Jump to content

Recommended Posts

Beste,

 

Ik heb pas een jong volwassen baardagame in huis. Hij is 20 centimeter Ik heb hem nu 3 dagen

 

De eerste dag at hij wat sla, zelfs uit de hand. Maar sindsdien niets meer.

 

De sla, en witloof, die ik er smorgens inleg, moet ik savonds weggooien (te droog geworden)

 

Hij eet wel volwassen sprinkhanen (een drie-tal), maar omdat hij geen groenten had gegeten vandaag, gaf ik hem toch maar sprinkhanen. Ook deze zitten er nu enkele uren in zijn Terra te springen... (intussen slaapt hij), maar hij heeft van die sprinkhanen ook nog niet gegeten?

 

Daarom heb ik enkele concrete vraagjes:

 

1. Kan iemand mij meer uitleg geven over het eetgedrag?

2. Wanneer geef je hem best eten?

3. Is het erg dat hij 1 of twee dagen niets eet?

4. Ik heb gelezen dat het water best wat warmer is, zodat hij er ook in kan, hoe warm is het water best?

5. welke zaken in verband met voeding zijn z

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi pieter,

het kan zijn dat het baardje nog even moet wennen aan de nieuwe omgeving. laat hem even met rust zodat hij kan wennen. ik geef het levend voer meestal smiddags dan zijn ze namelijk lekker opgewarmd en actief groente en fruit geef ik smorgens. maar sommige baardjes zijn moeilijke eters wat betreft groente en fruit en willen liever levend voer. geef hier niet aan toe!!! ik geef 7dagen in de week groente en fruit probeer zo veel mogelijk verschillende groente en fruit te geven, op het internet kun je veel vinden over wat ze mogen en wat niet!!!! en 4 dagen in de week geef ik krekels, sprinkhanen, wasmotlarven geef ik als lekkernij, dubia's, dola's, 1 x in de week a 2 weken een eendagsmuisje enz. ze hebben niet overal bepaalde voederdieren zoals de zijde rups er is ook de mogelijkhied om deze te bestellen bv bij reptie farm en over de post te laten komen. hoe gevarieerder je voerd hoe beter voor je dier. 1 van mijn baardjes wilde ook alleen levend ik heb er niet aan toe gegeven en nou na 6 maanden zie ik hem het toch gaan eten. het is ook verstandig om over 2 a 3 weken even een mest onderzoekje te laten doen om te kijken voor parasieten. de aanhouder wint de baardagaam weet dit ook, als je toch levend voer gaat geven denkt hij als ik niets van mijn groente en fruit eet krijg ik toch levend :P

veel succes en hou ons op de hoogte.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt!!

 

Vandaag heeft hij echter niet gegeten, de sprinkhanen, die al een tijdje rondhuppelen, hij heeft er gewoon geen zin in.

 

Maar als ik het plastiekenbakje met vooraad sprinkhanen voor de kooi hou, reageert hij er wel op, maar niet op de sprinkhanen die ik er net daarvoor in terra had gezet.

 

Ik ga nu enkele dagen enkel groentjes en fruit geven.

 

Groetjes Pieter

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi pieter, als hij de sprinkhanen niet eet haal deze dan uit de bak, zij kunnen ook voor stres zorgen en voederdieren kunnen wonden veroorzaken bij je baardagaam. ik zou de ene dag levend en groente en fruit voeren en de andere dag alleen groente en fruit. dus om de dag. blijf volhouden ook al moet je veel weggooien op een gegeven moment gaat hij het toch eten. een dagje vasten kan ook geen kwaat (1 dag helemaal geen eten). baardagamen houden van veel afwisselend voer.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey pieter

helemaal met marjolein eens maar wil ook ff wat kwijt.

als ze een paar dagen niets eten is dat helemaal niet erg,bij mijn eten ze soms een week niet .nu ligt er ook weer een vrouwtje al 4 dagen onder een steen weggekropen ,en opeens is ze er weer zo gaat dat hier altijd

sinds een week heb ik een nieuw vrouwtje van 10 maanden en ze eet ook weinig tot niets en zeker nog geen groente. komt vanzelf goed.baardagamen gaan ook in een rust periode dan eten ze weinig tot niets,dan verstoppen ze zich onder een steen en dat kan tussen de 6 en 12 weken duren.1 baardagaam heeft er bij mij 10 weken onder gelegen zonder te eten.ik heb me bij het begin erg druk gemaakt en toch kwam alles goed. voedsel dieren en groente en fruit moet je ook met regel maat bepoederen met vitamines.

hoe marjolein voeding geef zo doe ik het ook ongeveer,elke dag groen voer en om de dag levend voer. het is me opgevallen dat baardjes erg verschillend kunnen zijn de 1 eet veel de ander weinig ,de 1 is rustig de ander druk ,de 1 slaapt lang de ander kort ,de 1 is zeer tam de ander een beetje, de 1 eet groente de ander niet(toch moet je dit proberen te voorkomen) ,de 1 drinkt uit een bakje de ander niet , de 1 groeit snel de ander blijft achter enz enz.....allemaal dingen waar je je bij het begin erg druk om maakt maar meestal komt het allemaal goed.

je heb 1 geluk........op deze deze site/forum kan je erg veel van af halen,een betere site is er volgens mij niet(slijm slijm)nee,dat vind ik gewoon ;) .

 

pieter82 nog 1 vraagje voor de duidelijkheid....je heb een jong volwassen vrouwtje van 20 cm.......?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? <_<

 

veel plezier met je nieuwe aanwinst

 

groetjes ron ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Ik heb een jong volwassen manneke.

 

Hij is ook een deel van zijn staart kwijt, volgens de winkelier gebeurt bij de geboorte. hij heeft dus een kortere staart, maar verder kerngezond. Maar dat verklaart dus, zijn kleinere lengte.

 

Verder wil ik iedereen, bedanken die geantwoord heeft op mijn vragen, de antwoorden zijn inderdaad een geruststelling. Waarvoor dank!!

 

Dit is inderdaad een zeer interessante website met veel informatie, en als het er niet op staat, komt het wel aan bod in dit forum. (dankzij dit forum heb ik ook veel geleerd).

 

Groetjes Pieter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi

 

Ik heb een jong volwassen manneke.

 

Hij is ook een deel van zijn staart kwijt, volgens de winkelier gebeurt bij de geboorte. hij heeft dus een kortere staart, maar verder kerngezond. Maar dat verklaart dus, zijn kleinere lengte.

 

Verder wil ik iedereen, bedanken die geantwoord heeft op mijn vragen, de antwoorden zijn inderdaad een geruststelling. Waarvoor dank!!

 

Dit is inderdaad een zeer interessante website met veel informatie, en als het er niet op staat, komt het wel aan bod in dit forum. (dankzij dit forum heb ik ook veel geleerd).

 

Groetjes Pieter

Hoi,

 

na enkele dagen niet gegeten te hebben, eet hij terug. zowel groentjes als sprinkhanen, alleen bannaan moet hij niet hebben, morgen eens appel proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

opletten met appel,en alle harde groenten en fruit(zeker bij kleine beestjes)

zelf geven we veel afwisseling aan fruit

het liefst eten ze rode paprica(ontdaan van schil)(paprica op een lange vork steken,en even boven het vuur houden,en de schil gaat er zo vlot af)(niet schrikken :rolleyes: de stoelgang is dan wel rood)

 

mango,perzik,pruim,zeer beperkt geven(diaree)

 

 

shijfjes zeer fijn snijden

nog beter raspen en over de groenten doen

bij geraspte fruit en groenten is de mogelijkheid om er stuifmeelkorels,calcium,of andere extras onder te mengen

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
opletten met appel,en alle harde groenten en fruit(zeker bij kleine beestjes)

zelf geven we veel afwisseling aan fruit

het liefst eten ze rode paprica(ontdaan van schil)(paprica op een lange vork steken,en even boven het vuur houden,en de schil gaat er zo vlot af)(niet schrikken :rolleyes: de stoelgang is dan wel rood)

 

mango,perzik,pruim,zeer beperkt geven(diaree)

 

 

shijfjes zeer fijn snijden

nog beter raspen en over de groenten doen

bij geraspte fruit en groenten is de mogelijkheid om er stuifmeelkorels,calcium,of andere extras onder te mengen

 

groetjes

 

erwin&sonja

Hoi,

 

Bedankt voor de tips!!

 

Groetjes Pieter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zelf geven we veel afwisseling aan fruit

het liefst eten ze rode paprica(ontdaan van schil)(paprica op een lange vork steken,en even boven het vuur houden,en de schil gaat er zo vlot af)(niet schrikken :rolleyes: de stoelgang is dan wel rood)

 

 

erwin&sonja

Hoi,

 

Als ik de baardjes paprika wil geven, kan dat dan ook met schil??

 

Groetjes, Linda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Linda,

 

In de schil zitten de meest voedingsstoffen en mag je gerust geven.

 

Wel atijd alles zeer goed schoonspoelen met water.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

paprica op een vork steken en boven het vuur houden

 

de zwarte schil komt er zo zeer gemakkelijk af

dit doen we daar de schil moeilijk verteerbaar is(voornamelijk bij jonge baardjes)

 

schrik niet :rolleyes: in de stoelgang zal rood zitten,dit is geen bloed hoor,gewoon onverteerde paprica :rolleyes:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Zit er groen of geel in is het van een groene of gele paprika dus. :lol:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

groene en gele paprica voederen we niet,dus nog geen geel en groen gezien :D

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook andijvie en witloof zijn ze happig op

wij geven ipv appel,appelmoes(wel zelf gemaakt zodat er geen bewaarmiddelen inzitte)

nu komt er even een vraagje op

is appelmoest uit een bokaal ook goed???want ik betrouw die bewaarmiddelen eigelijk niet voor ons baardjes

en zelf appelmoes maken duurd ons soms wat te lang(wel zonder suikes e)we hebben tot voor kort ook eens kiwi geprobeerd,eerst moesten ze daar precies niet veel van hebben,maar nu is deze binnen de kortste keren op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×