Jump to content
sylvia

Wormkuren Bij Jonge Baardjes

Recommended Posts

bij mij komen op zeer korte termijn de eieren uit , ben wel al een hoop aan lezen geweest en heb dus al een hoop geleerd ,nu heb ik een vraag die ik nergens kan vinden , geven jullie je jongen baardjes ook een soort van wormkuur , en wanneer doen jullie dat ( leeftijd ) , en hoevaak ,en natuurlijk welke geven jullie dan . en zijn er nog andere medicijnen nodig voor ze naar een nieuwe eigenaar zouden gaan?

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sylvia ;)

 

Aan jonge baardjes geef ik niets van medicijnen als dit niet nodig is.

Medicijnen maken meer kapot dan goed is bij jonge baardjes.

Eenmaal je noodgedwongen een kuur moet opstarten bij jonge dieren is het altijd een dubbeltje op zijn kant.

Bij medicijnen dien je heel goed te doseren en bij jonge dieren is dit heel moeilijk en gevaarlijk omdat iedere gram van overdosering fataal kan zijn.

Dus mijn antwoord is geen medicijnen als dit niet nodig is.

Wat er wel gebeurd is uiteraard een mestonderzoek als controle.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Sylvia ;)

 

Aan jonge baardjes geef ik niets van medicijnen als dit niet nodig is.

Medicijnen maken meer kapot dan goed is bij jonge baardjes.

Eenmaal je noodgedwongen een kuur moet opstarten bij jonge dieren is het altijd een dubbeltje op zijn kant.

Bij medicijnen dien je heel goed te doseren en bij jonge dieren is dit heel moeilijk en gevaarlijk omdat iedere gram van overdosering fataal kan zijn.

Dus mijn antwoord is geen medicijnen als dit niet nodig is.

Wat er wel gebeurd is uiteraard een mestonderzoek als controle.

 

Grtzzzzz :D Jo

Hallo Jo ik heb hier even een vraag over .Want had na verschillende keren van mestonderzoek en medicatie ook het gevoel dat het slechter was dan dat ik niks gedaan heb .Nu wil wel zeggen dat ik er twee verloren ben en is zo goed als zeker te wijten aan de medicatie maar als je toch niks geeft en ze eten minder wat voor zin heeft het mestonderzoek dan buiten de veearts kosten en dat je het weet ???

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Patrick een mestonderzoekje kost rond de 10 euro als je mestonderzoekje doet weet je meteen of je dieren wat mankeren. en van een heel nest doe je maar 2 poepjes wegbrengen zijn die schoon dan zijn bijna zeker alle dieren schoon zijn ze ziek dan is de rest ook ziek. en soms zijn de dieren te redden hoe moeilijk het ook kan zijn.

 

mochten je dieren wormen hebben raad ik panacur 2.5 suspence aan de babytjes hebben nog geen druppel nodig van dit spul dus mocht je het moeten geven zou ik een klein beetje in de spuit trekken en de rest voltrekken met water en beetje schudden de panacur wordt dan verdunt en is iets minder sterk maar het is wel makkenlijker geven en niet zo sterk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Eric, ;)

 

Ik zou dit niet op het forum zetten, een foutje en het diertje is er geweest.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Eric, ;)

 

Ik zou dit niet op het forum zetten, een foutje en het diertje is er geweest.

 

Groetjes Marc B)

Hallo marc ik begrijp eric en wat panacur aangaat heb ik geen probleem hebben ze allemaal gehad en voelen er weinig last van .Daar en tegen de falgyl en Bycox is een heel ander verhaal.

groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc ik denk zelf dat het een toegevoegde waarde is als je op het forum ergens kunt lezen wat doseringen van medicatie is dit omdat er heel veel dieren sterven aan overdosis en ook is het goed te vermelden wat Jo zei dat medicatie veel kapot maakt in de beestjes en dat het fataal kan worden. ook vind ik het verdunnen van bijvoorbeeld panacur zelf heel goed werken.

 

de vraag die gesteld was was ook welke medicatie gebruik je daarom raade ik panacur aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Eric en Patrick, ;)

 

Ik heb er geen probleem mee dat de merknaam Panacur wordt vermeld.

 

Het gaat er om dat er aangegeven wordt om een druppeltje te verdunnen

en aan een baby baardje te geven.

Dit vind ik dus gevaarlijk.

 

Medicijnen dienen te worden gegeven aan de hand van het lichaamsgewicht.

En hier kan bij een babybaardje dus al snel een gram of 10 verschil

inzitten.

Dus kun je teveel geven of te weinig, dat bedoel ik.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaan we daar verder op in.

 

mocht je wormen hebben en je gebruikt panacur suspense 2,5 is de hoeveelheid die je mag gebruiken.

2 ml per kg, 1 maal oraal toedienen en na 10 dagen 1 maal herhalen.

 

uiterste hygiene is belangrijk, dieren op kranten of keukenrol en hok goedschoonmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Eric,

 

Zo dien ik het dus niet toe.

 

Ik blijf erbij, laat dit door een dierenarts doen.

 

Nooit zonder mestonderzoek zelf iets toedienen.

 

Mestonderzoek wordt meestal door een dierenarts gedaan, en deze kan

heus wel een ontwormingsmiddel klaarmaken.

 

Bovendien helpt panacur niet goed tegen alle soorten wormen.

 

Zoals je zelf al aangaf Hygiene is een van de belangrijkste oorzaken

van wormen.

 

Een baardje wordt hier niet mee geboren.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Eric, ;)

 

Ik zou dit niet op het forum zetten, een foutje en het diertje is er geweest.

 

Groetjes Marc B)

Hallo marc ik begrijp eric en wat panacur aangaat heb ik geen probleem hebben ze allemaal gehad en voelen er weinig last van .Daar en tegen de falgyl en Bycox is een heel ander verhaal.

groeten

patrick en daniella

Hoi Patrick,

 

Flagyl en Baycox zijn zware maar toch goede geneesmiddelen.

 

Alles hangt af van de ernst van de besmetting.

 

Dit telt eigenlijk voor alles hoe eerder de diagnose wordt vastgesteld, hoe meer

kans van slagen.

 

Ook leeftijd jong of oud speelt hierbij een rol.

 

Verder weet ik dus niet hoeveel en hoelang je de bovengenoemde medicijnen

hebt gebruikt.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo marc volgens wat ik hier allemaal lees en heb meegemaakt had ik volgens mij beter niks naar de veearts geweest en zeker niet die klote medicatie gekocht en gegeven .Ben nu momenteel twee dieren verloren waar ik na 9 maand zo blij mee was dat ik ze uiteindelijk op zaventem kon gaan halen .Heeft me honderde correspodentie mails na de US gekost en een massa geld en wat heb ik even goed niks zoals ik begonnen ben .Hoop dan van op de grootste beurs (Hamm) iets te vinden en wat heb ik bij niks nada .Nu heb al begrepen dat het een wereldje is voor die connecties hebben en zo niet kom je op de laatste plaats en kan je het bekomen de moment dat het hier gekweekt word en niet vroeger .Weet smijt er nu even mijn frustaties uit misschien omdat ik moe ben en het even allemaal even beu ben maar het is de waarheid .Nu toch dank aan die het goed menen en dat vind ik ook tof maar ben twee van mijn mooiste dieren kwijt en heeft er niks mee te maken dat ik nog niet de volledige ervaring heb .

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick en Danielle,

 

Geloof mij echt, dit vind ik ook heel erg voor jullie.

 

En dit hoeft inderdaad niets te maken te hebben of je nu al genoeg ervaring

heb of niet.

 

Ik heb het zelf 2 jaar geleden ook meegemaakt, 4 sunbursts gekocht,

waarvan er 3 zijn overleden.

 

Ook deze kwamen uit Amerika.

 

Een goede 2 weken geleden 4 baardjes gekocht in Hamm die uit Italy

afkomstig zijn, daar is ook al een red hypo van overleden. :angry:

 

Nogmaals sterkte, ik weet hoe dit voeld.

 

Verder denk ik dat je in Belgie en Nederland goed zoek, vast wel iets gaat

vinden wat je mooi vind.

 

Niet alles wat goed of mooi is komt van ver weg.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

met welke leeftijd raden jullie de mestonderzoek aan , ze kunnen meestal met 8 week weg dus en wat is dan het verstandigst ( worden hier geboren he de baardjes ) , en als ze het dan wel hebben wat zou ik dan moeten doen , kan ik er wel op vertrouwen dat de da de goeie dosering dan maakt ?

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hier nog 2 afgesloten flesjes flagyl staan,ze zijn nog nooit open geweest.

ik durf het niet te gebruiken,omdat ik onzeker ben van de dozering.en heb het nog niet nodig gehad,en preventief gebruik is veel te zwaar.

op aanrading van hulp buiten het forum heb ik altijd alleen panacur gebruikt.

3 keer per jaar ontworm ik alles,preventief,nakweek dat weg gaat na 8 weken is dan 1 keer ontwormt.drupje!

ik heb gelukkig nog nooit problemen gehad,afkloppen dus!

maar ik denk dat er een groot verschil is als je gewoon rustig een dier lokaal ophaald,en niet uit een overvolle winkel,waar al veel stress is,of zoals dieren die verscheept zijn.een maal thuis moet er ook rust zijn,en niet voor een paar dagen,maar weken.

het gaat vooral om babys,wij slepen toch ook niet met onze babys!

met de 3 r`s kom je al een heel end,rust,reinheid,en regelmaat.

maar ik snap ook goed dat je makkelijk verleid kan worden,door de grote namen in het buitenland enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo Jo ik heb hier even een vraag over .Want had na verschillende keren van mestonderzoek en medicatie ook het gevoel dat het slechter was dan dat ik niks gedaan heb .Nu wil wel zeggen dat ik er twee verloren ben en is zo goed als zeker te wijten aan de medicatie maar als je toch niks geeft en ze eten minder wat voor zin heeft het mestonderzoek dan buiten de veearts kosten en dat je het weet ???

Groeten

Patrick en Daniella

Hoi Patrick ;)

 

Bij jonge baardjes is het probleem meestal dat de dieren al in hoge mate besmet zijn eer er een diagnose gesteld word.

Het is al zeer moeilijk te doseren bij jonge baardjes laat staan als de dieren al in een vergevorderd stadium zijn.

De nakweek hier thuis worden nauwlettend in het oog gehouden, ze staan trouwens in huiselijke kring en bij de minste twijfel word er een meststaal binnen gedaan.

De dieren gaan onmiddelijk in afzondering en worden behandeld.

Maar zoals ik al zei hoe jonger de dieren hoe moelijker de behandeling en de kans op slagen, het is zoals Marc al zei een dier van enkele gram is snel overgedoseerd.

Ook hangt er veel af van een juiste diagnose van de dierenarts, baardjes hebben van nature uit al parasieten in zich en het is dus de kunst van de dierenarts om uit te maken of deze de bovenhand halen en dus moeten gemediceerd worden.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

de juiste dosering is voor kleine baardjes een groot probleem

zeker als er geen voldoende kennis is

 

flagyl is een tablet,welke moet opgelost worden in de juiste verhouding

ZEER ONVERSTANDIG HIER ZELF MEET TE EXPERIMENTEREN

de dierenarts kend deze verhoudingen,en heefd ook de middelen om juist te werken

gokken of schatten is gokken met het leven van uw diertje

voor PANACUUR hetzelfde

ZEER GOED DE OPGEHEVEN HOEVEELHEID RESPECTEREN

 

BAYCOX IS ME TE GEVAARLIJK

zelf gebruiken we CLAZUEIL 2,5 (appertex)

 

laat alles door de dierenarts klaarmaken,en hou u aan de opgeheven hoeveelheid

een weegschaal die tot op de gram juist weegd is een must om de veilige hoeveelheid te bepalen,dus laat de dierenarts deze berekenig maken

 

om toe te dienen bij de kleintjes

gebruiken we wasmotjes waar we de (zeer kleine)juiste hoeveelheid inspuiten

(spuit u per ongeluk 0,1 ml te veel in wasmotje,wasmotje weggooien(gebeurd dat in uw baardje bestaat de mogelijkheid dat het baardje kan weggehooid worden))

LET WEL OP DAT ER MAAR EEN BEHANDELD WASMOTJE PER DIER GEHEVEN WORD

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Gebruik je Clazuril in tablet vorm of vloeibaar?

 

Tabletvorm is niet in water oplosbaar.

 

Flagyl is ook in vloeibare vorm te krijgen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

HALLO MARK

 

clazuril is ook vloeibaar verbrijgbaar(vecoxan)

clazuril word door de dierenarts opgelost(zeer zeer fijn gevijzeld)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

panacur en flagyl is hier aanwezig in vloeibare vorm.

een tabletje pletten?? dat kan nooit goed gaan,geen aanrader.

Share this post


Link to post
Share on other sites
flagyl is een tablet,welke moet opgelost worden in de juiste verhouding

ZEER ONVERSTANDIG HIER ZELF MEET TE EXPERIMENTEREN

Ik had indertijd hetzelfde probleem Erwin dat er geen flagyl in vloeibare vorm was.

Enkel tabletten en dit is dus onverstandig om te gebruiken.

De actieve stof van Flagyl is metronidazol en deze is wel in poedervorm te verkrijgen bij je apotheker en dus beter aan te raden als je over geen vloeibare flagyl beschikt. (Flagyl is eigenlijk de merknaam waaronder het op de markt gebracht word)

Metronidazol werkt tegen bepaalde bacteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×