Jump to content
marjolein

Welk Soort Van Kameleons Is Het Makkelijkst

Recommended Posts

hallo, wil wat infotmatie over kameleons. ik wil ook 2 kameleons (koppel).

welk soort is het makkelijkst om te houden.

kunnen deze in 1 terrarium of moeten de mannen apart of moet elk kameleon een eigen terrarium. en hoe groot moet het terrarium zijn?

de inrichting kan met echte planten, kan de bodem dan met aarde worden bedekt waar je de planten inzet of mag dit niet voor de dieren?

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor wat ikzelf als raad kreeg,is de Calyptratus "de" beginners kameleon

 

informeer U zeer goed,daar deze dieren redelijk groot worden,en dan ook voldoende ruimte kunnen hebben(zie jammergenoeg te veel dat deze prachtdieren in een te klein terrarium zitten)

zelf vind ik de 80 breed 50 diep en 160 hoog een kameleonparadijs

 

neem een zeer ruim terrarium,waar een mooie groote plant inkan

de ficus benjamini is een goede mooie en sterke plant

 

de boden bedekken met een kunstgrasmatje

de levende plant in een brede pot verplanten(stabieler)

 

geloof dat er terug kleintjes zijn bij mark van REPTIE-FARM

 

plaats anders hier een vraag naar een tweedehandsterrarium,er zijn er zeker te vinden

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi erwin, bedankt voor de info.

nou had ik nog een vraagje (s), is het mogelijk een koppel samen te plaatsen of een trio of moet elk dier apart gehuisvestigd worden. en hoe voeren jullie deze, ik heb wel eens gezien op tv een hoge plastick bak die van boven open is zodat de krekels en somige andere voedsel dieren niet zomaar overal heen kunnen. wand uit de hand voeren durf ik niet (insekten vast houden). ik heb ruimte voor een bak van 85 x 80 x 226 (lxbxh).

ik wil eerst info verzamelen voor ik er aan begin, zou het erg vinden als door mijn schuld een dier zou sterven of blijkt dat het te hoog gegrepen is en het weer weg moet doen.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

kameleons worden vaak per koppel of alleen gehouden, dit omdat ze erg stressgevoelig kunnen zijn. je kan ze voeren door gewoon wat sprinkhanen krekels of iets dergelijks in het terrarium te doen. maar ook een emmer met een tak half erin (zodat de kameleon er ook weer uit kan als die erin valt) de maat is mooi voor de calyptratus. houdt er wel rekening mee dat kameleons een goede luchtcirculatie nodig hebben dus dat je een bak hebt met voldoende luchtroosters. of gazen terrarium maken.

 

goed dat je eerst informatie gaat verzamelen. kameleons kunnen niet tegen stress dat is vaak ook de doodsoorzaak nummer 1!. veel mensen gaan er mee op pad omdat ze stoer willen doen. maar dat is juist heel slecht. laat ze lekker in het hok. en neem een hond om mee te wandelen.

 

suces verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hey

 

het is niet slim om 2 bij elkaar te gooien loopt toch niet goed af, ze mogen alleen bijmekaar voor de paring die hoogstens 3 uur duurt,

je kan bijna alles aan de kameleon voeren sprinkhanen krekels tebo's zijderupsen, bidsprinkhanen wasmotlarfjes

ze vangen vanzelf de voederdieren wel, en verder een opening aan de bovenkant is niet echt slim omdat dan je hand een roofvogel lijkt, dan zou het kunnen dat uw kameleon zich dan laat vallen waar die vaak niet beter op word.

 

calyptratus kameleon is beginners kameleon.

 

een emmer met tak erin heb ik nog nooit van gehoord :lol: , je kan ze gewoon loslaten niet meer voeren dan dat nodig is

als alles op is kan je volgende dag weer voeren, en anders wacht je een dagje of een paar uur, in zo'n groot terrarium valt voedseldieren je diertje niet lastig hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houd er ook rekening mee dat een kameleon niet te vergelijken is met een baardagame.

Ze zijn een stuk lastiger te houden dan een baardje.

 

Alleen het eten al: Ze eten als hoofdvoedsel levend voer en dat gaat erg hard!

Een stukje fruit en groente gaat er ook wel in maar niet zoals bij de baardjes. De percentages zijn omgedraait 20-80%

Dat valt mij persoonlijk erg tegen: ze eten veeeeeel !! En dat kost nogal wat.

Een doosje sprinkhanen 10 stuks a 30 cent is niets. Ik heb er 2 en ik denk dat ze gemiddeld 2 doosjes in de week eten. Naast de krekels, meelwormen en wasmotlarven , fruit en groenten... :blink:

 

Bovendien zijn ze erg gevoelig voor stress en rare omstandigheden. Hebben beter UV nodig dan baardjes, of zonlicht. Noem maar op. Niet dat ik het wil ontmoedigen maar lees jezelf eerst goed in !

 

 

Bij elkaar houden van een koppel gaat vaak goed totdat er een paring heeft plaatstgevonden. Daarna moet het vrouwtje het mannetje gewoon niet meer en moeten ze zeer waarschijnlijk appart worden gehouden.

Daar moet je dan wel weer de ruimte voor hebben.

 

Kortom: begint eer ge bezind...euh... andersom ! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind dat je een kameleon niet als koppel moet houde, alleen bij elkaar zettuh voor de paring en daarna meteen weer uit elkaar halen dat om stress te voorkome

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind ik ook.

daarnaast vind ik persoonlijk een Panter kameleon ook zeer makkelijk vooral omdat ze toch iets minder pittig zijn dan jemens.

verder gewoon zorgen voor de juiste warmte/uv/ventilatie/luchtvochtigheid.

en dan moet het goed komen.

LET OP DAT ZE NIET BIJ DE LAMPEN KUNNEN.

dat is echt een must waar je voor moet zorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×