Jump to content
John K

Handmatige Dimmer

Recommended Posts

Goedenavond

 

Zoals jullie misschien ook al gemerkt hebben hebben de buitentemperaturen nogal een weerslag op de terraria.

Nu wil ik graag handmatig iets meer controle op de temperatuur houden. Mijn spotje in mijn luipaardgekkobak is aangesloten met een hema analoge tijdklok. Mijn vraag is of ik op mijn analoge tijdklok (zo'n draaischijf zeg maar) tevens een analoge dimmer kan aansluiten om zo de temperatuur een beetje meer te reguleren?

 

Dus dat wordt een dimmer in een tijdklok in een stopcontact, kort samengevat.

 

Is this possible?

 

ik vermoed van wel, maar toch even een check bij deze.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi John ;)

 

Ja dit is mogelijk.

Een tijdklok stuurt de elektriciteit door op de ingestelde uren.

Als je hierachter of beter gezegd tussen de lichtbron en de timer een dimmer plaatst kan je zo de lichtsterkte verminderen.

Wel zou ik dit enkel toepasseen op de lampen bedoeld als warmtebron en er voor zorgen dat je nog genoeg lichtopbrengst hebt door tl's of spaarlampen.

Succes.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

De warme dagen heeft inderdaad ook invloed op de terrariums!

Ik regel nu mijn temperatuur door gebruik te maken van spaarlampen en lampen met een mindere wattage!

Zo hebben ze voldoende licht en kan ik de temperatuur naar beneden krijgen!

In mijn grootste terrarium hing een 160w sterke mega ray, nu maak ik er gebruik van een halogeenspot van 50w (zo 1 voor buiten) en voor uv

een spaarlamp (repti glo 10.0), aangevuld met nog 2 spaarlampen voor extra verlichting.

Zo heb ik voldoende verlichting, hebben ze uv en is het niet te warm in het terrarium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het betreft luipardgekko's, dus TL, spaarlampen en andere uv bronnen zijn niet een aan de orde, maar bedankt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals jo al aanhaalde tussen de dimmer en de lamp een regelaar zetten

 

vergeet de dimmer smorgens niet op max te zetten zodat de dieren kunnen opwarme voor een uurtje

met een goede termometer erin is bijregelen gedurende de dag mogelijk om rond de "30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×