Jump to content
Sign in to follow this  
Salenia

Verschillende Meningen Over Mineralen En Vitamines

Recommended Posts

Er zijn erg veel meningen te vinden over het toedienen van mineralen(kalk) en vitamines. De een zegt dit, de ander dat.

 

Mijn baardjes zijn rond de 16 weken oud en ik geef ze om de dag het voedsel bepoederd met:

de ene dag Zoo Med's reptivite (met D3)

en de andere dag miner-all (met 34% calcium)

 

Op aanraden heb ik op de beurs in Houten stuifmeel gehaald, wat ik 1 x in de week ipv de mineralen geef.

 

Vraag aan jullie is: is dit voldoende of hebben jullie andere tips?

 

Alvast bedankt,

 

Marc

 

p.s. Iedereen nog een goed 2009 gewenst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Hangt ervan af of je bak ook nog voorzien is van UVB lampen.

Als dit zo is, is het voldoende om de reptivite (D3) enkel in het W.E. toe te dienen.

Op weekdagen gebruik je dan kalk en afwisselend minner-all.

De stuifmeel kan je dan over de groenten gebruiken.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou reptivit niet om de dag gebruiken maar gewoon 1a2 dagen achter elkaar 1 dag is eigenlijk al genoeg en de andere dagen minerall

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de vitamienen en mineralen van 101 dragons

van maandag t/m donderdag de calcium en zaterdag en zondag de vitamienen

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij gooi ik de vitamine en minerale over de krekels en rupsen heen bij mij krijgen ze elke dag anders te eten, met dank aan mark kan ik dus verschillend voedsel aanbieden de eene dag krijgen ze zijderups, andere dag sprinkhaan dan krekels, in zomer krijgen ze vaak nog wildvang insecten die ik gewoon in weiland van dat geld meer voor de kikkers en kleine hagedisjes, hierin zitten super veel vitamines enz, het nadeel is dat somige voedsel dieren wormen bij dragen dus is het een noodzaak om zeker die periode mestonderzoek te doen iets wat je zoiezo 3 tot 4 x per jaar moet doen

 

groeten ingel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij geven onze dieren door de week gemalen stuifmeel, sepia of kalk. Op vrijdag krijgen ze minerall. Op zondag krijgen ze vloeibare multi- vitaminen die we in hun mond toedienen, zo weten we dat ze de vitaminen binnen krijgen die ze nodig hebben.

 

Ik zou ook niet zoveel van die vitaminen en kalk geven met D3 in als je een uv lamp in je terra hebt! Anders ga je overdoseren... Kalk of sepia mag dagelijks, vitaminen 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is op Het KVN (Kameleonnen Vereniging Nederland) ooit een keer een verschrikkelijk mooi experiment geweest over het toedienen van D3 en Uv dosering, helaas is dit item om onduidelijke redenen verwijderd door de beheerders.

Daaruit kon je enigszinds opmaken dat een overdosis D3 in supplementvorm gemakkelijk te maken was en dus gevaarlijk.

Dit alles was weer in combinatie met een normale dosis UVb .

Hieruit bleek ook dat gebruikelijke rekenmethodes ernstig achterhaald waren en afstevenden op ernstige overdosis van vitamine D3.

Moraal van het verhaal was dat het nou niet duidelijk is wat voor verhoudingen er toegepast dienen te worden als we kunstmatig D3 gaan toedienen.

De ideale omstandigheid is dus als het beest ( in de vrije natuur) zelf kan bepalen hoeveel straling UV het gaat/kan opvangen om tot een optimale omzetting van D3 naar calciumopname in het lichaam te bewerkstelligen.

D3 vitaminen worden normaal IN het lichaam aangemaakt door het opvangen van UV straling van de zon .

Nu hebben we geen zon (gevangenschap) en gaan de dieren kunstmatige vitaminen D3 aanbieden, maar hoeveel dan?

Er is wel gebleken dat de lampen ( de beste verkrijgbaar) niet kunnen voorzien als vervanger voor de zon. Dus ietwat extra vitamine D3 toedienen lijkt een welkome aanvulling... maar hoeveel dan?

Het is (volgens mij dus) gewoon niet mogelijk om dit te bepalen.

Mede omdat de lampen die we gebruiken slechts een fractie van het spectrum van de zon afgeven. Welliswaar een behoorlijke hoeveelheid UV-b, maar het is helemaal niet duidelijk of dit het enige lichtspectrum is waarbij Uv wordt omgezet in vitamine D3 ! Waarschijnlijk niet !

Het gedeelte UV-b spectrum die een goede lamp uitstraald, alleen al, is al beduidend minder dan de breedte van het spectrum van de zon op UV-b gebied.

Bovendien is het uitgestraalde UV-b van een lamp echt erg sterk afhankelijk van de leeftijd/branduren en neemt dus enorm af gedurende de leeftijd van de lamp.

Het valt dus gewoon niet te berekenen of een lamp voldoende UV-b afgifte heeft en wat daarbij aan extra kunstmatige vitaminen D3 zou moeten worden toegevoegd om tot een goede D3 - calcium omzetting te komen.

 

Het dier gaat, naarmate het meer uv nodig heeft, daar zelf maatregelen voor treffen...

 

Te dicht bij een UV lamp? Misschien is dat wel een verklaring waarom sommige dieren verbranden: te weinig extra vitamine D3?

Het dier probeerd de tekortkomingen op te vangen door zo veel mogelijk UV-b op te vangen, dus zo dicht mogelijk bij de UV lamp te kruipen.... verbranding...

Als het dier extra Vitamine D3 in supplementvorm had gekregen had het zeer waarschijnlijk nooit zo dicht bij de UV lamp gekropen en een overdosis (zonverbranding) opgelopen...

 

Misschien......

 

Blijft een feit dat als de dieren normaal zonlicht opvangen ze geen problemen hebben met het opnemen en omzetten van D3 naar calcium.

Dus misschien zijn onze lampen helemaal zo goed nog niet.

 

Dat is warschijnlijk ook zo: kijk maar naar meetgegevens over het hele Uv gebied van de beste lampen.

Dan blijkt er een enorm verschil te zijn tussen normaal zonlicht en lampen. Is ook niet zo gek natuurlijk.

 

Als je even googled dan is er een (engelse) site waarbij verschillende lampen regelmatig getest worden en gemeten wat voor en hoeveel UV zij uitstralen hoe lang dat duurt voordat zij hun eigenschappen verliezen enz.

Ik zal later even kijken voor een link...

 

Dan begrijp je hoe je nooit de zon zal kunnen vervangen door een lamp.

De spectra zijn totaal verschillend, met diepe pieken en dalen...

 

D3 extra toedienen zal dus echt nodig zijn en hoeveel? geen idee....!

Hangt dus helemaal af van wat voor lampen je gebruikt, hoe dicht de dieren erbij kunnen, wat voor extra supplementen je gebruikt , enz....

 

Elk schepsel voelt zich beter in een zon-omgeving.

Het is al geruime tijd dat lampenfabrikanten zich bezig houden met het fabriceren van lampen die het zonlicht eniszinds kunnen simuleren. Waarom?

Puur omdat als zij de lamp zouden uitvinden die "de mensen happy" zouden kunnen laten voelen in een werkomgeving de productiviteit enorm zou gaan beinvloeden... Stel je voor: iedereen voelt zich "happy" en produceerd 25% meer... kassa....

Er zijn ook al van deze lampen op de markt... het zonlicht zoveel als mogelijk nabootsend. Maar het bij lange na niet halen ... ( zie alle specs van tl's met "sun" of "natural light" oid...

 

Onze allerbeste UV-lampen voor reptielen zijn maar een fractie van wat zonlicht is..... Dus extra D3 blijft noodzakelijk.... maar hoeveel?......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Over de vloeibare vitaminen D3 zijn de meningen ook zeer verschillend.

 

Het is al lang bekend dat er geen enkele lamp UV lamp is die de zon

kan vervangen.

 

Ook is het geven van vitaminen niet al te makkelijk, geef je nu teveel

of te weinig!!!

 

Wij gebruiken wel extra vitaminen D3, zeker voor onze jong opgroeiende baardjes.

 

Nietemin zal dit altijd een moeilijk onderwerp blijven.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de link dus echt nergens meer vinden...

Weet iemand anders die site niet toevallig?

 

Engelse (of Amerikaanse site) met onderzoek naar uitgezonden lichtspectrum van veel bekende en minder bekende lampen? Het woord UV light kwam in de site-naam voor (..volgens mij...)

 

iemand?

 

Is jammer wel, want daarin kon je duidelijk zien adhv wetenschappelijke metingen hoe slecht de "betere" UV lampen wel niet zijn...

 

Anders zoek ik morgen wel even verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×