Jump to content

Recommended Posts

Hoi, ik heb een pracht van een mannetjesbaardagaam, Shmoo. Ik ben heel trots op hem en neem hem ook regelmatig mee naar buiten. Dan zet ik hem op een handdoekje(voor het geval hij moet poepen) en dan draag ik hem zo mee. Nu heb ik een vraagje over wandelen met een Baardagaam. Er zijn riemen voor baardagamen, maar wandelen baardagamen dan echt? Wanneer ik met Shmoo in de tuin zit beweegt hij amper, hij gaat gewoon op wandel wanneer hij dat wil. Ik zou me niet kunnen voorstellen om met Shmoo te gaan wandelen, ik zou hem alleen maar voortslepen.. :wacko:

Hoe zit zo'n riem nou in elkaar? En wil een Baardagaam wel aan zo een riem gaan wandelen? En vooral..wandelt hij dan wel zelf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Shmoo ;)

 

Eerst en vooral welkom op het forum :cheer:

 

Wat je vraag betreft is er spijtig genoeg eentje waar ik geen antwoord op geef om de eenvoudige reden dat dit eigenlijk een vraag is die niet zou moeten gesteld worden.

Eerlijk gezegd van zo een zaken word ik droef en woedend tegelijk, omdat dit onze hobby zeker niet ten goede komt.

Maar dit is mijn opinie en heb dus blijkbaar een heel andere visie van reptielen houden.

Misschien zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of je hier een antwoord willen op geven, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dit.

Reptielen zijn geen knuffeldieren, maar dienen op de juiste wijze en met respect verzorgd te worden, wil je een diertje aan een leiband koop dan een puppy zou ik zeggen.

Zo nu ben ik toch een antwoord aan het geven en ga ik maar gauw stoppen.

Maar ieder zijn ding, maar dan zeker niet de mijne.

Ik zou zeggen blijf hier zeker hangen en misschien krijg je ook een andere kijk op het houden en verzorgen van reptielen ;)

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Shmoo,

 

Welkom op het forum. :cheer:

 

Zoals Jo al aangaf; reptielen zijn geen knuffeldieren.

 

Het met een baardje gaan wandelen aan een riem is dus echt

af te raden.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouw een flinke "buiten-terrarium" kortom zet een flink stuk van je tuin af waar hij bij lekker weer, lekker zijn gang kan gaan...

 

Als je al met een lijntje zou gaan lopen met je diertje is hij meer bezig met dat lijntje dan lekker rond te rennen, dat zal hij dan ook niet doen!

 

Hij zal stilzitten en misschien af en toe een paar meter lopen, hij laat jou dan uit en niet andersom!

 

een stuk tuin prepareren dus......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruil je baardagaam maar in voor een hond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie het al voor me met mn beest naar buiten aan een lijntje, mensen lachen me vierkant uit, zelfs mn baardagaam zal me uitlachen. ;)

 

Nee ik ben het helemaal met de rest eens koop een hond als je met een beest wil wandelen!

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie het al voor me met mn beest naar buiten aan een lijntje, mensen lachen me vierkant uit, zelfs mn baardagaam zal me uitlachen. ;)

 

Nee ik ben het helemaal met de rest eens koop een hond als je met een beest wil wandelen!

 

Groetjes Nathalie

Je kan de vraag wel uitlachen, maar die dingen bestaan dus wel he...

 

En als jij iets ziet met een baardagamenkop op, dan ga je ook kijken wat het is. En eventueel een vraag op het forum stellen ivm dat voorwerp.

 

Wees blij dat ze niet afkomt met:

 

Ik heb een leiband voor mijn baardje, maar hij loopt niet mee. Ik moet hem voortdurend vooruit trekken.

 

 

@ Shmoo:

 

Je hoort het hier aan de reacties he. Ik ben al blij dat je de vraag stelt en het zo kan worden afgeraden.

Een baardagaam is niet echt een actief beest, het doet niets anders dan zonnen.

En lopen zal hij enkel bij honger, angst of op zoek naar een koud/warm plekje.

 

Dus maak een fijne bak voor hem buiten, met kippengaas over en een schuilhok.

Weet wel dat het soms heel stresserend voor je baardje kan zijn. Iedere vogel, vlieg, mens,... wat ze langs boven zien is voor hun een dreiging he. En in de zomer vliegt er nogal wat rond...

 

Kijk eens op google naar buitenterraria. Er zijn enkele schitterende exemplaren..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt iedereen voor jullie reacties. Ik was al niet echt van plan om met Shmoo aan een leiband te gaan wandelen omdat ik in Shmoo niet echt als het actieve beestje ziet dat houdt van lekker te gaan wandelen met goed weer. Maar ik had er van gehoord van zo een leiband, en wou toch gewoon weten of dat dan wel kan.. want zoals ik al zei, en ook andere mensen op het forum als reactie, ik zou Shmoo alleen verder slepen. En dat is natuurlijk ook niet prettig voor dat arme beestje :P Een buitenterrarium zit er denk ik helaas niet in, maar ik ga wel regelmatig met hem buiten in de tuin zitten en dan blijf ik gewoon bij hem zitten. Ik let echt wel goed op hem, want we hebben bloemen in de tuin staan en hij wou die al een keer opeten (gelukkig was ik er snel bij, anders had hij de bloem opgegeten). Wat ik ook graag doe met Shmoo is een beetje graven in de tuin en dan allerlei beestjes zoeken, zoals wormen. Dat heeft hij denk ik ook wel graag, lekker buiten in het mooie weertje wachten op zijn eten :P

Maar in ieder geval, bedankt voor de reacties allemaal, heb er weer wat van bijgeleerd. En voor alle duidelijkheid, ik zal geen leibandje kopen, Shmoo mag lekker vrij van mij rondlopen in de tuin :P

Groetjes, Silvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sylvia, buiten lopen als het zonnig is vinden ze heerlijk, die van mij mogen dat ook alleen heb ik nu nog een klein balkon dus houd ik ze liever op schoot.

Straks als ik verhuisd ben in februari dan kunnen ze zomers best vrij rond lopen.

In ieder geval veel plezier met je beestje en nogmaals mijn vorige reactie was niet om je uit te lachen maar vond het grappig had er nl nog nooit van gehoord.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Sylvia, buiten lopen als het zonnig is vinden ze heerlijk, die van mij mogen dat ook alleen heb ik nu nog een klein balkon dus houd ik ze liever op schoot.

Straks als ik verhuisd ben in februari dan kunnen ze zomers best vrij rond lopen.

In ieder geval veel plezier met je beestje en nogmaals mijn vorige reactie was niet om je uit te lachen maar vond het grappig had er nl nog nooit van gehoord.

 

Groetjes Nathalie

Weet wel dat het niet bedoeld was om me uit te lachen hoor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let er altijd goed mee op he.

 

Die van mij werd in eens wild. Was geschrokken van iets. Er was geen houden aan. Ik kreeg hem gewoon niet gevangen. En hij dreigde ook de hele tijd tegen mij.

 

Dus wees er voorzichtig mee he...

Veel plezier nog met je baardje

 

Grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu ga iedereen van zijn stoel vallen van te lachen

MAAR ik ken iemand(die mens mankeerd wel iets in zen kopke)dat ga wandelen met zijn leguaan,baardagaam en luipaardgekko :blink::blink:

dat doet hij ook door middel van een soort leiband

eigelijk echt zielig om die beestjes zo te zien

maar ik denk dat dieje jongen niet beter weet :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat dat wandelen aan een leibandje betreft wil ik zelfs niet op reageren! :angry:

 

Maar eens een keertje buiten komen bij (heel) goed weer kan normaal geen kwaad, maar zoals Fragrancy als zei kunnen sommige baardagamen enorm "wild" worden.

1 van mijn mannen, een dood braaf dier, heeft deze reactie ook gehad!

We hadden deze toen man nog niet zolang, hij was 1 jaar oud!

De vorige eigenaar had er nooit mee buiten geweest en dat was voor hem even schrikken!

Stel je voor, je zit 24u op 24u in een terra met een dakje boven jou en plots zie je een oneindig hoge lucht waar vanalles in beweegd!

Vogels, vliegtuigen en reusachtige wolken.

Hiervan schrikken zij en kunnen dit krijgen, het is gewoon een verdediging voor hen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×