Jump to content
reptielrep

Broedkast Waar Kopen Of Zelf Maken

Recommended Posts

beste,

 

aangezien ik met slangen wil kweken zoals in mijn ander geplaatste berichten stel ik nu een vraag aan de volgende weters van uitbroeden:

 

wat is het beste een diepvriezer ombouwen of frigo

 

hoe moet ik uitbroeden

 

wat heb ik nodig voor de ombouw

 

hoeveel watt kabel (w&armtekebal heb ik nodig of andere dingen)

 

en droge of natte broedstoof

 

gelieve iemand te helpen want zonder dit kan ik de mannetjes niet bij de vrouwtjes zetten

 

en hoe moeten de bakjes voor de eitjes erinkomen gevuld worden ??

 

bakje van: 14 cm breedt - 28 cm lang - 7 cm hoog er zitten 8 gaatjes in precies in het midden (ongeveer) en in de deksel 21 gaatjes, heb ook nog kleindere bakken voor de uitbroed is dit genoeg voor bv 20 eitjes uit te broeden

 

is het verstandig om beschimmelde eitjes weg te nemen en ze appart in een bak te plaatsen ?

 

 

jullie zijn alvast hartelijk bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Reptielrep,

 

Koelkast of diepvriezer zijn beide geschikt om een broedmachine van

te bouwen.

 

Je hebt eerst en vooral een zeer goede thermostaat nodig om de temperatuur

te regelen.

 

Grote van de warmtekabel of mat is afhankelijk van de grote van de koelkast of diepvriezer.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een droge broedmachine.

 

Verder kun je op onze website zien hoe wij de eieren in de doosje plaatsen.

 

De eitjes worden bij ons half in vochtige vermiculiet gelegd.

 

Nieuwe broedmachines altijd een week laten proefdraaien voor je er eieren

in plaats.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hadden wij de plaats,zou ik het wel weten :rolleyes:

 

op het containerark staan geregeld grote afgedankte koelkasten (of wijn kasten)met glazen deuren.

deze zijn er ook in tafelmodel(beter twee tafelmodelletjes boven elkaar,dan een grote)(zo hoeft men geen voledige grote kast te verwarmen voor 1 bakje eitjes)

 

ook zijn deze te vinden bij de electrowinkels(deze moeten de oude toestellen terugnemen,en daar staan soms prachtstukken tussen met glazen deur

 

nog beter in zoeken naar een afgedankte laboratoriumkast(deze hebben dubbele glazen deuren,zodat de temperatuur nog beter behouden blijfd

 

zet de broedstoof op een plaats waar de temperatuur zo min mogelijk schommeld

(een veranda is geen goede plaats,daar word het te warm in,en de meeste zelfbouw broedstoven kunnen niet koelen)

 

onze broedstoof (een labokast)word verwarmd met kleine lampjes

DOE DIT NIET NA

alles word veranderd als de laaste eitjes zijn uitgekomen

met een warmtemat is het veel beter(met lampjes kunnen kleine vliegjes (fruitvliegjes)in de kast overleven,en leggen eitjes in de uitbroedbakjes,die dan weer kleine maden worden

deze vallen de pasgeboren jongen aan

 

neem twee a drie kleinere warmtematjes inplaats van een grote(als de grote stuk gaat is alle warmte weg,bij meerdere kleintjes vangen de andere het gebrek wel op

 

laatst stonden er nog twee grote perfecte broedkasten op kapaza voor maar 250 euro

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze labokasten zijn nieuw onbetaalbaar

 

deze moeten afgedankte labokasten zijn,en daar komt u enkel aan met veel zoeken,en geduld hebben

 

advertenties zetten kan ook helpen

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

en waar moet ik advertentie's zetten want op kapaza van belgie heb ik al een advertentie staan en nog maar 1maal gereageerd en die was niet goed was de deur ervan uit, mss iemand die er weggeeft ofzo weet iemand mss iamand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi reptielrep ;)

 

Aan deze kasten is moeilijk aan te geraken of je moet zoals ik in een ziekenhuis werken en dan nog :P

Destijds had ik de ideale broeikas en dat was een kindercouveuse, deze is jammer genoeg stuk gegaan en aan wisselstukken was niet meer aan te raken.

Op dit moment werk ik met een omgebouwde frigo en deze voldoet prima en daar naast heb ik ook nog isimoboxen die ik ombouw tot broeikas als ik andere temperaturen moet hebben.

Dus ook ik werk steeds met de droge methode en daarvoor doen bovenstaande methodes prima.

Met wat creatieviteit kan je desnood een glas in de deur plaatsen of in de box zodat je een zicht hebt wat er zich afspeeld binnenin.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb net geboden op een wijnkoeler van 85cm hoog - 50 cm breedt en 55 cm diep

met glazen deur

 

heb ook 2 warmtematjes besteld bij de vogelkelder

en ben nog aant zien voor 1 pc ventilator(tje)

 

de thermostaat ga ik in een electronicazaak halen (moet enkel mar 1 temperatuur kunnen behouden van 28 a 29 graden en liefst enkel 28,5 das het beste

 

als ik dit zo helemaal af heb zal het me zo'n 130 euro gekost hebben (moet dan enkel nog platen kunnen zoeken of op maat laten maken waar de eibakjes opkomen

 

nu rest me nog een aantal dingen

 

1- mijn meubelpanelen op maat laten zagen voor mijn racks

2- de maten voor mijn racks

3- waar ik het best zo'n thermostaat hall die de temperatuur kan aanhouden en waar ik de warmtematjes op kan aan sluiten

4- de slangen halen die ik wil en waar ik ervaring mee heb

5- wie kan me zeggen hoeveel vermiculite en water ik bij elkaar moet doen om goede luchtvochtigheid krijg in de bakjes met vermiculite

 

---heb gegoogelt op internet en ben leuke weetjes tegen-gekomen:

 

- eieren uitbroeden op 28*29 granden

 

- duurt ongeveer zo'n 65 a 70 dagen voor ze uitkomen duurt het langen topje van het ei opensnijden

 

- laat de uitgekomen slangen in de doosjes want zo worden de overige slangen actiever

 

- moeder na de eileg eerst laten vervelen daarna voederen

 

- broedstoof 1 week proef laten draaien

 

- de luchtvochtigheid altijd op 90 procent ongeveer

 

- neem beschimmelde eitjes weg van de andere en plaats deze appart in een

doosje er kan altijd een mirakel gebeuren (haha)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoal ik zo lees hebt u wijnig of geen ervaring met het kweeken van reptielen

 

zou het niet raadzamer zijn eerst wat meer ervaring op te doen VOOR er gekweekt word op de grote die U in gedachte hebt

begin kleinschalig en doe eerst ervaring op

het kan,en zal U veel geld en problemen besparen

 

eitjes hebben kan bijna iedereen,simpel koppeltje bij elkaar steken

uitbroeden kan ook iedereen

 

de geboren jongen grootbrengen zoals het hoord vraagd om ervaring en kennis

 

al eens gedacht wat het kost aan voedsel aleen?

op de grote die U voorstel komt u er niet met een maandloon aan voedseldieren

 

informeer U zeer goed,en begin klein

 

slangetjes kweken is een

ze een andere thuis bezorgen is een andere kunst

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals u kan lezen is het enkel de bedoeling om met koren en mmelkslang eerst te kweken vermits ik daar het meeste over weet en daar zeer veel hulp voor kan krijgen de rest wacht nog 1 jaar of meer

 

maar idd begin klein ik denk dat 8 a 10 curvers genoeg moet zijn om te beginnen

wat denkt u daarvan

 

er wordt gezegd googel eerst voor er vragen wordt gezet op een forum dat heb ik al gedaan doe ik iedere dag

 

ervaring is idd niet veel maar wel genoeg om die soorten die ik wil te houden

 

-korenslang

-malkslang

-rode regenboogboa

-heterodon

- mss corralus hortulanus

- ...

 

aan eten geen probleem heb kweekgroepen muizen in de kelder en ratten ook

elec is ook geen probleem er betaat tegenwoordig nuon die leveren voor zeer veel elec een mooi standvastig bedrag per maand denk dat dat wel een optie is

 

als er veel geld bij komt te kijken niet erg ben al blij dat zulke intressante dieren bestaan en dat ik ze van de gemeenten en dierenwelzijn gent mag houden haha

 

toch bedankt en zijn er mss boeken die echt goed zijn zoja zeg maar welke dan ga ik die bestellen in de boekhandel

 

ook mss in verband met genetica van korenslangen en melkslangen want daar heb ik beetje moeilijk mee om de namen te onthouden das dan wel een minpunt

 

verder uitleg nodig over iets gewoon vragen alle tips en antwoorden zijn zeer welkom

 

en bedankt voor de tip begin klein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×