Jump to content
Sign in to follow this  
draven

Terra Zelf Maken (advies Graag)

Recommended Posts

Graag zou ik een poging wagen om een nette terra te bouwen voor een toekomsteg baardje.

Omdat hier een hoop mensen aanwezig zijn op het forum die heel wat prachtige dingen gebouwd hebben kunnen ze me vast nog wel wat raad geven.

 

Ik ben van mening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik smeer mijn hout enkele keren goed in met vernis. en nooit problemen gehad.

Een achterwand laat ik gewoon zo, tegelijm dus.

 

Op de vraag over UV ga ik geen antwoord geven, loop een beetje achter op dit gebied <_<

 

de dieren moeten gewoon niet rechstreeks in de lamp kunnen kijken. Als die lamp nu op ooghoogte hangt gaan er idd problemen ontstaan :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier het topic over mijn zelfbouwwand http://www.reptie-farm.nl/forum/index.php?showtopic=8282

als je de zoekfunctie even raadpleegt,kom je ook al n stapje verder

 

de megaray 100 watt kan te warm zijn voor n klein terra,zelf heb ik de powersun in een volglas terra met rotswand moeten vervangen doordat het te warm werd(dit kan afhangen van de plaats waar hij staat,de mijne stond in de living)

 

succes met de bouw en zeker foto's plaatsen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

uv lampen vind ik gewoon in elk terra horen, net als warmte lamp achterwand met tegellijm is echt perfect ik heb hier super terra staan eerst heb ik gepurt en daarna ingeklodderd met tegellijm vloer van eurocol scheurd niet en ziet er gewoon perfect uit,

het is dan wel grijs die kan je nog schilderen als je het niet mooi vind

 

ik heb geen ervaring met houten terrariums, ik heb alleen glas

Share this post


Link to post
Share on other sites
hier het topic over mijn zelfbouwwand http://www.reptie-farm.nl/forum/index.php?showtopic=8282

als je de zoekfunctie even raadpleegt,kom je ook al n stapje verder

Jouw terra heeft me overtuigt om het zelf eens te proberen, prachtig werkt btw :cheer:

Ik begrijp dat ik heel wat lezen voor de boeg heb, maar graag zou ik toch wat concrete bevestigingen krijgen op een aantal vragen.

Dit blijft een forum toch?

 

Mijn kamer is niet altijd even warm, dan neem ik liever een wat "zwaardere" lamp en dim deze, dan heb ik alvast en buffer moest het te koud worden.

 

Maar kan iemand duidelijke antwoorden geven op deze vragen aub?

 

-Mega ray flood 100W,... hier hoeft dan geen UV-B TL lamp meer bij veronderstel ik?

Lijkt me erg logisch maar toch graag bevestiging?

 

-UV lampen, en ontstane blindheid(sneeuwblindheid, fotokeratitis?),... wat zijn de middelen om deze zaken te voorkomen?

Het is dus voldoende om ervoor te zorgen dat de lamp niet op ooghoogte van het baardje hangt?

 

Alvast bedank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mega ray moet inderdaad geen uvb lamp extra

bij kleinere bakken ( lijk de jouwe 100*50*50) max 5.0lampen hangen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwikdamplampen kunnen niet gedimd worden,deze hebben zelf een beveiliging

ze gaan uit als ze te warm worden en gaan weer aan na een 10tal minuten afkoeling

uvb spaarlampen kan je best horizontaal hangen met erboven een reflectorkapje,wel zien dat je dieren er ook wat aan hebben want het bereik van zo'n lamp is bijna nihil op n afstand van meer dan 30 cm.door n plateau/verhoging eronder te plaatsen,zitten ze dichterbij.

n terra van 100*50*50 is algauw te klein voor je dier,probeer alsnog voor n groter te gaan ;)

ook denk ik dat je met n lamp zoals de megaray of powersun beter 60 hoog gaat,dit om thermische terugslag en regelmatig uitvallen te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×