Jump to content

Recommended Posts

is het waar er heeft me vandaag iemand verteld dat als je paard voor ze volwassen zijn dat ze niet meer voort groeien? heb dat nog nooit geweten maar wou het toch is vragen voor de zekerheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

tege mij emme ze da ook gezei,omda u vrouwke ten al voedingsstoffe ofzo in haar eikes steekt ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites
is het waar er heeft me vandaag iemand verteld dat als je paard voor ze volwassen zijn dat ze niet meer voort groeien? heb dat nog nooit geweten maar wou het toch is vragen voor de zekerheid

Dit is niet waar................ ok deels wel, maar dit is tijdelijk.

 

Een baardagaam die nog niet volgroeid is heeft de voeding die hij binnen krijgt nodig voor de groei. Zal dit diertje nu eieren dragen dan zal het grootste deel van de voedingswaarde hier naar toe gaan. In deze periode zal zij niet groeien en kan zelfs wat achteruit gaan. Vaak hebben deze baardagamen kleine legsels of slechte legsels. Nadat ze de eieren heeft gelegd (en niet direct weer eieren wil leggen) zal ze weer gaan groeien. Dit gaat meestal niet erg snel, want ze zal eerst moeten aansterken en dan kan ze weer doorgroeien.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier ben ik het dan niet met eens

 

een baardjesvrouwtje dat te jong zwanger word zal nooit een voledig uitgegroeid baardje worden

 

de tijd dat deze zwangerschap ,en herstel periode duurt is zo lang dat het de groeitijd beperkt

 

vanaf de zwanngerschap tot de eerste eileg duurd ongeveer 40 dagen

dan om de 30 dagen nogmaals een legsel(ongeveer 3 legsels per zwangerschap)

samen duurd deze periode ongeveer 5 a 6 maand

 

de herstelperiode nadien duurd minstens nogmaals 2a3 maand

 

daarna zal het baardje een rustperiode inlassen van 2 a 3 maand

 

in deze tijd zal het baardje niet groeien

 

alles bij elkaar word de groeitijd ,(de tijd dat een baardje groeid is beperkt tot 2 jaar)overschreden

 

dus zal het baardje dat te vroeg zwanger word niet meer de tijd hebben nog te groeien,en zeker geen cm meer groeien na de twee jaar

 

hierbij dan maar hopen dat de zwangerschap niet voor 1 jaar gebeurd,anders zal het zelfs een zeer klein baardje blijven

 

voor een baardje dat op een jaar de 45 cm en 450 gram weegt,zal de schade nog meevallen(dit is hier het ninimum waarop een vrouwtje mag paaren,waneer ze de 18 maand voorbij zijn)

 

voor een baardje van een jaar dat de 30 cm niet haalt is dit meer rampzalig,die zullen nooit meer kunnen weigeren als een grote man wil paren,deze zal gewoon geen weerstand meer kunnen bieden,en steets zwanger zijn ,wat de levensduur zeer zal beperken

 

HOOP DAT DE MEESTEN HET HIER WEL WETEN

 

EEN JONG KOPPEL BAARDJES MOET GESCHEIDEN WORDEN VOOR DE ZESDE MAAND,WANT VANAF DAN KAN HET AL MISGAAN,EN BAARDJES ZWANGER WORDEN

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
de tijd dat een baardje groeid is beperkt tot 2 jaar

 

Een baardagaam die voldoende voeding krijgt zal (zichtbaar) na 2 jaar niet meer groeien.

Een baardgaam die goede voeding krijgt, jong eieren gaat leggen en hier geen ondervoeding van heeft zal na deze 2 jaar door blijven groeien.

Een baardagam die geen voldoende voeding krijgt als zij jong eieren legt, zal niet meer door groeien.

 

Persoonlijk vind ik wel dat je niet te vroeg met je dieren moet gaat kweken. Een dier moet eerst volgroeid zijn, zo kan je bekijken of dit dier wel goed is om mee te kweken. Is jou dier te jong om mee te kweken en zij zal niet groot worden zal je niet weten of dit aan de voeding ligt of de genetica. De jongen die je dan verkoopt kan je dus niet van uit gaan hoe deze dieren worden. Een verhaaltje met "de ouders van mijn dieren waren zeer groot" gaat niet altijd op. Ook deze baardagamen kunnen genetisch kleine dieren geven.

 

450 gram en 45 cm als minimum om mee te kweken vind ik een goed streven voor een kweker. Alleen ben ik het er niet mee eens dat je niet kan kweken met dieren die kleiner/lichter zijn. Er zijn genoeg dieren die niet boven de 350 gram uit komen. Als je bijvoorbeeld in de natuur gaat kijken dat zit het grootste gedeelte tussen de 300 en 450 gram (met uitschieters naar 600 gram) en veel dieren komen niet boven de 45 cm uit. Dat wij selectief aan het kweken zijn met alleen de grootste dieren uit het legsel, wil niet zeggen dat de andere genetisch zwak zijn.

 

Een baardagaam die de 30 cm niet haalt als hij een jaar is zal waarschijnlijk geen eieren gaan leggen. Is ze goed doorvoed en gaat ze wel eieren leggen hoeft dit niet rampzalig voor het beestje te zijn. Het kan zijn dat het diertje gewoon niet heel groot wordt. Persoonlijk zou ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×