Jump to content
Sign in to follow this  
Saratjeuh

Uromastyx 'occulata?'

Recommended Posts

Ik weet niet of de benaming helemaal klopt maar vrienden van ons hebben hier een koppeltje van zitten.

Het is een paringsrijp koppel want bij de vorige eigenaar hebben ze al eens gepaard en nakweekjes voortgebracht.

Nu even een vraagje:

Hoe kan je zien aan zo'n vrouwtje dat het zwanger is?

Zijn dit dezelfde symptomen als bij een baardagaam, voel je de eitjes ook zitten?

Stoppen ze op een bepaald moment met eten?

Dit vrouwtje is dik geworden, eet heel veel maar ik of tom of onze vrienden voelen geen eieren.

 

Groetjes en alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Wat de naam betreft is het om juist te zijn Uromastyx occellata ;)

Wat ik weet is dat het vrouwtje enorm gaat verdikken en dat ze veel (meer) gaat zonnen. Dus aan het volume alleen al zou je moeten zien of ze zwanger is of door haar te wegen.

De dracht zelf zou zes tot ongeveer acht weken duren, een legsel bestaat uit +/- 25 eieren.

Na de leg zal het vrouwtje sterk in gewicht afnemen, daar het gewicht van de eitjes meer bedraagd dan het vrouwtje, dus diend er goed op toegezien worden dat het vrouwtje niet in de problemen komt en op krachten kan komen.

Het vrouwtje zal ook haar aflegplaats verdedigen en dus is het beter om het mannnetje tijdens deze periode te verwijderen.

Eigenlijk is er dus niet veel verschil met de pogona.

 

Grtzzzzz :D jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jo, bedankt voor de schitterende uitleg. Ik ga hem direct doormailen. De man is op maneuvre en de vrouw was zo wat ongerust. Ze is heel dik hoor vergeleken met de man maar je voelt de eitjes niet. Dat is dan normaal?

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×