kleine klraaloogjes ook nog uitsteken, das toch onlogisch?

 

Nogmaals, het kan best zijn ... maar ik geloof er niks van :blink:

 

zou ik wel eens wat over willen lezen, kan dat?

DALY, G. 1997. Behaviour of the bearded dragon lizards Pogona barbata and P. vitticeps in captivity. Herpetofauna 27(2): 28-32.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha nu weet ik da ook weer waarom ze da doen met hun ogen.

Ik heb da gisteren gezien bij mijn baardjes en dacht ook al wa doet die nu.

Maar ze zijn aan vervellen dus zal daarom zijn Erwin.

 

Yoepie weet weer iets bij

 

Groetjes evyds

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×