Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil een sprinkanen kweek gaan opzetten.

Hebben jullie hier misschien tips voor?

 

En is het een beetje goed te doen?

 

Gr robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik niet maar heb geduld!!!!

 

Greetz Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik weet het, maar ik was altijd gewend dat ik hier binnen 10minuten antwoord had, maar het is zo rustig geworden.

 

maar ik wacht af :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Er staat genoeg info op dit forum over sprinkhanen kweken.

 

Even de moeite nemen om te zoeken, dan zul je het zeker vinden. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad even hier zoeken of googlen.

 

Als je veel dieren hebt die sprinkhanen nodig hebben, loont het.

Anders heb je overschotten he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb genoeg dieren die ze eten dus op komen ze wel :D

 

maar ik heb even de zoek functie gebruikt op het forum maar ik kan niks vinden hoor.

 

Maar heel veel berichten staan er ook niet meer op.

Zijn er niet heel veel berichten verwijdert?

 

gr robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

o nou staan er weer meer berichten, vreemd.

 

Ik ga de boel even door lezen

 

gr robin

Share this post


Link to post
Share on other sites
o nou staan er weer meer berichten, vreemd.

 

Ik ga de boel even door lezen

 

gr robin

Hoi Robin ;)

 

Geduld is een mooie deugd ;)

Heb even het forum doorspit en heb al een duidelijk link gevonden

http://www.reptie-farm.nl/forum/index.php?...topic=1681&st=0

Veel leesplezier.

 

O, ja een kweek opzetten loopt zeker niet van een leien dakje en vraagt veel geduld, tijd en energie.

Wat het eerste betreft zal bij jou misschien moeilijk liggen :P

Ook is het pas lonend als je heel wat dieren bezit, anders ben je beter af dat je iedere week verse in huis haalt, bv. hier op de on-line shop ;)

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

een sprinkhanen kweek is zeer leuk in het begin

wijnigen houden het lang vol <_<

maar je moet het eens geprobeerd hebben

 

hier uit onze ervaring

 

een spinkhanenkweek zet u ook niet op in de huiskamer <_<

of het moet zijn dat u moeder graag helpt met afstoffen :rolleyes:

(zeker ook niet in de slaapkamer)

 

zet ook geen kweek op als u last hebt van asma,hooikoorts,of andere ademhalingsproblemen.

 

waneer u allergisch bent zal het ook vlug blijken

 

hier worden ze wel nog gekocht,en dezelfde dag gevoederd(met handschoenen aan :angry: )(reptie- farm onlin shop)

 

sucsess met de kweek

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

let op dit is heeeeeeel belangrijk!!!!!

sprinkhanen mogen GEEN direkt water,ze verzuipen zichzelf door te veel te drinken!!!!!

geef alleen andijvie,gras,riet of paardenbloemblad!!!! ook GEEN sla,daar zit te veel water in.

het zijn insecten die in vrij droge tot zeer droge gebieden voorkomen.

maar nu het belangrijkste!!!!! zet er een bakje droge zemelen in,deze eten ze ook.

net als in de natuur eten ze ook droge bladeren om het vochtregulering bij te houden.

de meeste die dood gaan zijn zeker vrouwtjes??? en worden bruin of zelfs paarsig????

zo ja dan is het een klare zaak!!! dan zitten ze met te veel berijkbaar vocht,en drinken dus te veel!!!

vrouwtjes drinken over het algemeen veel om de eiaanmaak te bevorderen,vandaar ook dat schuimende effect met de eileg.

als er dus veel vocht te verkrijgen is nemen ze het ook direkt op.

sprinkhanen zijn gulzige eters/drinkers omdat ze meestal met miljoenen vookomen in een keer!!!! dus iedere voeding moeten ze scoren anders zijn ze te laat!!! dat zit in hun instinct.

 

even alles op een rijtje!!!

*gras

*riet

*andijvie

*paardenbloemblad (hoog fosfor gehalte) en dus goed voor je baardjes!!!!

*zemelen (fijn)

*maak een koker van kippengaas,waar ze hun jas aan kunnen hangen(dit is geen geintje) dan kunnen ze uit hun vel kruipen,en tevens meer oppervlakte.

*een spiegellamp 25/40 watt

*goede ventilatie

 

GEEN DIREKT VOCHT!!!!

bij ons is een minimale sterfte!!!

 

Warmte is zowieso belangrijk,bij een kweek heb je 30 graden nodig,als je koopt zijn de volwassenen,of net verveld(adult) en dus nog zeker 3 a 4 weken levend te bewaren,of de kweker heeft de sprinkhanen laten prikken(eitjes) en zijn dus afgepeigerd,en leven dus nog 3 tot 5 dagen.

wil je ze bewaren en weet je niet zeker of ze al geprikt hebben,dan zou ik halfwas aanschaffen,voer ze dagelijks groenvoer en zemelen,gegarandeerd dat ze een week of 5 meegaan.

als ze dan alsnog doodgaan,dan doe je toch echt iets anders fout.

mijn kweek loopt als een trein nu,kan ze op dit moment niet opvoeren,dus gebruik ze om te laten prikken,zet de eitjes wat koeler,en je kunt het uitkomen met 2 weken uitstellen.(de groei in de cocon word geremd zegmaar).

Een beetje rekenwerk is dus van cruciaal belang.

zorg ook dat ze genoeg klim oppervlakte hebben,dat kun je verrijken door er kippengaas in te hangen/spannen.

Ook riet uit de slootkant kun je als afwisseling voeren.

LET OP!!!!! ook bij sprinkhanen is afwisseling van voedsel belangrijk om een zo hoog mogelijk rendement te halen uit je kweek/goedhouden.

Daar komt bij dat je voedseldier voedzaam word,en daar draait alles om natuurlijk.

 

Sprinkhanen worden kannibalistisch als ze geen genoeg voer krijgen,dus zorg altijd je ze voedsel aanbied.

Ook bij sprinkhanen treed inteelt op,de meesten denken daar niet aan,maar om een zo goed mogelijke kweek op te zetten,dien je iedere derde generatie nieuwe mannetjes aan te schaffen,om zo weer nieuw bloed in je kweek te krijgen,dan moet je natuurlijk wel nagaan waar de leverancier ze vandaan haald,want de leverancier kan bij verschillende winkels bezorgen,dus mannen van een andere bloedlijn.

Je zult zien dat ze produktiever zijn,en dus meer eitjes leggen.

De sprinkhanen zullen na inteelt dus ook kleiner worden naarmate je verder doorgaat met 1 generatie.

 

Mannetjes kun je herkennen aan de staart,vrouwtjes hebben namelijk een soort grijpertje waarmee ze een gat graven in de grond,mannetjes hebben dat niet.

Mannen kun je ook herkennen aan de gele kop die ze krijgen als ze adult zijn en geslachtsrijp zijn.

 

sommige zijn van mening dat je 3 mannen op 10 vrouwen moet nemen,ik vind dat bullshit,gewoon heeeeeeel veeeeeeeel sprinkhanen bij elkaar doen,ongeacht mannen of vrouwen 50/50 ofzo.

en dan zo'n 60 bij elkaar om een turbo kweek op te zetten.

bij een graadje of 30 duurt de populatie van ei tot adult zo'n 4 tot 6 weken,daarna 2 weken tot ze prikken,dan leven ze nog een weekje of 2.

gr Kuno.

 

verdere vragen zijn natuurlijk altijd welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kuno,

 

Inderdaad een hele mooie beschrijving. ;)

 

Maar of een hoog fosfor gehalte voor baardjes goed zou zijn!!!

 

Nogmaals verder vind ik het een uitstekende beschrijving.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×