Jump to content
Sign in to follow this  
jochen jossaer

Gezwel/geslachtskenmerken ?

Recommended Posts

hallo,

 

tijdens de paartijd heb ik iets raar opgemerkt bij mijn mannetje (woestijntype). Hij heeft op zijn buik + tussen zijn achterpoten 2 grote "uitstulpingen". Ben er meteen me naar de dierenarts geweest, maar hij kon niet uitmaken of het een bijkomend geslachtskenmerk was of een gezwel.... Hij zei me te wachten tot na de paartijd en als het niet weg was eens terug te komen.

 

Het is nog steeds niet weg ( vrouwtje en mannetje zitten wel nog steeds samen, en ik vermoed dat het vrouwtje weeral zwanger is :blink: ) Misschien vandaar dat het nog niet weg is.

 

Ik wil toch effe vragen of iemand dit herkend ?

(zie foto; in het midden van zijn buik + tussen zijn achterpoten)

post-9-1205069356.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah, patat....

 

vrouwtje is weeral zwanger!! :blink:

Kan ik de 2 baby's (+/- 5 maand oud) bij de moeder laten zitten terwijl ze graaft of zet ik de kleintjes terug in een andere bakje?

 

grtzzz,

jochen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ken deze dieren niet, maar ik zou ze apart zetten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk zelf dat je nooit jonge dieren bij de ouders moet plaatsen , denk dat dat wel voor elke hagedis soort telt , volgens mij kunnen ze het voor voer aan zien ,of dit moeten hagedissen soorten zijn die geen levend voer eten , dus ben benieuwd over wat voor soort dier jij het nu eigenlijk hebt

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een familie soort van de baardagaam. Latijnse naam : laudakia nupta.

Er is niet veel info te vinden over deze soort dieren op het internet, maar je moet ze verzorgen zoals een baardagaam...

 

ik zal ze voor de zekerheid maar scheiden van haar kleintjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

rots agaame.en had je zelf nakweek?

dat zou mooi zijn want er word niet veel mee gekweekt.

ik stuur je fototje effe door,als je het niet erg vind!

Share this post


Link to post
Share on other sites
het is een familie soort van de baardagaam. Latijnse naam : laudakia nupta.

Er is niet veel info te vinden over deze soort dieren op het internet, maar je moet ze verzorgen zoals een baardagaam...

 

ik zal ze voor de zekerheid maar scheiden van haar kleintjes...

dan zou ik ze zeker apart houden de jongen , want dat moet bij baardjes ook

 

groetjes sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites
rots agaame.en had je zelf nakweek?

dat zou mooi zijn want er word niet veel mee gekweekt.

ik stuur je fototje effe door,als je het niet erg vind!

hoi, jah ik heb zelf al 2x nakweek gehad :P in totaal z'on 16 diertjes dat uitgekomen zijn...

van ze allemaal heb ik niet veel foto's (denk ik) maar wel van de 2 die ik zelf heb bijgehouden ...daarvan zallek er is wat posten :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Het gezwel tussen zijn achterpoten aan de staartbasis zou inderdaad kunnen wijzen op het geslachtskenmerk van een mannetje.

Het gezwel (verdikking) op de buik heeft daarmee natuurlijk niets te maken en zoals ik opmerk is er ook op deze plek een donkere plek.

Hier zou ik toch eens advies inwinnen van een andere dierenarts, want de uitleg om te wachten tot na de paartijd vind ik toch wat raar <_<

Wat je andere vraag betreft zou ik het vrouwtje niet bij de kleintjes steken.

Heb je geen andere oplossing door ze even apart te plaatsen of door een schot in het bestaande terra te plaatsen?

Ben ook benieuwd naar de foto's van de nakweek.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik ben heel benieuwd naar fotos van de nakweek,maar je moet met je man naar een betere arts.

de verdikking is echt te groot om gezond te zijn,om wat te gaan roeppen heeft ook geen zin,maar het zou niet zo opgezwollen moetten zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfde diertjes van 2007. (foto's zijn wel klein, maar ik weet niet hoe ik ze groter krijg. Als ik het met Photobucket groter maak, kan ik ze niet uploaden :blink: Ben dan ook ni echt handig met een pc)

post-9-1205869851.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook nakweek 2007; deze heb ik bijgehouden (+/- 6 maand oud)

als ze een half jaar oud zijn, mogen ze dan al sprinkhanen eten ? want ik zie dat ze de sprinkhanen wel dood bijten, maar alleen de kop opeten. Hebben ze hieraan voldoende ? of wat kan ik nog bijgeven ?! (lieft geen krekels :P )

 

Echt tof diertje! Is echt tam, hij komt gewoon als je je hand uitsteekt. In tegenstelling tot de ouders (die waarschijnlijk wildvang zijn) want zij zijn vrij hevig.

post-9-1205869992.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×