Jump to content

Recommended Posts

hallo,

ik ben weer een lange tijd afwezig geweest, maar in die tussentijd heb ik niet stilgezeten.

ik heb een paar keer jongen gehad maar ik heb belachelijk veel uitval in een nest vaak loopt het op tot 80 % :ph34r:

ik heb geen idee waar het aan kan liggen ze krijgen op normale basis voedsel, er is meestal wel wat te eten in het terrarium, het terrarium wordt op regelmatige basis schoon gemaakt. eigelijk vrij normaal. ik heb natuurlijk een paar stergevallen door logische redenen gehad, oververhitting en een kappotte lamp waardoor het 2 dagen wat koeler is geweest.

maar ik vraag me egt af waar de uitval aan ligt. kan het aan de nachtelijke temperatuur liggen, dat het te koud is? waar kan het eigelijk allemaal aan liggen?

:(

ik waardeer jullie hulp zeer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo,

ik ben weer een lange tijd afwezig geweest, maar in die tussentijd heb ik niet stilgezeten.

ik heb een paar keer jongen gehad maar ik heb belachelijk veel uitval in een nest vaak loopt het op tot 80 % :ph34r:

ik heb geen idee waar het aan kan liggen ze krijgen op normale basis voedsel, er is meestal wel wat te eten in het terrarium, het terrarium wordt op regelmatige basis schoon gemaakt. eigelijk vrij normaal. ik heb natuurlijk een paar stergevallen door logische redenen gehad, oververhitting en een kappotte lamp waardoor het 2 dagen wat koeler is geweest.

maar ik vraag me egt af waar de uitval aan ligt. kan het aan de nachtelijke temperatuur liggen, dat het te koud is? waar kan het eigelijk allemaal aan liggen?

:(

ik waardeer jullie hulp zeer.

nou de opmerkingen zoal belachelijk veel uitval, meestal is er wal wat eten in de bak, de logische reden van oververhitting en dan ook nog een kapotte lamp van 2 dagen, baart mij al veel zorgen. beetje een instelling probleem is mij mening.

zo veel heb ik niet uitgebroed,maar in een legsel van 25 tot 30,verlies je er 2,geen 80 %!

je broed,dus heb je maanden om te lezen,en je bakken in orde te krijgen,dus temps meten,extra lampjes in huis.

ik denk als je wat zorgvuldiger mer nieuw leven om gaat dat je dan al een stuk verder komt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat uitval zoals u het noemd ,zal iedereen soms wel hebben,maar 80% is wel extreem veel

een a twee per nestje is meer normaal

de zwakste en kleinste vallen er wel eens uit

 

deze worden in de natuur zelfs niet eens geboren

in het wild leggen baardjes onder de grond af

de jongen moeten zich uitgraven

enkel de sterkste halen het daglicht

 

wij broeden alles uit,ook de zwakste,met onze moderne middelen

sommigen voederen deze zwakke zelfs bij met de hand,on ze toch maar in leven te houden

 

dus als de zwakke er tussenuit gaan is normaal

 

als anderen het niet halen is er wel iets anders aan de hand

goede ouderdieren is een goede start

 

temperatuur is dan ook zeer belangrijk,zowel overdag als s'nachts

de kleintjes komen hier niet onder de 20

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou heb ik er nog eens over nagedacht,maar als de jonkies pas geboren zijn,moetten ze niet zo heet onder de lamp als dat ze volwassen zijn,de temp moet langzaam opgevoerd worden! dus als de babys gelijk in 45 graden zitten,en niet dagelijks gebaddert worden,verbranden ze! miss is dat het!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik wil even wat misverstanden opheffen, ik wordt hier nu waarschijnlijk als achteloze verzorger gezien zonder instelling, mr ik wil later heel graag herptoloog worden of iets anders met dieren.

mrgoed, de opmerking van er is altijd wel wat te eten in de bak daar bedoel ik mee dat ik ook daadwerkelijk zorg dat er iedere dag vers eten en drinken in de bak is.

oververhitting: ik heb een tijdelijke bak met een deksel. deze is verstelbaar voor ventilatie. ik heb deze slechts

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja,nu kan je een log maken,en hulp zal je krijgen hoor,maar je zult eerst er eerst achter moetten komen waarom je zoveel sterfte hebt,wat uiterst ongewoon is,er zijn niet voor niks zoveel baardjes,het is voor de meeste simpel zat,anders waren er dus niet zo veel!

plaats dus een foto van je bak,een geef ons een walk trough wat je ,hoe ze het doet enz.

wij lezen precies hoe het staat geschreven,en als je je post terug leest staat alles en wat ongelukkig op.

wat ik mis is badjes in het verhaal,je kan water plaatsen,maar drinken doen ze niet. 40 watt of 60 watt spotjes zegd ons ook niets ,want je geeft geen afmetingen van de terra,en hoeveel dieren er bij elkaar zitten.

en je zal de tijd moetten maken,om goed te kunnen inschatten welke eten,of niet eten,die moetten dan apart gezet worden,en die moet je helpen met eten.

nu zal ik de kwaaie wel zijn,maar met 3 jaar huishoudschool in 1976 lukt het mij, dus zou het jou ook moetten lukken.

het enigste wat je kan doen was mijn eerste les,is je trots inslikken,en luisteren naar mensen die jarenlange ervaring hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sem ;)

 

Niemand verwijt je of aanziet je als een achteloze verzorger hoor, toch niet dat ik dat gelezen heb.

Sterfte bij jonge dieren kan aan vele factoren liggen.

Het begint al bij de aanmaak van de jongen in het ei, dus de moeder zal een gezond en evenwichtig dieet moeten krijgen (calcium, vitamines, mineralen....)zodat ze gezonde en sterke jongen ter wereld brengt ook de incubatie kan een rol spelen.

Een andere factor is inteelt, een generatie inteelt is nog niet onmiddelijk een ramp maar ermee door blijven mee kweken leid ook tot zwakkere jongen en/of afweikingen.

Eenmaal de jongen uit het ei is een goede opfok van cruciaal belang, zo dienen jonge dieren de eerste weken ook niet te warm gehouden worden, hier worden ze (+/-10) opgefokt de eerste weken in een bak van 60x40x40 met enkel een warmtespots van 40watt en zonder UV lamp en dit omdat jonge dieren in de natuur zich ook nog dikwijls schuil houden en niet onmiddelijk de volle laag zon krijgen, deze plaatsen zijn ook iets vochtiger in de bak voorzie ik enkel een schuilgrotje met een rots of tak en een waterbasin met een paar ml. water.

Het gemis wordt hier opgevangen door vit.suplementen.

Over het voedingsschema kan ik ook nog uitbreiden, maar het belangrijkste is dat er steeds voeding vooradig moet zijn in de vorm van groenvoer en wat wormpjes, het hoofdvoedsel bestaat uit kleine krekels of dergelijks maar zorg wel dat dit hoogwaardig voedsel is dat geupload is.

Geef steeds genoeg voedsel en wat zeker belangrijk is voorzie genoeg vocht door regelmatig te sproeien en of baderen, uitdroging is maar al te vaak doodsoorzaak n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×