Jump to content

Recommended Posts

hallo kheb een vraagje, ik hoor van somige mensen dat ze geen uv licht hebben maar dit dan opvangen door een soort vitamine of miniraal te geven?

kan dit en zo ja wat is dat dan.

 

 

groetje jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jama

ik heb zelf 7 terra's staan waarvan 2 met uv lampen

bij de rest van mijn beesten geef ik vloeibare vitaminen D3 in drink en sproeiwater en calcium over het levend voer

grz kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou altijd minimaal een 5.0 uvb lamp erin hangen just in case.Maar hier zullen de meningen wel over verschillen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er een UV-lamp inhangen.

 

Baardjes drinken niet veel dus vloeibare D3 lijkt me niet echt opportuun.

Je kan bepoederen met poeder.

 

Maar dan ben je iedere dag aan het bepoederen.

Als je een lamp hangt, hoef je maar 3x per week te bepoederen(extra vitamines) voor de rest krijgt ie ze dan zo.

 

Want mij lijkt het toch niet plezant om ze een hap poeder naar binnen te werken.

Lijkt me droogjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je diverse fora's "afleest" en je (zoals in mijn geval) probeerd te orienteren op het gebied van UV, D3, Calcium enz, kom je verschillende meningen en ervaringen tegen. Heel Veel verschillende meningen en ervaringen

 

Ik ben er (redelijk) uit.

Ik ga nu even uit van een kameleon , een diertje wat behoorlijk gevoelig is op het gebied van calcium/ UV en zo. Nu weet ik dat een kameleon geen baardagaam is maar ze hebben beide hetzelfde Kalk-opname-systeem.....

 

Er is behoorijk wat gespeculeerd, beredeneerd, enz. over kalkopname, UV en D3 bij dieren waarbij de kalk opname uitsluitend gebeurd door omzetting via UV.

Daarbij is wel gebleken dat het voor een "wat minder gevorderde" erg moeilijk is om de juiste dosering D3 toe te passen. Zelfs fabrikanten van preparaten en "andere geleerden" zijn het er nog niet over eens .

 

Ik stel dan ook voor om het stuk van Eric Janssen eens te lezen op een ander forum, namelijk "d3 geven altijd? of met uv lamp niet nodig??" en "Sorry, dit hoorde al eerder op dit forum thuis" op het http://www.de-kvn.nl/forum/viewforum.php?f=13 oftewel de Kameleon Vereniging Nederland.

 

Ik besef me dat het niet gebruikelijk is om naar andere fora te verwijzen maar dit is echt een onderwerp die " nog een staartje zal krijgen" . En TE BELANGRIJK om niet te vermelden. Bovendien kunnen we daar allemaal een hoop van leren en daar zijn fora's toch voor? Ik realiseer me ook dat ik een waarschuwing kan oplopen door dit te vermelden. maar ben ervan overtuigd dat, als je de stukken gelezen heb iedereen het een geweldige aanrader zal vinden ! En blij is met de verwijzing. Zoniet ...dan heb je het niet goed gelezen!

 

Samen met andere topics uit fora die ik regelmatig bezoek ben ik er wel uit: hang een goede UV lamp in je terra !

 

Het dier bepaald dan zelf hoeveel straling hij/zij nodig heeft om goed te gedijen en kalk op te nemen.

 

Volgens mij is het helemaal nog niet duidelijk hoeveel D3 toevoeging er nodig is bij welk dier dan ook om tot een juiste dosering te komen. Dit is voor elk dier weer anders. En dus erg moeilijk te bepalen wat nu het beste is voor jouw dier.

 

Door de verschillende ervaringen te "destilleren" lijkt het erop dat als er een goede UV lamp aanwezig is het dier altijd de juiste dosering UV tot zich neemt om tot een goede calcium omzetting te komen.

 

Dat is tenminste mijn conclusie...

 

Lees maar eens ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

nee een uv lamp hoeft niet perse, ik heb er ook geen. ik geef wel mijn beestjes extra vitaminen( met d3) uv lampen zijn namelijk ook aardig prijzig :(

veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een UV lamp moet WEL. zon is niet na te bootsen met een druppeltje vita of D3.

*waar komen baardagamen vandaan??? .......en daar is zon.....

 

natuurlijk zijn die lampen prijzig.. maar als je het er niet voor over hebt moet je niet aan reptielen beginnen. dat zijn de duurste dieren eigenlijk om te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dieren zitten in de natuur lang te zonnen, denk niet dat die d3 druppels daar aan voldoet. ben zeker VOOR het gebruik van goede uv lamp!!!!! en dat ze duur zijn ok maar je weet waar aan begonnen bent en dan vindt ik dat je er ook goed voor moet zorgen en ze alles moet geven wat ze nodig hebben. ja, zo denk ik er over.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben het ermee eens, als je geen geld wil uitgeven voor goede spullen voor je diertjes, dan moet je ze inderdaad niet houden.

Verder kan een UVlamp nooit kwaad, dus waarom niet gewoon doen?

Overigens hebben wij een UV lamp op een beurs gekocht voor 13 euro... zo duur is dat toch niet?

 

Groetjes, Linda

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor alle duidelijkheid

 

een baardagaam kan best zonder uv verlichting gezond leven

eenige ervaring is hier wel nodig

voor een beginend liefhebber is het beter om wel met uv verlichting te werken

 

de hoeveelheid uv dat een baardje nodig heefd verschild van baardje tot baardje

 

veel uv lampen hebben wijnig of geen nut in het terrarium,door verkeerd gebruik

 

een uv die in een terrarium van 50 hoog aan de bovenkant hangd heefd geen zin als de afstand tussen de lamp en het beestje 50 cm bedraagd

de uv die het baardje dan ontvangd is te verwaarlozen

 

een zonneplaats onder de uv ,en er zit verbetering in

 

ter vergelijking

een uv lamp geeld 2 4 8 of 10 uv af op 25 cm(op 35 cm minder dan de helfd)

een megaray floot heefd 70 af(na een jaar nog 65)

De zon heefd 400

In de schaduw (zonder zon ) nog 160

 

Daar komt bij dat sommige uv lampen zeer schadelijk zijn voor de ogen van het baardje

 

hier word zowel met als zonder uv gewerkt(nakweek heefd hier altijd uv)

verschil hebben we nog niet gezien,maar zeker is zeker

 

er zijn natuurlijk verschillende opvattingen,en niet alle klokken luiden hetzelfde

 

zelf hebben we ooit de keuze gemaakt ,en er een uitgekozen die het meeste logis klonk

zelf noemen we het MARK's LEER :rolleyes::rolleyes:

DEZE WEET ONDERTUSSEN WEL WAT DE VERVANGINGEN VOOR UV ZIJN

deze gebruiken we dan ook zonder probleemen

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
een UV lamp moet WEL. zon is niet na te bootsen met een druppeltje vita of D3.

*waar komen baardagamen vandaan??? .......en daar is zon.....

 

natuurlijk zijn die lampen prijzig.. maar als je het er niet voor over hebt moet je niet aan reptielen beginnen. dat zijn de duurste dieren eigenlijk om te houden.

Een UV-lamp 'moet' helemaal niet, je kijkt er naar mijn mening veel te simpel naar door te zeggen: daar is zon dus dan MOET je een UV-lamp hebben.

 

Het gaat om de stoffen die ze binnen krijgen/omzetten/gebruiken, die toevoer en omzetting van bepaalde stoffen kunnen op verschillende manieren behaalt worden. Ik raad zelf ook een uv-lamp aan maar het is absoluut niet een vereiste. Het is prima te compenseren met mineralen en vitaminen (al is het voor een beginner moeilijk om het meteen goed te kunnen compenseren).

 

Daarnaast vind ik het onzin dat reptielen (ik kijk dan in dit geval naar de baardagaam) de duurste dieren zijn om te houden. Ik ben voor bijvoorbeeld mijn hond veeeeeeel meer geld kwijt dan voor mijn baardagamen. Baardagamen zijn in aanschaf en onderhoud goedkope huisdieren.

 

Ik ben het overigens wel met je eens dat je geen reptielen moet nemen als het te prijzig voor je is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
een UV lamp moet WEL. zon is niet na te bootsen met een druppeltje vita of D3.

*waar komen baardagamen vandaan??? .......en daar is zon.....

 

natuurlijk zijn die lampen prijzig.. maar als je het er niet voor over hebt moet je niet aan reptielen beginnen. dat zijn de duurste dieren eigenlijk om te houden.

Een UV-lamp 'moet' helemaal niet, je kijkt er naar mijn mening veel te simpel naar door te zeggen: daar is zon dus dan MOET je een UV-lamp hebben.

 

Het gaat om de stoffen die ze binnen krijgen/omzetten/gebruiken, die toevoer en omzetting van bepaalde stoffen kunnen op verschillende manieren behaalt worden. Ik raad zelf ook een uv-lamp aan maar het is absoluut niet een vereiste. Het is prima te compenseren met mineralen en vitaminen (al is het voor een beginner moeilijk om het meteen goed te kunnen compenseren).

 

Daarnaast vind ik het onzin dat reptielen (ik kijk dan in dit geval naar de baardagaam) de duurste dieren zijn om te houden. Ik ben voor bijvoorbeeld mijn hond veeeeeeel meer geld kwijt dan voor mijn baardagamen. Baardagamen zijn in aanschaf en onderhoud goedkope huisdieren.

 

Ik ben het overigens wel met je eens dat je geen reptielen moet nemen als het te prijzig voor je is.

vergeet niet dat de meeste vragen van beginners afkomen en/ of die hier lezen. geloof nooit dat een beginner weet hoe en wat te doseren anders worden de vragen niet gesteld. anders krijg je weer : zie je wel op het forum zeggen ze ook dat een uv niet hoeft" tenslotte zijn de lampen wel prijzig als je de goede neemt. met als gevolg dat de beestjes een warmtelampje krijgen ( als ze geluk hebben) en een beetje vita-totaal ( want die is het goedkoopst) en daar red een baardje het echt niet op. met als gevolg dat ze niet groeien of krom worden en als ze geluk hebben 1 jaar worden. maar ach, voor 10euro koop je weer een nieuwe :angry:

dus ik blijf erbij; een UV MOET wel, maar dan wel een goede, met UVA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik heb 2 spots van 60 watt voor de warmte en een UVB lamp van het merk Exo Terra. Is dit dan goed? Ik lees nu iets over UVA?

 

Wat is het verschil?

 

Deze lamp staat dat dit speciaal voor woestijnterrarium geschikt is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meeste UV lampen geven A en B af. dus die l;amp is goed.

met uva zien de dieren betere kleuren, dus zal je ook zien dat ze beter eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind als je aan deze hobby begint moet je niet op paar centen kijken, is dure hobby dus lamp meer of minder maakt dan ook niet meer uit, gun je diertje het beste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als mensen geen uv willen omdat zes het te duur vinden,moeten ze de hee boel gelijk weg doen (vind ik)

ik vind dat een uv lamp in je terrarium MOET hangen,ik lees in dit topic vooral dat het de zon nabootst,maar dat ik maar voor een heel klein beetje waar.

een zwaar bewolkte dag geeft nog meer uv straling af dan een uv lamp.

echter heeft de uv nog wel wat andere functies die met gewoon normaal kunst licht niet af te geven zijn.

neem bijvoorbeeld een krekel en zet deze 1 meter bij de baard agaam vandaan ZONDER uv licht,geheid dat ie m laat lopen.... waarom? hij ziet m gewoon niet...

 

zet nu de uv lamp aan,en je zult zien dat ie er direkt op af rent.

 

uv is nodig om goed te kunnen zien

vergelijk het als tl verlichting en zonlicht bij de mens.

alleen is het bij woestijn dieren nog veel extremer....

 

 

nog even wat anders.... je baard agaam voor het raam zetten is leuk,ziet er mooi uit,en het beestje geniet van de warmte stralen.... maar de uv blijft buiten

glas filterd voor 99,9% alle uv straling....

 

dus een buiten terrarium moet ook gemaakt worden van oa plexiglas,wil je de uv straling nuttig gebruiken voor je dieren ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Ik heb in het ene terra wel een lamp en in de andere niet, nu zie ik totaal geen verschil tussen mijn baardjes, sterker nog de man die geen lamp heeft, is mooier gekleurd en groeit veel harder dan de rest. Dus of het echt helpt geen idee.

 

Naar mijn idee maakt het niet veel uit bij mij omdat ze bij mij allemaal bepoederd voedsel krijgen.

Vanaf vanavond heeft mn man wel een uv-lamp want hij mag vanavond verhuizen naar zn nieuwe grote huis :D Is meneer ook weer blij.

Ik ben benieuwd of de lamp nu verschil gaat maken....

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×