Jump to content
sanneke

Mijn Baardje Weigerd Voedsel

Recommended Posts

hoi allemaal,

het is al enige tijd dat mijn baardje voedsel weigerd, eerst dacht ik dat hij ziek was maar toen ik hem na eens een wasmot voorhield at hij direct, ik heb uitgetest wat hij aanneemt en dat is enkel wasmot en meelworm. al de rest weigerd hij, geen dubia sprinkhaan of krekel.

nu is mij al verteld dat ik hem een weekje niks moet geven zodat hij wel uiteindelijk van honger gaat eten.

awel men hart breekt zowat en heb het daar moeilijk mee. :(

is er geen andere manier?

 

ook wou ik eens vragen of het normaal is dat een vrouwtje van 8 maand ongeveer de helft minder eet dan voorheen want deze was vroeger een schrokske dat nooit genoeg had en nu maar 3 of 4 krekels aaneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je al een mestonderzoek laten doen? misschien is daar iets in te vinden.

heb je haar misschien een periode meer wasmotlarven gegeven dan krekels?

dan zou een "staking" een oplossing kunnen zijn.

als je haar iedere dag gewoon water geeft is een week geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb vorige maand nog een mestonderzoek laten doen en ze hadden beiden wormen, degene die alles weigerd buiten wasmotten en wormen en ook degene die veel minder dan voorheen eet.

moest toen een medicijn geven en dat is gebeurd.

dus nu zou alles goed moeten zijn.

als ik water in de terras zet drinken ze daar niet van maar ze gooien het gewoon omver. :(

het is bij het mannetje romeo overduidelijk dat hij enkel wil eten wat hij wenst te eten en bij het vrouwtje djini dat zij mss minder eetlust heeft want zij eet wel alles maar weinig.

ze zitten in een apparta terra.

 

ik heb het er wel moeilijk mee om romeo te laten vasten zodat hij ander eten gaat aanemen. heb hem nu al 4 dagen niet gevoerd. heb hem telkens sprinkanen voorgehouden zodat hij de keuze had om te eten of niet te eten maar hij weigerd sowiso.

het ligt wel aan hemzelf zo maar als ik naar hem kijk als ik zijn terra passeer voel ik mij schuldig dat hij al 4 dagen niets heeft gegeten.

ik zal moeten op men tanden bijten he. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mestonderzoekje is nooit een overbodige luxe,en geefd zekerheid

 

en baardje is ook geen dom dier,deze weet zeer snel dat hij of zij de krekeltjes niet opeet er wasmotjes volgen

ook is het mogelijk dat er een te grote krekel tussenzat,en het baardje er even zijn schrik van heefd,om zich terug pijn te doen.

 

hadden er hier eentje dat paniekeerde telkens er krekels werden gegeven,

bleek die bang te zijn van zijn eigen spiegelbeeld,en niet voor de krekels

eenmaal in een houten terrarium was de paniek weg,en vreet hij meer dan de rest :D

 

kleef even wat papier langs de binnenkant van het terrarium,zodat ze zichzelf niet in spiegelbeeld ziet

 

het is soms zoeken even logis nadenken om de oplossing te vinden

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga dat vanavond proberen met dat papier.

hopelijk lost dat iets op en als dat het geval is dan haal ik een houten terra voor hem.ik ging dat sowiso inkort al doen een nieuwe terra aanschaffen want in deze kan hij niet zo goed klimmen en dat doet hij graag.

het is wel zo dat hij zowel krekels als dubia en ook sprinkhanen weigerd dus denk ik niet dat het zou zijn dat hij eens pijn had bij het eten van

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ja sem was nog op 1 vraag vergeten te antwoorden van jouw.

ik heb wasmotten enkel af en toe gegeven mss 1 a 2 maal per week een uurtje na het voederen van de insecten.

en dan maar 2 of zo, juist als een lekker dessertje bedoeld he.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Krekels, dubia's en sprinkhanen kunnen nogal snel bewegen en misschien schrikt hij hier wel van of is hij gewoon te lui om te jagen.

Anders moet je de voedseldieren even in de koelkast plaatsen alvorens op te voeren, hiervan worden ze lomer en zijn beter grijpbaar voor je dier.

Je zal toch iets moeten verzinnen om hem dit voedsel te laten accepteren, want enkel wasmotjes en wormen brengen niet genoeg variatie in het menu en je dier zal er ook van vervetten wat zeker niet bevorderlijk is voor een gezonde lever.

Hoe zit het trouwens met het eten van groenvoer en fruit <_<

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo denk dat sommige toch de ene moment goed eten en dan even een moment hebben van verzadiging als ze alles eten .Nu wat ook kan heb ik zelf gemerkt als ze in verveling gaan hebben ze iets minder trek dan dat het niet het geval is .Inderdaad zoals aangehaald eten ze wat ze graag mogen en proberen alles gewoon een paar dagen laten wel elke dag groenvoer geven en de rest zal wel volgen tenzij ze ziek zijn.

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Toen mijn baardjes te veel eieren van wormen hadden, had ik ze een middel van een da gegeven. Hierna hebben ze een week niet meer gegeten. Ik heb ze na die week vloeibaarvoedsel gegeven. Eerst vonden ze het maar niks het dwang. Maar als ze nu het spuitje zien vinden ze het super lekker. Ik gebruikte vloeibaar voedsel voor honden en katten om op te sterken en mengde dit met yakult. Wat iemand mij aanraadde op het forum. Na 3 dagen dit gegeven te hebben gingen ze zelf weer krekels eten. Ik dacht eerst dat die diertjes in de stres zouden raken of dat ze gepikeerd zouden zijn, maar ik zag ze opknappen. Ze waren in die week 3 tot 5 gr afgevallen en wogen nog maar rond de 30 gr. en na 1 week wogen ze 55 gr en groeiden ze goed en waren veel actiever dan daarvoor. Met dank aan dit forum :D . Toen waren ze rond de 3 a 4 maanden.

 

Greetz Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

groenvoer dat lukt wel zonder probleem, heb de ruitjes afgeplakt met papier aan de zijkant maar dat helpt niet echt.

ik wil een mestonderzoek laten doen voor de zekerheid maar er is niets om mee te nemen want wie niet veel eet maakt ook geen mest he.

dan neemt het lichaam alles op en maakt geen afvalstoffen.

ze zijn beiden wel in verveling nu en misschien speelt dat idd ook wel een rol.

het is wel zo dat nu romeo die alle voedsel weigerde toch al begint met vb 2 sprinkhanen te eten. en hij heeft enige tijd niets gewild.

 

mss is er vooruitgang maar ik wil ze toch laten hun mest onderzoeken maar ze maken geen mest.

wat moet ik nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

IN EEN LAUW BADJE ONTLASTEN ZE MEESTAL WEL

 

GROETJES

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Voorspoels krijgt er zo ook mest ook. Als je beide dieren meeneemt neemt hij met een soort lepeltje wat vocht eruit en kan zo controleren. Dan weet je direct iets meer.

 

Wat ik nog altijd belangrijk vindt is dat het terra waar romeo inzit maar 40 cm hoog is, tel daar nog eens een lamp bij van 150 watt, dus neem dat die 10 cm hoog is, zit je op een hoogte van 30 cm. Daarom kan hij niet klimmen. Ik denk dat hij dat mist.

 

Toen hij bij mij op logement was at hij dagelijks goed en klom hij steeds omhoog naar het plateautje, eenmaal terug thuis ging het ook nog goed, een weekje later is de eetlust afgenomen.

Omdat hij wel wasmotten eet en niets anders wil aanpakken alsook ondertussen 10 maanden oud is heb ik gezegd om hem eens te laten vasten, alles voorschotelen wil hij het niet, pech voor hem maar in elk geval geen wasmotten of wormen geven!

En elke dag natuurlijk groenvoer of fruit aanbieden.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×