Jump to content
l0ver

Terrarium Koel/verwarmen Regelen

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

de titel van dit topic zegt het eigelijk al, ik wil mijn terrarium koelen en verwarmen.

 

Mijn terrarium is 120 bij 60 bij 60, en het heeft een dubbel plafond zegmaar, er zitten 3 warmte spots in en 1 TL-balk voor de UV.

Dat terrarium staat op mijn kamer, en ik slaap op zolder/bovenste verdieping met een schuin dak waar dus de hele dag de zon op staat.

Indien dit het geval is word het dus behoorlijk warm in mijn bak, te warm eigelijk.

 

Nu kan ik er wel gewoon een thermostaat tussen zetten maar dan staat de hele tijd het licht aan en uit te knipperen, en dat vind mijn baardagaam vast niet leuk. Nu wil ik het proberen te koelen met een dimmer, dus een thermostaat en dan de dimmer en die aansluiten op mijn spots, want zodra het dan te warm word gaat de dimmer aan en dan worden dus mijn lampen gedimt ipv aan/uit.

 

Of ik moet er dan een ventilatortje tussen plaatsen ofzo

 

wie kan mijn helpen

 

Is dit te realiseren

 

groeten l0ver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ventilator zou ik zeker niet doen.

 

Voor te koelen kun je lichtere spotts nemen of er 1 of 2 uitschakelen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, dat ha ik ook al bedacht, maar dat gaat niet, want ik weet niet waneer het warm word natuurlijk, en aan gezien ik veel werk kan ik niet ff s'morgens om 6uur 2lampen uitzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Misschien eens naar het weerbericht luisteren. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat heb ik nu aan zo'n antwoord,

als ik vraag of mijn plan te realiseren is, krijg ik antwoorden van je kan ook je lampen eruit, en naar het weer bericht luisteren, denk je soms dat ik daar niet over na heb gedacht soms? maar goed, :shout:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm,wij hebben/hadden het zelfde probleem,ook vonden wij niet meteen een oplossing en hebben we ons terra verplaatst waar het nie zo warm was

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat heb ik nu aan zo'n antwoord,

als ik vraag of mijn plan te realiseren is, krijg ik antwoorden van je kan ook je lampen eruit, en naar het weer bericht luisteren, denk je soms dat ik daar niet over na heb gedacht soms? maar goed,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is de keuze van de lampen die je gebruikt ik begrijp dat je de voorkeur gegeven hebt aan tl lampen ,wel dan is het heel moeilijk volgens mij om inderdaad een systeem te zoeken en ze te dimmen tenzij er techneuten zijn die daar een oplossing voor hebben .Ikzelf heb bewust de keuze genomen om met enerzijds gewone lampen te werken (voor de warmte) en anderzijds (UV ) de uv geeft niet veel warmte zijn vaste lampen en blijven dus nonstop gedurende de dag branden .De warmte lampen is op dimmer en kan geregeld worden maar dan moet er inderdaad iemand thuis zijn .In het begin had ik daar een ander oplossing voor als ik niet thuis was ik verlaag de lampen in wattage in warme periodes en bij slechter weer zwaarder .Dus in de winter zijn het bij mij 100 watt lampen en in de zomer soms maar 40 watt lampen ,het enige negatieve is soms de lampen verwisselen .Er zijn natuurlijk met thermostaten systemen maar zijn eerder duurder en werkt inderdaad niet op tl lampen .Dus denk persoonlijk dat je als je weing thuis bent opteerd voor geen tl en andere lampen <_<;);)

En niet zo vlug op je tenen getrapt zijn de mensen zijn hier om elkaar te helpen ,maak soms ook die fout maar heeft niet veel zin en je leeft minder lang met al die stress :D:D:D:D

prettig weekend nog

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja sorry van dat antwoord, was een beetje pissed of...

maar goed...

 

ik kan ook gewoon die thermostaat, op 1 of 2 lampen zetten, en zodat het te warm word hij maar 1 of 2 lampen uitschakeld, kan iemand mijn soms wel vertellen, of je de lampen appart kan regelen via 1 thermostaat?

of moet je dan 2 tthermostaten hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Zoals hier al gezegd is is een ventilator geen optie bij baardagamen, de kans op longontstekeing is namelijk te groot.

Een thermostaat kan je inderdaad gebruiken op meer dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spaarlampen gebruiken, die geven geen warmte, maar licht.

 

En dan werken met keramische lampen om te verwarmen. Met thermostaat. Geven geen licht enkel warmte. Dus aan en uit springen is geen last voor je baardje. En dan met tijdschakelaar werken. Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×