Jump to content
halsbandit

Overleden Blood X Florida Orange

Recommended Posts

Dit is niet leuk om te horen :(

 

Wat ik hier lees is dat het waarschijnlijk een virus is en dat dit dan maar het adenovirus moet zijn. Er is eigenlijk niets geconstateerd (als ik het verkeerd heb hoor ik dit wel ;) )

Uitval van nierfunctie hoeft bijvoorbeeld helemaal niets met een virus te maken hebben. Een goed voorbeeld van nierfalen is bijv. disbalans in de voeding.

 

Wat ik in deze situatie zou doen is de baardagaam naar de Faculteit Diergeneeskunde Universiteit Utrecht brengen. Hier kunnen ze onderzoeken waaraan hij is dood gegaan.

Persoonlijk vind ik dit zeer belangrijk dan men dit doet. Niet alleen voor jezelf dat je weet waaraan hij is dood gegaan, maar zo kan er ook een beeld gevormd worden wat er zo al bij de baardagamen afspeelt. Hier kan men dan weer veel van leren en voor de "overgebleven dieren" kan er evt. medicijnen toegediend worden.

Na autoptie kan je eigenlijk pas zeggen wat er aan de hand is.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

we weten dus ook niet of dit concreet het adeno virus is, maar omdat de symptonen er op lijken zou dit misschien kunnen. de kans is ieder geval groot dat het een virus is omdat het zo abrupt is. klopt dus dat er niet echt iets duidelijks is geconstateerd

 

ik heb van het laatste baardje mestonderzoek afgeven en hopelijk hoor ik vanavond meer.

 

ik heb geen antibiotica meegekregen, dit omdat het niet zeker is wat het was en we dan iets toedienen op gevoel of de gok denk ik zo!

 

ik heb al iemand gemailed die bij of voor de faculteit dierengeneeskunde werkt en wie weet kan die wat regelen/onderzoeken

ik wacht heel even af hoe het vanavond en of morgen ochtend gaat met het het Hypo baardje. hieruit + mestuitslag besluit ik wat het is

had al eerder mestonderzoek laten doen, maar was niks in gevonden

was ook wel heeell erg weinig, dus wie weet niet zichtbaar...

 

ik weet ook niet meer wat het is of kan zijn, alleen dat het zo niet leuk is deze hobby en weet ook niet of ik ook weer gelijk nieuwe dieren aanschaf

 

is ieder geval zwaar..............klote :angry:

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ reptie farm

 

volgens dierenarts is het overdraagzaam van soort op soort

 

begrijp ik hte goed...ofniet

 

maar in jou stukje tekst staat: overdraagbaar via lucht op dier op dier

en dat de mens het ook kan krijgen

verschillende vormen zijn er, maar kan dus de vorm van een reptiel dit ook over dragen op een ander dier, zoals een kat of zelf op de mens???

 

of is dit dan weer een ander type...?/

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Arjan,

 

Ik kan geen antwoord geven of het eventuele virus dat je baardjes

zouden hebben kan overslaan op mensen.

 

Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

 

Nogmaals Adeno virussen zijn er in verschillende vormen, en echte

geneesmiddelen zijn hier niet voor.

 

Meestal slaat het virus toe bij verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff wat een elende zeg, veel dterkte met dit grote verlies.

Hoopellijk blijft ze leven.

 

Sterkte hoor.

 

knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat betreft overkweek?

ze komen bij de bekende kwekers van dit forum en bedoel je daarmee teveel of te lang doorkweken dat ze zwakkere genen krijgen?

 

afwachten nu maar

 

mvg arjan

Hoi Arjan, jammer te horen dat er al een tweede dier is overleden :(

Veel sterkte met de verliezen en de tegenslag.

Hopelijk weet je deze avond al wat meer wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Wat ik bedoelde bij overkweek, is eigenlijk het volgende.

Daar er in het verleden en nog heel wat geexperimenteerd word met de genen om nieuwe morphen te verkrijgen de dieren ook vatbaarder worden voor verschillende aandoeningen, alle eigenschappen zitten namelijk in het DNA.

Dus wil ik hiermee niet zeggen dat de aandoening onstaan is bij degene bij wie jij je dier vandaan hebt gehaald, maar dat je heel ver moet terug gaan.

Zoals Marc al zei zijn er heel wat verschillende soorten van het adenovirus en ook is het zo als men geen onmiddelijke oorzaak vind men ook snel het adenovirus gaat noemen.

Dat dit virus gaat overslaan op je andere dieren of zelfs bij jezelf is nagenoeg onbestaande omdat zoals hierboven gezegt, er heel wat soorten zijn en iedere soort verspreid zich op hun eigen manier.

Ook denk ik dat de enige werkelijke reden te achterhalen is met authopsie.

Zo zijn er soorten die zich via de lucht kunnen verspreiden ook bij reptielen en als je dan eens goed nadenkt kan je al zien dat beurzen en winkels een groot risico inhouden zeker omdat de ziekte zeer snel fataal word en dat je het niet weken of dagen op voorhand kunt merken.

Hou ons zeker verder op de hoogte van het verdere verloop!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Arjan,

 

Ik kan geen antwoord geven of het eventuele virus dat je baardjes

zouden hebben kan overslaan op mensen.

 

Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

 

Nogmaals Adeno virussen zijn er in verschillende vormen, en echte

geneesmiddelen zijn hier niet voor.

 

Meestal slaat het virus toe bij verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc

Eersts sterkte met het zware verlies en hoop dat met andere goed komt.

 

Hoi marc

Mijn beide baardjes zijn ook overleden aan het adeno virus.

welke ze hadden weet ik niet maar ik had het ook gekregen was al ziekjes

maar daardoor dus kwetsbaarder kreeg hevige bukpijn overgeven geen eetlust meer ademnoot.. dus langs dokter deed wat testen en vroeg of er iets was verandert in mijn omgeving of ik dieren had.

zei dus dat mijn baardjes net waren overleden dus hij meteen mij testen op adeno virus en jahoor ik had het ook heb antibiotica kuur gekregen hielp bij mij gelukkig wel maar mijn nieren waren al aangetast dus geopereert hieraan.ben er goed bovenop gekomen

 

DUS JA HET IS OVERDRAAGBAAR NAAR MENSEN EN OOK ANDERE DIEREN ALLES WAT ADEMT.

 

iedereen die niet vertrouwt als dier ziek is laat meteen testen en vraag antibioticakuur aan werkt soms wel bij dier als je er snel bij bent.

terrarium wassen heeft geen zin het hangt in de lucht..

goed ramen open houden en als je terraria open doet mondkapje voor want in terrarium hangt het meer.. dat is mijn advies..

 

iedereen die het leest hoop dat jullie het niet mee maken ben echt wel 3 maand goed ziek geweest..

 

groetjes aliena

Share this post


Link to post
Share on other sites

hierbij mensen alvast een eerste uitslag van reptilenearts:

 

Hieronder de uitslag

 

Slecht verteerde ontlasting van beide dieren, ruikt naar prei. Microscopisch vrij veel o

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vandaag ook al even contact gehad met onze dierenarts voor de kat

deze vertelde mij dat het eigenlijk voor 99 % zeker is dat een adeno virus die een reptiel en in dit geval een baardagaam eigenlijk niet kan overslaan op ander diersoort(kat) en of een mens.

dit omdat het een ander type zou zijn...

 

@ aliena: maar zoals jij zegt ben je er goed ziek van geweest!

na hoelang kan je dit dan bij dier en of mens laten vaststellen

heb niks gemerkt bij de kat en cavia, maar wil alles uitsluiten op dit moment

 

ik zal nog eens rondom info proberen te vergaren

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

typich

2 dieren dood van de 3 ,en ze wacht tot maandag!!

sterkte!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Arjan,

 

Dus veel oocysten van coccidiose nu!!! :huh:

 

Snap het niet meer, maar kan zijn dat de baardjes gestorven zijn

aan een darminfectie.

 

Hopelijk weet je maandag meer.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Arjan,

 

Ik kan geen antwoord geven of het eventuele virus dat je baardjes

zouden hebben kan overslaan op mensen.

 

Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

 

Nogmaals Adeno virussen zijn er in verschillende vormen, en echte

geneesmiddelen zijn hier niet voor.

 

Meestal slaat het virus toe bij verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc

Eersts sterkte met het zware verlies en hoop dat met andere goed komt.

 

Hoi marc

Mijn beide baardjes zijn ook overleden aan het adeno virus.

welke ze hadden weet ik niet maar ik had het ook gekregen was al ziekjes

maar daardoor dus kwetsbaarder kreeg hevige bukpijn overgeven geen eetlust meer ademnoot.. dus langs dokter deed wat testen en vroeg of er iets was verandert in mijn omgeving of ik dieren had.

zei dus dat mijn baardjes net waren overleden dus hij meteen mij testen op adeno virus en jahoor ik had het ook heb antibiotica kuur gekregen hielp bij mij gelukkig wel maar mijn nieren waren al aangetast dus geopereert hieraan.ben er goed bovenop gekomen

 

DUS JA HET IS OVERDRAAGBAAR NAAR MENSEN EN OOK ANDERE DIEREN ALLES WAT ADEMT.

 

iedereen die niet vertrouwt als dier ziek is laat meteen testen en vraag antibioticakuur aan werkt soms wel bij dier als je er snel bij bent.

terrarium wassen heeft geen zin het hangt in de lucht..

goed ramen open houden en als je terraria open doet mondkapje voor want in terrarium hangt het meer.. dat is mijn advies..

 

iedereen die het leest hoop dat jullie het niet mee maken ben echt wel 3 maand goed ziek geweest..

 

groetjes aliena

Hoi Aliena,

 

Dat is wel even schrikken dat het ook op mensen overdraagbaar is.

 

Jammer dat je niet weet welke variant van het virus jou heeft besmet.

 

Maar het voornaamste is dat je er na flink ziek van geweest te zijn

er toch bovenop bent gekomen.

 

Nogmaals echte medicijnen zijn er nog niet voor, maar antibiotica kan

soms helpen tegen de andere infecties bij de verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

das idd wel effe schrikken dat het dus wel overdraagbaar kan zijn op mens en ander dieren. ik weet het niet meer wat en hoe nou de oorzaak kan zijn. zoveel gehoord nu??

 

wel weet ik dat ik sinds vanmorgen geen reptielen meer heb

de derde is gisteravond/nacht ook overleden...

 

dit alles in 2 dagen tijd..... :( :angry:

 

ik denk dat als ik dit zo allemaal merk, en weet ik zowiezo voorlopig effe stop met de hobby.

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nogmaals echte medicijnen zijn er nog niet voor, maar antibiotica kan

soms helpen tegen de andere infecties bij de verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc B)

Ben hier volledig mee eens.

De medicijnen die worden gegeven bij het adenovirus zijn nog geen medicijnen tegen het virus maar tegen de secundaire ziektes. Deze medicijnen zorgen er voor dat dit verdwijnt en zo wordt de baardagaam weer sterk genoeg. De secundaire ziektes gaan wel weg, maar het adenovirus niet. Hij overwint dus de symptomen, maar blijft wel drager van het virus. Dit zijn dieren waar je niet meer mee moet kweken, want al deze jongen zullen drager zijn.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites
das idd wel effe schrikken dat het dus wel overdraagbaar kan zijn op mens en ander dieren. ik weet het niet meer wat en hoe nou de oorzaak kan zijn. zoveel gehoord nu??

 

wel weet ik dat ik sinds vanmorgen geen reptielen meer heb

de derde is gisteravond/nacht ook overleden...

 

dit alles in 2 dagen tijd..... :(  :angry:

 

ik denk dat als ik dit zo allemaal merk, en weet ik zowiezo voorlopig effe stop met de hobby.

 

mvg arjan

Hmmm dat is geen leuk nieuws.

Als je de oorzaak wil weten zou ik deze baardagaam laten onderzoeken. Zeker omdat ze alle 3 nu dood zijn. Het kan van alles zijn zolang er niets is geconstateerd. Mocht je wel weer verder gaan met de reptielenhobby dan weet je tenminste wel waar het aan ligt.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

drama hoor!

heel veel sterkte,en wie weet wat de toekomst voor je brengt!

maar niet alleen is dit overdraagbaar,maar als je dieren coccidoses heeft gehad.ben je zelf ook een drager geworden,maar dat zegd niet dat je dan je dieren ziek maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marja ,lees dit alles net en weet zeker hoe je zich nu voelt geloof me .Heb zelf een paar keer dat hele proces meegemaakt niet op zo een korte tijd maar ben nu zelf op een jaar tijd een heel deel dieren verloren .En weet regelmatig mestonderzoek etc...maar sommige doen het redelijk blijkt dat ze toch parasieten hebben .Dus neem je weer naar medicatie en de meeste reageren daarna slechter dan ervoor en met veel geluk komen ze er terug bovenop .Heb ook een paar keer voor de keuze gestaan van ga ik verder of stop ik ermee .Telkens heb ik de draad terug opgenomen en durf niet zeggen wat mij de laatste twee jaar deze hobby gekost heeft de meeste verklaren mij dan zot .Heb momenteel een dier dat het slecht doet de laatste weken en behandel ze net als dat ik mijn kinderen zou behandelen .Maar zie desondanks geen verbetering ,en dat was omdat ik na een mestonderzoek niet direct de mogelijkheid had van de medicatie van Marc te gebruiken vanwegen het probleem afwegen .Was ik genoodzaakt van de Bycox te gebruiken die ik nog had en had beter niks gegeven en gewacht tot ik een weegschaaltje had en dan was het misschien niet gebeurd.Weet wel dat het momenteel voor mij de derde keer is dat ik in zo een situatie ben en weet niet wat er zal gebeuren .Nu weet dit staat allemaal los van jou maar wens je veel sterkte en hoop dat tijd raad geeft .

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick en Daniella,

 

Marja!!! :huh:

 

Ik denk dat je Arjan bedoeld.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is echt rot om horen Arjan :(

3 dieren in 2 dagen, hier is zeker iets zeer vernietigends aan het werk geweest.

Ik denk niet dat bv.coccidiose zo vernietigend toeslaat dat je in 2 dagen tijd alle dieren verliest.

Inwendige parasieten hebben trouwens een langer ziekteverloop en dan had je sympthomen zeker moeten merken.

Wat de reden ook mag zijn laat het zeker weten, al was het maar om ieder van ons te waarschuwen.

Hoelang had je de dieren trouwens in je bezit?

Veel sterkte en laat de moed zeker niet zakken alhoewel het in deze omstandigheden moeilijk zal zijn.

 

Groeten

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

arjan heeft vanavond de dieren weggebracht voor autopsie,hopelijk komt er een duidelijke oorzaak uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel sterkte in deze moeilijke tijd! Het is erg om een dier te verliezen, maar zo snel de 3 dieren, het is verschrikkelijk om mee te maken? Hopelijk weet je snel door de autopsie wat er aan de hand is...

Geef de moed niet op!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Arjan,

 

Ik kan geen antwoord geven of het eventuele virus dat je baardjes

zouden hebben kan overslaan op mensen.

 

Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

 

Nogmaals Adeno virussen zijn er in verschillende vormen, en echte

geneesmiddelen zijn hier niet voor.

 

Meestal slaat het virus toe bij verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc

Eersts sterkte met het zware verlies en hoop dat met andere goed komt.

 

Hoi marc

Mijn beide baardjes zijn ook overleden aan het adeno virus.

welke ze hadden weet ik niet maar ik had het ook gekregen was al ziekjes

maar daardoor dus kwetsbaarder kreeg hevige bukpijn overgeven geen eetlust meer ademnoot.. dus langs dokter deed wat testen en vroeg of er iets was verandert in mijn omgeving of ik dieren had.

zei dus dat mijn baardjes net waren overleden dus hij meteen mij testen op adeno virus en jahoor ik had het ook heb antibiotica kuur gekregen hielp bij mij gelukkig wel maar mijn nieren waren al aangetast dus geopereert hieraan.ben er goed bovenop gekomen

 

DUS JA HET IS OVERDRAAGBAAR NAAR MENSEN EN OOK ANDERE DIEREN ALLES WAT ADEMT.

 

iedereen die niet vertrouwt als dier ziek is laat meteen testen en vraag antibioticakuur aan werkt soms wel bij dier als je er snel bij bent.

terrarium wassen heeft geen zin het hangt in de lucht..

goed ramen open houden en als je terraria open doet mondkapje voor want in terrarium hangt het meer.. dat is mijn advies..

 

iedereen die het leest hoop dat jullie het niet mee maken ben echt wel 3 maand goed ziek geweest..

 

groetjes aliena

Hoi Aliena,

 

Dat is wel even schrikken dat het ook op mensen overdraagbaar is.

 

Jammer dat je niet weet welke variant van het virus jou heeft besmet.

 

Maar het voornaamste is dat je er na flink ziek van geweest te zijn

er toch bovenop bent gekomen.

 

Nogmaals echte medicijnen zijn er nog niet voor, maar antibiotica kan

soms helpen tegen de andere infecties bij de verminderde weerstand.

 

Groetjes Marc B)

dankje voor je berichtje Marc

Maar nee ik weet het niet welke ik had ga het maandag na vragen bij dokter mis dat hij het nog weet..

 

ook voor jou arjan tanx voor je prive bericht ik zal zien wat ik kan doen

voor je..

veel sterkte met het zware verlies.. ook namens mijn 4 vriendinnen hier..

vieren mijn verjaardag maar wou eerst jou nog even sterkte wensen..

groetjes aliena

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties!

 

@ jdg, ik had ze alle 3 vanaf juni en juli

dus ze waren ook ongveer pas zo'n 6 maanden oud

leek zo goed te gaan

 

ik hoor hopelijk deze week uitsluitsel, maar hier alvast de eerste ondervindinge van de arts.

 

wat evt ook nog zou kunnen, dat bij dit soort symptonen er sprake van zou kunnen zijn van papegaaien ziekte, soort van chlamydia onder de reptielen, infectie of vergiftinging, o.i.d.

er zijn zoveel mogelijkheden blijkt... dus dit word dus nu geprobeerd uit te sluiten

 

mvg arjan

 

zie info hieronder:

 

7 november 2008 Nr. 11-410

 

Alle drie de dieren zijn in een tijdsbestek van 2 dagen overleden.

 

Nu sectie.

 

Macroscopisch:

 

Vrouwelijk dier, goede voedingstoestand, . Het dier is niet helemaal vers, maar verspreid toch een andere, ui/prei-achtige geur.

 

Bruinig bloed.

 

Hart: wat bleek

 

Longen niet afwijkend.

 

Lever: bleek.

 

Milt: klein.

 

Maag: sterk overvuld met insecten en onverteerde ringetjes prei.

 

Dunne darm: dunne inhoud.

 

Einddarm: normale inhoud

 

Nieren: bleek

 

Eierstokken, niet erg actief.

 

*Kortom, microscopisch onderzoek en de test moet aantonen wat er nu precies aan de hand was.

 

In de loop van volgende week volgen daar de uitslagen van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×