Jump to content
Marv

Terra Bouw

Recommended Posts

Maandag begonnen aan bouw van mn 2 'meubels' waar op elk stuk bovenaan een terra komt van 150x60x60. Alles vervaardigt uit 18mm waterbestendige MDF

 

Hier de onderkant 150x(h)100x(d)60, kben er nog niet uit hoe ik deze ga onderverdelen. De onderkant zou oorsprongkelijk een kast moeten worden maar in de nabije toekomst worden er waarschijnlijk ook terra's van gemaakt. Boven dit stuk komt dus nog eens de terrariumbak 150x60x60

DSC01520.JPG

 

Hier de 2e meubel, ook nog enkel de onderkant.

Vandaag hebben we de 2 bovenste bakken al gemaakt, maar ik vergat foto's te nemen :)

DSC01522.JPG

 

De kasten op zich zijn zeer snel gemaakt dankzij al het professioneel materiaal :lol: en de super goeie kennis van een nonkel :cheer:

 

 

De updates volgen nog B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gemaakt,en in een mooi formaat

 

zeker fotos bijven posten van de vooruitgang

 

veel plezier

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is het begin van een terrarium! Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat!

Maar in zo'n werkruimte zal dat wel lukken! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er al mooi uit.

Hm ja zo een materiaal (zaag) staat niet bij iedereen in de garage :P

 

Hoe heb je die middelste plaat kunnen monteren?

Heb je geen mm verschil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marv,

 

Ziet er inderdaad al goed uit. ;)

 

Ook ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marv ;)

 

Ziet er zeker al goed uit ook qua maten.

Zeker de vorderingen blijven posten.

Veel succes met de verdere bouw, maar dat zal wel lukken met zo een matriaal ter beschikking en zo nen nonkel :P:lol::P

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziet er al mooi uit.

Hm ja zo een materiaal (zaag) staat niet bij iedereen in de garage  :P

 

Hoe heb je die middelste plaat kunnen monteren?

Heb je geen mm verschil?

De kasten passen perfect, er is zelf nergens 1mm verschil.

 

Alle platen zijn versneden met professionele machines en door iemand met al meer dan 25 jaar vakkennis :)

 

Verbindigen zijn 3x verstevigd (aangezien ik het moeilijk kan uitleggen heb ik snel dit tekeningkje gemaakt)

 

plannetje.JPG

 

In de witte deeltjes (gleuven die zijn ingezaagd) van die zijplaten hebben we 'koekjes' gestoken met wat sterke houtlijm, daarna de 3 midden,boven & onderplaten erop gezet en aangeduwd, daarna op elke rij 4 speciale vijzen ingeboord om het geheel vast te zetten. Ook is er nog overal houtlijm aangebracht.

De gaten waar de vijzen zijn ingeboord gestopt en het hele geheel nog eens afgewreven met zo'n polier ding.

 

Morgen werken we de 2 bovenste terrabakken af die erop komen en dan kan ik alles gaan schilderen en inrichten :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo een oom wil ik ook wel hoor :rolleyes::rolleyes:

 

zonder oom hebben deze verbindingen me een week elke avond bezichgehouden :rolleyes::rolleyes:

verlijmen heb ik wel met epoxi hars gedaan(sterker voor het vocht)

 

 

bescherm de MDF zeer goed,en u hebt perfecte terrarium's voor het leven :cheer:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag hebben we dus de bovenbakken gemaakt B)

Onderaan zie je het stuk met de rail in om het glas in te plaatsen. Dit ging eerst een stuk hoger komen (10cm) maar omdat je dan al een stuk uitzicht verliest en je niet kan zien of er aan baardje of uitwerpselen achter liggen hebben we dit

veranderd naar 3cm.

Het is mss zo erg niet dat er vooraan maar een 3cm dikke laag zand kan komen, dan komt er wel vanaf enkele CM van het glas een dikke laag zand tot tegen de achterwand

DSC01524.JPG

hier 2 verluchtingsgaten, hier komt nog metaalgaas voor zodat er niks kan ontsnappen

DSC01529.JPG

Dit is nu een 'deksel' die nog eens op de bovenkant gemaakt is. Deze kan je openklappen, dan heb je zicht op de 2 verluchtingsgaten zie vorige foto en alle kabels van de lampen, schakelaars, timers, enz. En natuurlijk die 4 verluchtingsgaten erin want anders ben je niks met de verluchting eronder. Ook is er plaats genoeg om dingen in op te bergen.

DSC01533.JPG

 

Nu twijfel ik nog om op de zijkanten verluchtigsgaten te maken.. Is de verluchting bovenaan meer dan genoeg? Of is het toch nodig om er onderaan ook te maken zoals in mn eerste zelfbouw terra zie foto->

DSC01535.JPG

 

Morgen ga ik om alle materialen die nodig zijn om het geheel te schilderen, om de achterwand te maken enz enz. Dan goed verder werken zodat voor dit weekend alles af is :)

 

Ow ja.. wat raden jullie aan voor de verlichting e.d.?

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marv ;)

 

Dit ziet er al heel goed uit :rolleyes:

Wel zou ik de voorzijde hoger gehouden hebben dan 3 cm op deze manier ga je zeker heel veel last hebben van zand in de glasgeleiders en het geluid dat dit teweegbrengt is niet echt gezellig te noemen :lol:

Wat verlichting betreft zijn er met deze afmetingen heel wat mogelijkheden.

Hou deze regel steeds in gedachte en dat is

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Marv ;)

 

Dit ziet er al heel goed uit :rolleyes:

Wel zou ik de voorzijde hoger gehouden hebben dan 3 cm op deze manier ga je zeker heel veel last hebben van zand in de glasgeleiders en het geluid dat dit teweegbrengt is niet echt gezellig te noemen :lol:

Wat verlichting betreft zijn er met deze afmetingen heel wat mogelijkheden.

Hou deze regel steeds in gedachte en dat is

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kzou zeker zijdelingse verluchting doen.

 

Dat creert een luchtstroom.

Dat dacht ik ook :)

 

Zal morgen dan maar de gatzaag bovenhalen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijf er bij,wil ook zo een oom :cheer:

 

al zou ik persoonlijk wel wat veranderingen vragen aan oompje :rolleyes:

voor de goede verstandhoudingDIT IS GEEN KRITIEK ,enkel helpend bedoeld

 

zoals jo al aanhaalde,de voorkant

laat deze zo,en u zal er altijd spijt van hebben hem niet veranderd te hebben.

zo is het onmogelijk het zand in het terrarium te houden

baardjes graven,en het zand zal de rails verstoppen,en het zand zal eruitvallen bij het openen van het terrarium

 

zelf hebben we dit opgelost door onderaan ,inplaats van uw 3cm latje een glasplaat van 12 mm dik en 1OO mm hoog te plaatsen over de lengte

(deze zijn niet goedkoop,maar zijn een must om de rails goed vast te kunnen bevestigen)

vervang deze onderste glas plaat niet door hout

een baardje zal er een gebogen rug aan overhouden door het naar buiten willen kijken

ook is het zicht niet zo mooi

 

ook liet ik de verluchtinggaten half infrezen,zodat de metalen verluchtingsroosters er kunnen half invallen(gebruik roestvrije geperforeerde metaalroosters inplaats van metaalgaas

plaats de verluchtingsroosters pas na de voledige afwerking(ook binnenin)

zo geraken deze niet besmeurd met kleefcement-verf,en andere klevende dingen

(proopere verluchtngsplaat is een lust voor het oog,een besmeurde stoord telkens u erop kijkt <_<

 

hou er ook rekening mee

als u de bovenkant wil openen u het terrarium 10 cm van de muur moet zetten(wat er niet zo mooi uitziet)

of u moet de bovenkant langs de zijkant laten scharnieren(als er nog voldoende hoogte voor is

 

nog een kleine tip

zet langs de achterkant een latje(verticaal),wat het terrarium minstens 5 centimeter van de muur houd(10 cm is nog beter,daar kunnen ook de schakelaars en dimmers in verwerkt worden)

zet deze gelijk met de zijkanten(eenmaal geverfd zijn deze gelijk aan de zijkant)

(deze zijn om een betere ventielatie te hebben voor de verluchtingen achteraan)

ook is er dan plaats voor de nodige bekabeling

 

hoop dat u al deze opmerkingen niet verkeerd opneemd,zet deze er enkel om u niet dezelfde duure fouten te laten maken zoals ikzelf heb gemaakt,en de zeer gekende zin te helpen vermijden(DE VOLGENDE KEER DOE IK HET ANDERS)

in een keer perfect is ook goed genoeg voor ons moet u maar denken :rolleyes:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Over de verlichting weet ik alles, maar helaas weet ik weinig over de Soort lampen (vooral dan de UVB tl-lampen).

Welke kan ik het beste hangen? Allesinds ene van 120cm, maar welke juist..

reptisun 10.0 UVB?

een Arcadia?

weet ik veel welke er nog allemaal bestaan..

Hoi Marv ;)

 

Als ik het goed begrijp gaat je voorkeur uit om Tl's te gebruiken als UVB bron.

De welke die je daar zegt nl. de reptisun van ZooMed vind ik persoonlijk een heel goeie lamp met deze lampen werk ik zelf, over arcadia heb ik ook al positieve commentaar gelezen.

Welke ik zeker niet aanraad is de lampen van Lucky reptile, deze zijn misschien wat goedkoper maar hebben heel slechte gevolgen voor je dieren (lasogen).

Vergeet zeker in het begin niet om de lampen langzaam op te bouwen, dus niet de volledige lading ineens maar stilletjesaan opbouwen.

Lampen dienen ook min. 1x per jaar vervangen te worden. (uv afgifte verminderd)

Zo ik hoop dat je hier al wat mee bent.

Succes.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welja, ik vind die toch een van de gemakkelijkste opties..

 

Ik zal me dan een Zoo Med 10.0 kopen. Over het opbouwen was ik al op de hoogte ;) ik had me enkele maanden geleden voor ik mn baardjes kocht zeer goed geinformeerd :D

 

Kheb vandaag al mn eerste meubel geschilderd in satijn zwart. Morgen nog een laatste laagje geven en dan een dagje laten drogen.. Vrijdag ga ik om alle materialen om mn terrarium in te richten :cheer:

 

ik kan me goed bezighouden dit weekend!

Share this post


Link to post
Share on other sites
blijf er bij,wil ook zo een oom :cheer:

 

al zou ik persoonlijk wel wat veranderingen vragen aan oompje :rolleyes:

voor de goede verstandhoudingDIT IS GEEN KRITIEK ,enkel helpend bedoeld

 

zoals jo al aanhaalde,de voorkant

laat deze zo,en u zal er altijd spijt van hebben hem niet veranderd te hebben.

zo is het onmogelijk het zand in het terrarium te houden

baardjes graven,en het zand zal de rails verstoppen,en het zand zal eruitvallen bij het openen van het terrarium

 

zelf hebben we dit opgelost door onderaan ,inplaats van uw 3cm latje een glasplaat van 12 mm dik en 1OO mm hoog te plaatsen over de lengte

(deze zijn niet goedkoop,maar zijn een must om de rails goed vast te kunnen bevestigen)

vervang deze onderste glas plaat niet door hout

een baardje zal er een gebogen rug aan overhouden door het naar buiten willen kijken

ook is het zicht niet zo mooi

 

ook liet ik de verluchtinggaten half infrezen,zodat de metalen verluchtingsroosters er kunnen half invallen(gebruik roestvrije geperforeerde metaalroosters inplaats van metaalgaas

plaats de verluchtingsroosters pas na de voledige afwerking(ook binnenin)

zo geraken deze niet besmeurd met kleefcement-verf,en andere klevende dingen

(proopere verluchtngsplaat is een lust voor het oog,een besmeurde stoord telkens u erop kijkt <_<

 

hou er ook rekening mee

als u de bovenkant wil openen u het terrarium 10 cm van de muur moet zetten(wat er niet zo mooi uitziet)

of u moet de bovenkant langs de zijkant laten scharnieren(als er nog voldoende hoogte voor is

 

nog een kleine tip

zet langs de achterkant een latje(verticaal),wat het terrarium minstens 5 centimeter van de muur houd(10 cm is nog beter,daar kunnen ook de schakelaars en dimmers in verwerkt worden)

zet deze gelijk met de zijkanten(eenmaal geverfd zijn deze gelijk aan de zijkant)

(deze zijn om een betere ventielatie te hebben voor de verluchtingen achteraan)

ook is er dan plaats voor de nodige bekabeling

 

hoop dat u al deze opmerkingen niet verkeerd opneemd,zet deze er enkel om u niet dezelfde duure fouten te laten maken zoals ikzelf heb gemaakt,en de zeer gekende zin te helpen vermijden(DE VOLGENDE KEER DOE IK HET ANDERS)

in een keer perfect is ook goed genoeg voor ons moet u maar denken :rolleyes:

 

groetjes

erwin&sonja

En ik zo'n werkplaats, dan kan ik lekker veel bakken zetten :lol:

 

Regius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gans het meubel is dus geschilderd in satijn zwart, nu ben ik begonnen aan de terrarium zelf.

Ik heb isomoplaten vastgekit op de de achterwand, zijkanten en grond. Ik had helaas wat lijm tekort om de resterende isoplaten te bevestigen op dat strookje hout en het stuk waar de TL buis achter komt zoals je ziet op de foto. Morgen dus terug naar de brico

 

S1031366.JPG

 

De onderkant heeft al een eerste laag tegelijm gehad, morgen begin ik aan de andere zijden als ik de laatste isoplaatjes heb vastgemaakt.

Eens de wanden en grond een 2e laagje tegelijm gehad hebben laat ik alles nog een dagje drogen, dan kan ik beginnen aan de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja ik ben eindelijk wat tijd kunnen vrijmaken voor de 1e terrarium verder af te werken, dit is het voorlopig resultaat :)

 

S1031501.JPG

 

S1031497.JPG

 

S1031505.JPG

 

Het linker stuk is nog niet echt naar mn zjn, maar ik ben er nog volop mee bezig,

vandaag nog enkele uren aan werken en tegen deze avond zal alles op zn plaats moeten zitten, dan kan ik morgen beginnen met de achtergrond te kleuren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×