Jump to content
Sign in to follow this  
Ines

Dik En Zwart

Recommended Posts

Ik heb eens rondgekeken op het forum maar vind er niet echt iets over, namelijk, mijn baardje kruipt 's morgens op zijn steen en wordt redelijk zwart (over zijn hele lijfje), soms blaast hij zich ook op en doet hij ook zijn mond open (net of hij moet geeuwen?).

Hij maakt zich dan soms ook dik en zet hij zijn baard op (zonder dat deze echt zwart wordt).

 

Hij is een week geleden nog maar verveld.

 

Weet er iemand waarom hij dit doet?

 

Toedels

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

als je dier gezond is,dan kan het zijn dat je dier donker is van de kou,en zich groot maakt onder de lamp om zo snel mogelijk op te warmen,zodat hij zich weer helemaal prettig voelt.

heb je misschien een fototje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zoals Anita al zei, zwart trekt warmte aan.

 

Ook kan een baardje zich opblazen en af en toe geeuwen.

 

Heb je al eens een mestonderzoek laten doen?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Marc,

 

Ik heb vorige week een mestonderzoek laten doen, en alles was in orde.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah nee geen foto maar volgende keer zal ik er een trekken.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens een foto getrokken.

De foto is niet zo heel duidelijk van kwaliteit, maar je ziet duidelijk dat hij zich opblaast.

Normaal worden zijn poten, rug, hoofd en de zijkant van zijn buik ook nog zwart.

Dat is op de foto niet tezien.

 

Groetjes

post-1-1209496144.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lamp hangt recht boven de ingang van zijn hol, als ik et goed heb?

dan is het opblazen gewoon om warmte op te vangen.

over het zwart worden kan ik niks nieuws zeggen. alhoewel hij nu een hele mooie kleur heeft.

wat is er verandert sinds hij weer kleur heeft? of is dit in de middag?>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ines ;)

 

Op de foto is dus duidelijk te zien dat je baardje dit doet om zich op te warmen.

Baardjes hun kleur is veranderlijk naar gelang temperatuur en gemoedstoestand.

Mooi baardje trouwens :rolleyes:

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij blaast zich meestal 's morgens op als hij wakker wordt. dan ziet hij ook het zwartst.

Hij blaast zich ook op als hij bijvoorbeeld uit zijn grot komt, maar dan is het zwart worden iets minder.

 

de lamp hangt eigenlijk juist boven zijn grot op de rand omdat dat de hoogste plek is. maar het licht schijnt dus wel voor zijn grot ook.

 

Bedankt voor de goede informatie!

 

Groetjes Ines :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

verplaats het grotje en leg een stapeltje leistenen onder het spotje,daar kan hij zich dan lekker opwarmen,zonder toeren uit te halen.

leuk dier hoor!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook eens naar een dierenarst willen gaan omdat 1 van mijn baardjes helemaal opgeblazen was. Ja... wist ik veel....

 

Bij navraag op andere fora wist niemand van dit verschijnsel af !

 

Haha hier dus wel.

Achteraf komt het dus inderdaad voor dat hij zich zo groot mogelijk maakt om zoveel mogelijk warmte van het licht op te vangen. De donkere kleur helpt hier natuurlijk ook mooi bij mee.

 

Wel heb ik me afgevraagd of het ook te maken kan hebben met het opvangen van UV. Omdat het soms ook voorkwam bij prima temperaturen. En hij maakt zich niet altijd donker. Donker voor warmte en lichtere kleur voor uv??

 

Wat ik ook eens gezien heb bij badje, waarbij de ene kant een iets te vol niveau had, is dat hij zich ook "opblies" toen hij in dat diepere gedeelte kwam. Blijkbaar om makkelijker te kunnen zwemmen....

Maar ja de andere deed dat in het diepere gedeelte weer niet, misschien alleen als ze een beetje in paniek raken of zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik kom nog maar net kijken maar ik heb gehoord dat ze donkerder kunnen worden door stres.

 

GReetz Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Ik kom nog maar net kijken maar ik heb gehoord dat ze donkerder kunnen worden door stres.

 

GReetz Akira

Dat is nu net wat ik bedoelde in mijn vorige antwoord met gemoedstoestand.

Ook zieke dieren zullen meestal donkerder kleuren, maar aangezien het diertje hier verder actief is, denk ik dat we het niet in deze richting moeten gaan zoeken.

Zoals Anita al aangaf probeer het grotje te verplaatsen en maak onder de spot een echte zonneplaats d.m.v. een rots of gestapelde flagstones, deze houden de warmte goed vast ook nadat de lampen doven geven deze stenen nog een tijdje warmte af.

Ook is het zoals drikus opmerkte dat sommige baardjes zich opblazen bij het baderen, dit doen ze meestal uit paniek om zo het kopje boven water te houden.

Dus probeer er op te letten bij het baderen dat de pootjes steeds de grond kunnen raken om zo onnodige stress te vermijden, het zijn immers baardagamen en geen wateragamen :P

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

QUOTE (JDG @ 30 Apr 2008, 23:32

[i)

Dus probeer er op te letten bij het baderen dat de pootjes steeds de grond kunnen raken om zo onnodige stress te vermijden, het zijn immers baardagamen en geen wateragamen :P  [/i]

Toch zou je soms anders vermoeden als je ze ziet badderen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ingel: de lamp die erin hangt is er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hoeft niet per-se een flag-stone te zijn hoor.

 

Ik ben ook maar een leek maar heb inmiddels wel het volgende ontdekt:

Ze proberen gewoon zoveel mogelijk warmte op te vangen. Die warmte komt niet alleen van boven (de lamp) maar ook van onder.

 

Als je een dikke kiezel of andere steen net naast het "schijn-oppervlak" van de lamp zou leggen, zal je zien dat het baardje niet in het gestraalde licht zal gaan liggen maar op de steen!

Volgens mij dus omdat de steen de warmte ook vanonder het lichaampje van het baardje terugstraald. Dus zowel van "boven" als " vanonder" .

 

Eigenlijk is het niet zo raar : hoe lekker vind je baardje het, om lekker bij je te liggen, op je buik , in je handen of waar dan ook? Vanwege de warmte die je geeft aan zijn/haar buikje. Je onrustige baardje pak je even in je handen, dan is het ineens rustig... waarom? omdat het dan lekker in je warme handen ligt.

 

Ten minste dat denk ik dan... ik ben ook maar een leek maar heb dat al wel vaak opgemerkt....

 

Dus een steen die lekker warm wordt in de straling van je lamp vind je beestje wel zo lekker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×