Jump to content

Recommended Posts

hoi,

 

ik ben pas naar de dierenarts geweest met Novia omdat ze niet genoeg at, en toen zei de dierenarts dat dat kon komen door te weinig calcium. maar voor zover ik weet krijgen ze daar genoeg van. maar nu moet ik water met calcium met een spuitje geven alleen vertikt ze het ok haar mond open te doen.

 

dus hoe krijg ik dat spuitje in har mong??

 

greetz laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan het best zo rustig mogelijk en al pratend een poging doen om te beletten dat ze er stress van krijgen of schrikken .Want het zijn dieren die toch jaarlijks een paar keer dit moeten hebben .Ikzelf probeer via de zijkant al rollend zo in het bekje te komen en dan diep genoeg in te spuiten anders komt het er direct terug uit.Als ze het al iets meer gewoon zijn langs de voorzijde maar ik draai steeds het spuitje erin en dan in het keeltje inspuiten .Indien het geen grote hoeveelheid is kan je zoals Erwin wat in een wasmot inspuiten met naald en ze opvoeren maar dat is persoonlijke mening .

Groeten

Patrick en Daniella

heeft de dokter ook gezegd hoeveel en hoelang ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

En heeft de dokter geen mestonderzoekje gedaan?

 

Je bent toch bij een reptielenarts geweest h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Laura ;)

 

Eerst en vooral had ik eerst enkel een meststaaltje binnen gedaan bij de dierenarts, dan had je haar niet moeten vervoeren.

De meeste ziekte sympthomen zijn op te sporen via de mest, was er niets te zien dan zou je nog kunnen overwegen om haar op consultatie te doen.

Ik hoop dus in jouw plaats dat dit gebeurd is, want enkel een uitleg van het zou wel eens kunnen komen van calcium tekort vind ik toch wat weinig.

Hoe oud is je baardje ? het zou ook wel eens kunnen komen door de aankomende winterrust en kan pas als je baardje gezond is.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt proberen aan de zijkant van de bek zachtjes te duwen dan doet hij vanzelf de mond open en HOPPA!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik deed toen ik die van mijn antibiotica moest geven en ze t vertikten hun bek open te doen.

 

het spuitmondje tegen de zijkant houden een klein beetje tussen zn bekje duwen, en dan een klein druppeltje daarin laten lopen, dat likken ze vanzelf op, waardoor jij het spuitje in de bek krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

bedankt voor alle reacties!

van de dokter moest ik het een weekje doen en dan gewoon een keer per dag.

verder had ze geen parasieten of iets anders, ze at alleen de laatste tijd niet veel dus het calcium kreeg ze niet binnen, ik ben daarom ook begonnen met af en toe een worm gewoon in haar bekje doen en dan eet ze vanzelf verder.

 

@JDG

Novia is 5 en een halve maand oud.

 

@ Saratjeuh

ja natuurlijk ben ik naar een reptielenarts geweest :D

verder allemaal bedankt voor de info en tips!!!!!!!

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Laura ;)

 

Bij deze ouderdom lijkt mij winterrust inderdaad uitgesloten.

Zoals je nu zegt at ze heel weinig en dan treden er inderdaad tekorten op aan de nodige voedingsstoffen.

Zorg dat je het spuitje op de zijkant van de bek plaatst met lichte druk, meestal openen ze dan wel hun bek.

Probeer ook zo veel mogelijk voedingsrijk voedsel te geven en de groenten te bepoedern met bv. sepia., dus voedseldieren eerst goed uploaden.

Maar vergeet vooral ook niet genoeg D3 te geven zodat er geen ophoping van kalk ontstaat.

Succes.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Jo,

 

d3 krijgen ze genoeg in ieder geval, ik heb een goede UVlamp in me terra hangen.

dus daar komen ze niks aan tekort :D

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een tip om de bek open te krijgen:

Verhoog het wattage van de warmtelamp drastisch.

Als het te warm wordt dan gaan ze met de bek open zitten om overtollig warmte kwijt te raken en das weer erg makkelijk als er medicatie moet worden toegediend.

Het werkt niet altijd, soms kruipen ze gewoon op de koelste plek zonder de bek open te zetten. Maar vaak gaan ze wel gewoon op hun warmteplek zitten en doen daarbij hun bek open...

 

Wel moet je natuurlijk uitkijken dat het niet te gek wordt en de dieren verbranden, zo extreem is natuurlijk ook weer niet goed ! En natuulijk maar tijdelijk, als ze zitten te zonnen de lamp vervangen en als de medicatie gegeven is weer terug naar het oude wattage / temperatuur. Ik gebruik dan zelf een dimmer om de lamp te regelen. Als er medicatie moet worden toegedient dan gaat er een veel te hoge wattage lamp in en word deze langzaam opgevoerd tot het dier met de bek open gaat zitten. (Wel met een temp. meter erbij zodat je weet wat je doet, zo 1 met een "externe temperatuurmeting" met een draad eraan werkt heel goed))

Bij mij werkte dat iig geval wel erg goed en gingen ze niet "uit de zon" ondanks dat het warmer was dan normaal... ( was 75 ipv 60 watt) .

De temp. proberen "ietwat op te voeren" dus..

Bij kameleonnnen werkt dit ook heel goed... die doen hetzelfde.

Maar houd wel in de gaten dat de temperaturen niet al te ver oplopen < 45 graden! met een temeratuurmeter !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×