Jump to content
Sign in to follow this  
linda123

Staart Bijten

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Ik heb een vraag.. Mijn baardjes Sunny&Chucky zitten samen in een terra van 120*80*80. Sunny is een aardig stukje kleiner dan Chucky.

Toen we gister Sunny pakten zagen we dat zijn staartje aan het afsterven is. Vanmorgen zagen we dat het een beetje bloedde en nog verder afgestorven is.

Bijt hij zichzelf? Heeft Chucky honger? Of is Chucky dominamt? :unsure:

 

Hebben jullie dit vaker gezien? Zo ja, wat is hier meestal de oorzaak van.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Linda

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal ze echt even uit elkaar.

staarten bijten kan vanalles zijn. je dieren zijn nu een maand of 3,en denken dat alles wat beweegd eten is,dus ook het staartje van een ander dier.

het kan ook zijn dat je 2 mannen hebt,of dat de grotere alleen maar dominant is.

de wonde goed afspoelen,en er betadine of jodium op doen. als er een infectie zij komt,en de bacterien komen in de bloedbaan terecht is het zo gebeurt met het dier.

kan je geen foto plaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoii.

Ik zal deze week een fototje te plaatsen.

Maar kan het niet te maken hebben dat Chucky (de grote) honger heeft en we hem meer moeten voeden? :blink:

Is het de bedoeling dat je ALTIJD eten in je terra hebt staan?

 

Thanks

Groetjes Linda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit krekels in je terra laten overnachten. deze knagen en bijten overal in, ... ook in je baardjes als je pech hebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

om het maar veilig te houden zorg dan dat er altijd eten is,

een bakje morio,en altijd maar wat groente beschikbaar hebben,

ze zijn jong,en moetten snel groeien,en eten dus veel.

zoals ik zij,alles wat beweegd is voer,ook een staartje.

maar nu is je grotere zorg dat je dier een wondje heeft,en dat moet je goed schoon houden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de baardjes ook meteen scheiden. Zet het gewonde baardje op keukenrol, zo kan het wondje niet nog meer ge

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn baardjes zijn bijna 4 maanden en ik heb altijd groente en fruit in het terra staan. savonds krijgen de mijne krekels en sprinkanen zoveel ze opkunnen.

maar bij mij hapt de een ook af en toe naar de ander zijn staart(1 a 2 cm achter de achterpoten).

ik heb echter niet de mogelijkheid om ze te scheiden, is er nog iets anders wat ik kan doen?

heb ergens gehoord dat je de baardjes er savonds uit moet halen, het terrarium vervolgens anders indelen. en dan als de lichten uitzijn de baardjes er terug in zetten. zodat als ze sochtends wakker worden ze denken dat ze in een ander terrarium zijn.

is hier iets van waar of moet ik iets anders proberen.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

even ter info isobetadine of jodium moet je er niet zomaar op doen omdat deze pas ondekt is dat deze niet goed is voor reptielen en zelfs zou het giftig zijn.

er is een variant van speciaal voor dieren deze zou je bij een da moeten krijgen ik zal even proberen het na te vragen aan onze da welke het is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss zijn het idd bv 2 mannetjes, zoiezo uit mekaar halen, post er anders een foto van mss dat we wat beter kunnen zien wat het mss zou kunnen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het fijt dat de 1 de ander bijt is al een voorteken.

Het hoeft helemaal geen kwestie van man-man of vrouw-vrouw te zijn.

Dat er gebeten wordt is duidelijk!

 

dus de 2 uit elkaar !

De 1 wat groter en dominanter dan de ander kan genoeg aanlijding zijn.

Dat het aanbieden van te weinig voer het probleem zou kunnen zijn lijkt mij onzin!

Baardjes bijten elkaar niet omdat ze honger hebben maar omdat ze een territorium willen afzetten OF ze mogen elkaar gewoon niet...

In het laatste geval kan er idd sprake zijn van 2 mannen maar dat hoeft niet per se.

Het kan ook gewoon zijn dat ze elkaar niet mogen..

Het is ook van vrouwen onderling bekend dat dat voor problemen kan zorgen.

Natuurlijk is er ook "onwetendheid": veel jonge baardjes bij elkaar stoppen is en blijft een probleem. De bewegende staartjes van de "buurman" lijkt natuurlijk ook wel erg veel op een wormpje en als een baardje eenmaal gaat voor de prooi.... Die tandjes zijn scherper dan je denkt! Maar ik denk dat daar hier geen sprake van is.

 

De beestjes zijn echt niet "achterlijk" en hebben allemaal hun eigen karakter en alleen dat al, kan voor problemen zorgen....

 

Maar ze moeten dus nu wel uit elkaar.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had denk ik ongeveer hetzelfde probleem. ik heb nu de inrichting van mijn terrarium verranderd en dit heeft geholpen.

ik denk dat er misschien te weinig ligplek onder de warmtelamp was in mijn geval.

misschien kun je dit ook proberen als je de mogelijkheid niet hebt om de beestjes te scheiden.

 

groetjes robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×